مدیر برند نفت بهران، ضمن اشاره به اثرات جنگ اوکراین و روسیه بر صنعت روغن موتور داخلی، گفت: جهش حدود ۱۰۷ درصدی قیمت مورد درخواست برای روغن موتور به دلیل تجمیع تغییرات قیمت لوبکات است. به گزارش خبرخودرو، عباس کهتری؛ از اجرایی شدن افزایش قیمت ۲۵ درصدی روغن موتور اعم از بنزینی و دیزلی در […]
مدیر برند نفت بهران، ضمن اشاره به اثرات جنگ اوکراین و روسیه بر صنعت روغن موتور داخلی، گفت: جهش حدود ۱۰۷ درصدی قیمت مورد درخواست برای روغن موتور به دلیل تجمیع تغییرات قیمت لوبکات است. به گزارش خبرخودرو، عباس کهتری؛ از اجرایی شدن افزایش قیمت ۲۵ درصدی روغن موتور اعم از بنزینی و دیزلی در روزهای گذشته خبر داد و اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان صرفاً افزایش ۲۵ درصدی قیمت مورد موافقت قرار گرفت که پاسخگوی هزینههای تولید نیست و درخواست تولیدکنندگان افزایشی بیش از این میزان بوده است. وی افزود: صنعت روغن موتور از سال گذشته تاکنون هزینهای حدوداً ۱۰۷ درصدی شامل نرخ لوبکات، دستمزدها، هزینههای ناشی از پکیجینگ را متحمل شده که با وجود این شرایط، تولید بنا بر مسؤولیت اجتماعی روغنسازان ادامه دارد. مدیر برند نفت بهران، درخصوص راهکار کاهش نرخ لوبکات به منظور جبران هزینههای تولید، گفت: عرضه لوبکات به شرکتهای روغنساز براساس توافقات، هر ۱۵ روز یک بار متاثر از تغییر قیمت نرخ دلار است و نوسانات قیمت نفت نیز به شدت بر بهای آن اثرگذار است. کهتری؛ با انتقاد از فلسفه قیمتگذاری در صنعت روغن موتور بر این موضوع تأکید کرد که به دلیل شناور بودن قیمت لوبکات، بهای روغن موتور نیز باید شناور شود و یا حداقل در بازههای کوتاهتری بازنگری قیمت صورت بگیرد تا بازار روغن موتور دچار جهش یا تنش قیمت نشود. وی با بیان اینکه روغن موتور از تیرماه سال گذشته تا پایان خردادماه جاری مشمول افزایش قیمت نشده بود، بیان کرد: جهش حدود ۱۰۷ درصدی قیمت مورد درخواست برای روغن موتور عمدتاً به دلیل تجمیع تغییرات قیمت لوبکات است. مدیر برند نفت بهران، همچنین تصریح کرد: البته پالایشگاههای نفت نیز تحت فشار بوده و هزینههای سوخت آنها از سوی دولت به طور پیوسته تأمین نمیشود، بر همین اساس بر فروش فرآوردههای ویژه از جمله لوبکات حساب باز کردهاند. کهتری؛ درخصوص تأثیر جنگ اوکراین و روسیه بر صنعت و بازار روغن موتور و مواد وارداتی این صنعت، گفت: این وضعیت بر واردات چندان اثرگذار نبوده زیرا جریان واردات و مواد افزودنی وارداتی از سورسهایی غیر از روسیه و اوکراین انجام میشود. برخی از تولیدکنندگان ترکیهای و اروپایی که منابع تأمین روغن پایه آنها، روسیه و اوکراین بوده پس از وقوع جنگ، به بازارهای ایران برای تأمین روغن پایه مراجعه میکنند. مدیر برند نفت بهران، در پایان خاطرنشان کرد: در این شرایط به موجب تأمین روغن پایه از بازار ایران، ظرفیت صادرات محصولات میانی در صنعت روغن موتور افزایش مییابد. توقف تولید تولیدکنندگان بینالمللی روسیه همچون شل و توتال به دلیل تحریمها منجر به درخواست ارسال محصول نهایی موتوری و صنعتی از ایران شده است. در حالحاضر کمبود در بازار داخلی ناشی از وضعیت قیمتگذاری حس میشود و افزایش صادرات محصولات میانی به روسیه، ترکیه و اروپا نیز احتمال افزایش قیمت، حس کاهش محصول و تنش در بازار را تشدید میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.