معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: در یکی از کارگروههای اجلاس معاونین آموزشی، ضمن انتقاد از رویه کنونی رتبهبندی دانشگاهها، بر تغییر شاخصها و معیارهای رتبهبندی تأکید شد. اسدا… کردنائیج؛ در گفتوگو با ایرنا، در تشریح جزییات اجلاس معاونین آموزشی دانشگاهها که اواخر هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاس دو روزه با محوریت […]
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: در یکی از کارگروههای اجلاس معاونین آموزشی، ضمن انتقاد از رویه کنونی رتبهبندی دانشگاهها، بر تغییر شاخصها و معیارهای رتبهبندی تأکید شد. اسدا… کردنائیج؛ در گفتوگو با ایرنا، در تشریح جزییات اجلاس معاونین آموزشی دانشگاهها که اواخر هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاس دو روزه با محوریت تبادل نظر درباره راهبردهای آموزشی و طرح تحول نظام آموزشعالی برگزار شد؛ همچنین کارگروههایی با ۹ محور ساماندهی و مأموریت گرایی و آمایش رشتهها، بررسی و تفویض اختیارات طبق تحول در آموزشعالی، برنامهریزی آموزشعالی با تمرکز بر علوم انسانی و اسلامی، تحول در نظام جذب و پذیرش دانشجو با رویکرد تقاضا محوری و حل مسئله و جذب نخبگان، اصلاح فرآیندهای آموزشی و کیفیسازی آموزش احوال در بهکارگیری و بهرهگیری از ظرفیت نخبگان دیپلماسی علمی و فناوریهای نوظهور تحول در رویکردهای مهارتی و اشتغالآفرین در نظام آموزشی و آموزش الکترونیکی و آموزش مجازی و آموزشهای مبتنی بر فناوریهای برگزار شد. معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، ضمن اشاره به اینکه در روز اول وزیر علوم، رئیس فرهنگستان زبان، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، مشاور و دستیار اقتصادی رئیسجمهور، رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشی به سخنرانی پرداختند، افزود: هر کارگروه سه نفر عضو اصلی داشت و تعدادی دیگر از معاونان آموزشی، اعضای کارگروه را تشکیل میدادند؛ یکی از کارگروهها، «ساماندهی مأموریتگرایی و آمایش رشتهها» بود که بنده بهعنوان سخنران در این کارگروه صحبت کردم؛ این کارگروه ۱۹ عضو داشت و یکی از شلوغترین کارگروهها بود. وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مباحث مطروحه در این کارگروه لزوم بازنگری در شاخصهای رتبهبندی ملی دانشگاهها بود، خاطرنشان کرد: بنا بر تأکید رهبر معظم انقلاب باید ارزیابی و رتبهبندی داخلی دانشگاهها و ایجاد رقابت سالم میان دانشگاهیان مدنظر قرار گیرد؛ ایشان تأکید دارند که دانشگاهها باید به زنجیره دانش جهانی و همکاری با دانشگاههای دنیا ورود کنند. کردنائیج؛ تصریح کرد: براساس مصوبه ۷۷۶ شورایعالی انقلاب فرهنگی، به منظور کیفیت علمی و فرهنگی و پاسخگویی به نیازهای ملی و منطقهای و حمایت ویژه از مؤسسات برتر، طرح رتبهبندی و اعتبارسنجی اجرایی میشود. در این جلسه چگونگی اجراء و شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها در وزارت علوم، مورد بررسی قرار گرفت، در حالحاضر معیارهای ششگانهای برای رتبهبندی ملی دانشگاهها از جمله معیار آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، بینالمللیسازی، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات وجود دارد که هرکدام از اینها امتیازاتی دارد که آموزش ۲۰ امتیاز، پژوهش ۲۵ امتیاز، فناوری و نوآوری ۲۰ امتیاز، بینالمللیسازی و خدمات اجتماعی زیرساخت ۱۰ امتیاز وزیرساخت ۵ امتیاز دارد که جمعاً ۱۰۰ امتیاز میشود. وی ادامه داد: در این کارگروه ایرادات و نقاط ضعف نحوه رتبهبندی دانشگاهها بررسی شد و راهکارهایی در ادامه مطرح شد که چگونه در آینده بتوانیم این ایرادات را رفع کنیم. یکی از این ایرادات این است که شاخصها برای تمام مؤسسات آموزشعالی یکسان است؛ در حالی که دانشگاههای ما یکسان نیستند مثلاً دانشگاههایی داریم با مأموریت ویژه و یا دانشگاه جامع، صنعتی، علوم انسانی، هنر، دانشگاههای نظامی و انتظامی و یا وابسته به دستگاههای اجرایی و غیر دولتی. طبیعتاً اینکه همه دانشگاهها را در سنجه قرار دهیم، شاید درست نباشد. معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به بررسی متوازن بودن و نبودن وزن معیارهای رتبهبندی دانشگاهها گفت: معاون آموزشی وزارت علوم اعتقاد داشت که این معیارها باید بازنگری و شاخصهای جدیدی نیز مانند مهارتافزایی، کیفیت دانشجویان خروجی و اشتغالپذیری به آن اضافه شود؛ به طور مثال در این معیارها شاخص فرهنگی دیده نشده و خوب است که یکسری شاخصهای کمی و سنجشپذیر را در بخش فرهنگی با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه، معاونت فرهنگی وزارت علوم و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها استخراج کنیم. کردنائیج؛ اضافه کرد: یکی از بحثهای مهمی که خوب است دنبال شود، این است که براساس موضوع، دانشگاهها را رتبهبندی کنیم به طور مثال برخی دانشگاهها برای یکسری مأموریتهای خاص ایجاد شده اند؛ مثلاً دانشگاه علمی کاربردی با مهارت تربیت دانشجویان فنی و تکنسین ایجاد شده است اینکه چقدر این دانشگاه به مأموریت خود پایبند است، میتواند بهعنوان یک شاخص در رتبهبندی لحاظ شود. بنابراین یک زیر شاخصی با عنوان میزان پایبندی به مأموریتها و حوزههای فعالیتهای مصوب دانشگاهها در نظر گرفته شود. وی بیان کرد: نکته بعدی این بود که همواره دانشگاههای برتر بهترین رتبهها را میگیرند و فقط هر سال ممکن است بین رتبه یک تا ۱۰ جابهجا شوند؛ پیشنهاد شد در راستای ایجاد رقابت و انگیزه برای دانشگاهها، آن دسته از دانشگاههای کوچک و متوسط که در یک سال در رتبهبندی، رتبهشان بهبود پیدا میکنند، هر سال بودجههای بهتر و یا تشویق بیشتری انجام دهیم تا انگیزه لازم ارتقاء برای آنها ایجاد شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.