بهره‌برداری از ۵۶۰کیلومتر مسیر ریلی در انتظار تأمین اعتبار

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری از ۵۶۰کیلومتر مسیر ریلی در انتظار تأمین اعتبار معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها، گفت: در صورت تأمین اعتبار ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی در پنج استان به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس خطیبی؛ از اولویت اجرایی ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی در پنج استان […]

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها

بهره‌برداری از ۵۶۰کیلومتر مسیر ریلی در انتظار تأمین اعتبار

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها، گفت: در صورت تأمین اعتبار ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی در پنج استان به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس خطیبی؛ از اولویت اجرایی ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی در پنج استان کشور در سال‌جاری خبر داد و گفت: عملیات اجرایی در مسیرهای ریلی رشت-کاسپین به طول ۳٥ کیلومتر، بستان آباد-تبریز به طول ٤٤ کیلومتر، همدان-سنندج به طول ١٥١ کیلومتر، زاهدان-خاش به طول ١٥٥ کیلومتر و راه‌آهن میانه- اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با اولویت در حال پیگیری است و در صورت تأمین منابع لازم امکان افتتاح و بهره‌برداری از آن‌ها در سال‌جاری وجود دارد. وی درخصوص اولویت‌بندی پروژه‌های ریلی کشو،ر توضیح داد و عنوان کرد: اولویت‌بندی طرح‌های راه‌آهن کشور با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، نهاد ریاست جمهوری و در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تکمیل کریدورهای ترانزیتی، اتصال مراکز بار و مبادی ورودی و خروجی کشور و اتصال مراکز استان‌ها براساس مصوبات طرح‌های جهش‌تولید و اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها، افزود: طی چند سال گذشته به منظور تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و غرب به شرق چند طرح ریلی اولویت‌بندی شده است و مسیرهای ریلی رشت- آستارا، چابهار- زاهدان، قزوین- رشت- کاسپین در راستای تکمیل کریدور شمال- جنوب و راه‌آهن خواف- هرات، میانه- بستان‌آباد- تبریز در راستای توسعه کریدور شرق به غرب در حال احداث یا در دست بهره‌برداری قرار دارند. خطیبی؛ همچنین راه‌آهن شیراز- بوشهر را یکی دیگر از اولویت‌های ریلی کشور در سفر استانی هیأت دولت در سال گذشته اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی به طول ۴۵۰ کیلومتر با هدف ایجاد کریدور ترانزیتی از خلیج‌فارس به مناطق مرکزی و شمالی کشور و اتصال بندر بوشهر و عسلویه به شبکه ریلی کشور طراحی و در حال اجراست. وی ادامه داد: با توجه به دستور رئیس‌جمهور برای اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار به راه‌آهن بوشهر- شیراز از محل تهاتر نفت برای سال ۱۴۰۰ در حال‌حاضر گرفتن مجوزهای لازم برای اخذ این اعتبار در حال پیگیری است، همچنین تشکیل کنسرسیوم از سوی پیمانکاران پروژه به منظور ارایه پیشنهاد اجرای کار از محل تهاتر نفت نیز یکی دیگر از این اقدامات در راستای تأمین اعتبار مورد نیاز و تکمیل هرچه سریع‌تر این مسیر ریلی استراتژی کشور است. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها تکمیل طرح‌های ریلی از محل منابع عمومی را با توجه به هزینه‌های هنگفت احداث، زمان بر اعلام کرد و افزود: در سال‌های اخیر با توجه به ضرورت توسعه خطوط ریلی کشور از ظرفیت‌های دیگر قانون بودجه مانند ماده ۵۶، صندوق توسعه ملی و فاینانس داخلی و خارجی نیز برای تأمین اعتبار پروژه‌ها استفاده شده است و در سال گذشته نیز از ظرفیت‌های قانون بودجه برای تهاتر نفت برای تکمیل چند طرح ریلی استفاده شد. خطیبی؛ بهره‌برداری از ۲۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی را برنامه بلندمدت توسعه راه‌آهن در کشور دانست و گفت: در حال‌حاضر طول شبکه ریلی با احتساب خطوط اصلی و فرعی حدود ۱۵ هزار کیلومتر است و برای رسیدن به هدف تعیین شده نیاز به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی جدید است. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها خاطرنشان کرد: توان مهندسی و اجرایی کشور قادر به ساخت سالانه هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور است و با توجه به محدود بودن اعتبارات و افزایش هزینه‌های ساخت متوسط سالانه احداث و بهره‌برداری حدود ۲۰۰ کیلومتر است که امیدواریم با اختصاص منابع اعتباری بیشتر زمان رسیدن به ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور کوتاه‌تر شود.