صنایع فلزی و پتروشیمی عامل افزایش قیمت خودرو

مدیرعامل ایساکو، گفت: مواد اولیه‌ ساخت قطعات خودرو با نرخ روز دلار به فروش می‌رسند و در سال‌های اخیر قیمت آن‌ها چند برابر شده که باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک سلاجقه؛ گفت : خودرو از سه دسته مواد تشکیل شده است، اول مواد فلزی، دوم مواد پتروشمی و سوم […]

مدیرعامل ایساکو، گفت: مواد اولیه‌ ساخت قطعات خودرو با نرخ روز دلار به فروش می‌رسند و در سال‌های اخیر قیمت آن‌ها چند برابر شده که باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک سلاجقه؛ گفت : خودرو از سه دسته مواد تشکیل شده است، اول مواد فلزی، دوم مواد پتروشمی و سوم موادی که از خارج می‌آوریم، در حال‌حاضر مواد فلزی و پتروشیمی داخلی با قیمت‌های آزاد و براساس قیمت دلار به فروش می‌رسند، مواد وارداتی هم به خاطر تحریم‌ها، گران‌تر به دست ما می‌رسند که همه این‌ها بر قیمت تمام شده خودرو اثر می‌گذارند. وی گفت: به‌طور مثال درخت سیمکشی یا دسته سیمی که در خودرو به کار می‌رود دارای ترمینال‌هایی است که از مواد فلزی با فناوری بالا تولید می‌شوند، در سال‌های گذشته این مواد وارداتی بودند و امکان تولید آن‌ها در داخل کشور نبود، اکنون تولید آن‌ها داخلی شده، اما با قیمت بسیار بالایی به ما می‌فروشند و یا مواد پتروشمی مورد نیاز برای ساخت بسیاری از قطعات را با اینکه تولید داخل هستند، نسبت به گذشته با چند برابر قیمت تهیه می‌کنیم. سلاجقه؛ افزود: از طرفی کیفیت قطعات هم تا حد زیادی به کیفیت مواد اولیه بستگی دارد، اکنون ما ناچاریم اغلب مواد اولیه را از داخل تأمین کنیم، درخصوص کیفیت بار‌ها به تولیدکنندگان مواد اولیه موضوعات را منتقل کرده‌ایم و در این زمینه فقط خودروساز مقصر نیست، بلکه باید به نقش صنایع دیگر هم توجه داشت.