تزریق چشمگیر اتوبوس‌ به شبکه حمل‌ونقل پایتخت در ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، درباره وضعیت اتوبوسرانی تهران، اظهار کرد: براساس تکلیف و برنامه‌ای که قوانین بالادستی برای اتوبوسرانی تهران تعیین کرده، سهم ۲۵ درصدی برای جابه‌جایی مسافران را بر عهده داریم. به گزارش برنا، بهرام نکاحی؛ گفت: اگر تعداد سفرهای شهری در مقطع کنونی که حدود ۲۰ میلیون است را ملاک قرار دهیم، […]

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، درباره وضعیت اتوبوسرانی تهران، اظهار کرد: براساس تکلیف و برنامه‌ای که قوانین بالادستی برای اتوبوسرانی تهران تعیین کرده، سهم ۲۵ درصدی برای جابه‌جایی مسافران را بر عهده داریم. به گزارش برنا، بهرام نکاحی؛ گفت: اگر تعداد سفرهای شهری در مقطع کنونی که حدود ۲۰ میلیون است را ملاک قرار دهیم، باید پنج میلیون سفر در شهر تهران با ظرفیت اتوبوسرانی اتفاق بیفتد؛ اما آنچه امروز رقم می‌خورد؛ کمتر از یک میلیون سفر با اتوبوسرانی انجام می‌شود. نکاحی؛ با اشاره به اینکه برای این جابه‌جایی نیاز به زیرساخت لازم و ناوگان مکفی داریم، بیان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل بی‌مهری‌هایی که به این حوزه شده، میانگین عمر ناوگان ما در بخش عمومی ۱۲٫۵ سال و در بخش‌خصوصی بالای ۱۵٫۵ سال است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، افزود: در حال‌حاضر حدود ۲۳۰۰ اتوبوس فعال داریم، اما در خطوط بین ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ فعال و در حال خدمت‌رسانی است؛ چراکه اتوبوس‌ها در رفت‌وآمد و اورهال هستند. برنامه امسال ما این است که از مجموع ۵۳۰۰ اتوبوس موجود، ۱۴۰۰ دستگاه را بهسازی کنیم تا کیفیت خدمات را افزایش دهیم. تلاش داریم، حتی بیش از این رقم را نوسازی کنیم، اما تعهد ما دست‌کم برای ۱۴۰۰ دستگاه است. وی ادامه داد: مقرر شده، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس از طرف وزارت کشور به شهر تهران اختصاص داده شود که این مهم مربوط به قراردادی است که بین وزارت کشور و خودروساز داخلی منعقد شده است. ابتدا قرار بود ۹۰۰ اتوبوس به تهران داده شود، اما به دلیل اعمال متمم اعمال، سهم پایتخت از ۹۰۰ دستگاه بیشتر خواهد شد. نکاحی؛ گفت: پیشبینی ما این است که با تحویل بخشی از تعهد امسال خودروساز، بتوانیم ۵۰۰ اتوبوس را برای شهر تهران دریافت کنیم. درحال‌حاضر سهم خود را پرداخت کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال این ۵۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به شهرداری برای واردات اتوبوس‌های کارکرده شده، تصریح کرد: ما در کشور تولید اتوبوس به شیوه سوپر مارکتی نداریم. باید اتوبوس را سفارش دهیم و براساس سفارش، شرکت‌های خودروساز تولید داشته باشند که این امر زمان‌بر است. به همین دلیل در شرایط فعلی برای اینکه نیاز و خلأ موجود را برطرف کنیم، تمامی راه‌های ممکن را طی می‌کنیم که یکی از آن‌ها واردات است. وی افزود: در بحث واردات اتوبوس که خبر آن تحت عنوان واردات اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی منتشر شد، باید بگویم که یک محموله آن وارد کشور شده و سرمایه‌گذار مجوزهای لازم را اخذ کرده بود. این اتوبوس‌های کارکرده، بنز و سولاریس بوده و از کشورهای آلمان و لهستان وارد شده است. هزار دستگاه اتوبوس کارکرده وارد خواهد شد که در بخش اول ۵۰ دستگاه وارد شده است. اتوبوس‌های وارداتی استاندارد یورو۶ اخذ کرده‌اند. نکاحی؛ اضافه کرد: در کشور استانداردهای جاری روبه ارتقاست. درحال‌حاضر در حوزه استانداردهای زیستمحیطی ما در کشور استاندارد یورو۵ را داریم و اروپایی‌ها یورو۶ را هم اخذ کرده‌اند. این اتوبوس‌های کارکرده وارداتی به معنای از رده خارج و اسقاطی نیست. کشورهای اروپایی استانداردهایی دارند که استانداردهای ما را پاس می‌کند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، ادامه داد: به دنبال این هستیم از راه‌های مختلف برای تهران اتوبوس تهیه کنیم تا از شرایط موجود عبور کنیم. قطعاً نگاه مدیریت شهری نگاه به درون است و شهردار تهران تأکید به حمایت از تولید داخل دارند، اما در حال‌حاضر خودروسازان داخلی ممکن است توانایی تأمین نیاز کشور را نداشته باشند. وی بیان کرد: واردات اتوبوس‌های کارکرده اتفاق جدیدی نیست سال‌های قبل و ادوار مختلف نیز واردات اتوبوس‌هایی مانند ولوو، بنز و… را داشتیم. نکاحی؛ در پایان با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش‌خصوصی در این زمینه استفاده کنیم تا به حداقل‌هایی که امروز شهر نیاز دارد برسیم، ادامه داد: بعد از آن باید به سمت کیفی‌سازی برویم. اتوبوس‌هایی با عمر ۱۵ سال در شأن مردم تهران نیست. کمبودها و عقب‌ماندگی‌هایی را که در ۱۰ سال گذشته آغاز شده ‌و امروز به بحران رسیده است، نمی‌توانیم با شیب ملایم پیش ببریم.