قرعه‌کشی؛ سیاستی برای مهار قیمت‌ خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان، با اعتقاد بر اینکه سیاست قرعه‌کشی خودرو برای مهار قیمت‌هاست، گفت: هنوز تکلیف واردات خودرو نامشخص است و مشتریان در انتظار واردات خودرو هستند و معاملات خودروهای خارجی در رکود است. علیرضا جلوانی؛ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رکود شدید بازار خودرو، اظهار کرد: اصلاً نمی‌توان میانگین دقیقی […]

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان، با اعتقاد بر اینکه سیاست قرعه‌کشی خودرو برای مهار قیمت‌هاست، گفت: هنوز تکلیف واردات خودرو نامشخص است و مشتریان در انتظار واردات خودرو هستند و معاملات خودروهای خارجی در رکود است. علیرضا جلوانی؛ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رکود شدید بازار خودرو، اظهار کرد: اصلاً نمی‌توان میانگین دقیقی برای تغییر قیمت خودرو مشخص کنیم و با تغییرات و نوسانات نرخ ارز، قیمت خودرو بالا و پایین می‌رود، سپس سیاست قرعه‌کشی اعلام می‌شود و دوباره بازار به رکود می‌رود. وی ادامه داد: طی چند هفته گذشته قیمت خودرو تقریباً ثابت و نوسانات آن در حدود دو تا سه میلیون تومان بوده و در این مدت خرید و فروشی انجام نمی‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان، با بیان اینکه قطعاً نتیجه مذاکرات بر بازار خودرو و نوسانات آن اثرگذار است، اضافه کرد: از سوی دیگر هنوز تکلیف واردات خودرو نامشخص است و مشتریان در انتظار واردات خودرو هستند و معاملات خودروهای خارجی در رکود است. وی همچنین، گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، تولید پایین شرکت‌های خودروساز است و اکنون با عرضه پایین و افزایش تقاضا مواجه هستیم. جلوانی؛ درباره سیاست قرعه‌کشی خودرو و تأثیر آن در بازار نیز، توضیح داد: اینگونه سیاست‌ها برای مهار قیمتی بازار خودرو است و یک روز اعلام می‌شود قرعه‌کشی خودرو داریم، بنابراین مصرف‌کننده نیز تا زمان مشخص شدن نتایج قرعه‌کشی خودرو منتظر می‌ماند تا در صورت داشتن شانس برنده شدن حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان سود کند، اما متأسفانه بعد از اعلام نتایج مشخص می‌شوند برندگان رزرو شده‌اند و به نوعی امروز بازار خودرو تا تأیید نهایی آنها در رکود رفته است. وی تأکید کرد: سیاست قرعه‌کشی خودرو برای جلوگیری از افزایش قیمت‌هاست، چراکه این بازار دیگر گنجایش بیشتر این افزایش قیمت را ندارد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان، البته گفت: دقیقاً زمانی که بازار خودرو اندکی افزایشی می‌شود، همه خریدار می‌شوند و از زمانی که رکود جزیی در بازار حاکم شد، همه فروشنده می‌شوند و حتی مصرف‌کنندگان واقعی نیز جرات خرید ندارند. وی گفت: البته امروز همانند سال‌های گذشته دیگر افراد به قصد سرمایه‌گذاری خرید خودرو ندارند و خریداران بیشتر مصرف‌کننده واقعی هستند که به دنبال معاوضه خودرو خود هستند و از راه‌های مختلفی همچون قرعه‌کشی خودرو اقدام می‌کنند. جلوانی؛ به قیمت انواع خودرو اشاره کرد و گفت: در حال‌حاضر در بازار اصفهان قیمت خودرو کوییک معمولی ۲۱۱ میلیون تومان، کوییکآر ۲۲۰ میلیون تومان، تیبا دو ۲۰۷ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۶ میلیون تومان، پارس تیوفایو ۳۷۵ میلیون تومان، پارس سال ۳۲۰ میلیون تومان، پارس سال سفارسی ۳۳۳ میلیون تومان، پارس ای‌ال‌ایکس ۴۳۵ میلیون تومان، ۲۰۷ دنده‌ای ۴۰۰ میلیون تومان، ۲۰۷ سقف شیشه‌ای ۴۱۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۳۰۰ میلیون تومان، سمند ۳۱۰ میلیون تومان، پراید مدل ۹۸ حدود ۱۹۰ میلیون تومان و پراید وانت ۱۸۰ میلیون تومان است.

وی همچنین درباره بازار خرید و فروش خودروهای خارجی، اظهار کرد: به دلیل عوارض سنگین واردات خودروهای خارجی، ماشین‌های بالای یک میلیارد در بازار بد معامله می‌شود و خرید و فروش آن توسط افراد خاص است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان، توضیح داد: بیشتر معاملات خودروهای خارجی، مربوط به خودروهای دست‌دوم است، همچنین معاملات خودروهای دست‌دوم ایرانی تا زیر ۲۰۰ میلیون تومان است و اگرچه مشتری خودروهای صفر ایرانی در بازار است، اما به دلیل تولیدات کم شرکت‌های خودروساز، این محصول زیاد در بازار نیست تا بتوان به سرعت معامله کنیم.