ایران می‌تواند به ۴ راه ترانزیت کالا تبدیل شود

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران می‌تواند به ۴ راه ترانزیت کالا تبدیل شود مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه ایران می‌تواند به چهار راه ترانزیت کالا تبدیل شود، گفت: تردد فراوان هیأت‌های تجاری از کشورهای آسیای میانه، هند و چین با وجود تحریم‌های جهانی حکایت از […]

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت

ایران می‌تواند به ۴ راه ترانزیت کالا تبدیل شود

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه ایران می‌تواند به چهار راه ترانزیت کالا تبدیل شود، گفت: تردد فراوان هیأت‌های تجاری از کشورهای آسیای میانه، هند و چین با وجود تحریم‌های جهانی حکایت از آن دارد که مسیر انتقال کالا از ایران بسیار جذاب و مقرون به‌صرفه است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدعلی امامی؛ اظهار داشت: اقتصاد جهانی بعد از شیوع ویروس کرونا با آسیب جدی روبه‌رو شد. یکی از آن آسیب‌ها انقطاع و نوسان در تأمین زنجیره کالا بود که پیش از آن از مبدأ چین به مقصد اروپا با سهولت انتقال انجام می‌شد. وی با بیان اینکه این روند با شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شد، تصریح کرد: به همین دلیل جهان به دنبال راه‌ها و مسیرهای جدیدی بود. بخش کوچکی از مسیرهای جدید در دریا ایجاد شد، اما بخش عمده‌ آنها در خشکی مدنظر قرار گرفت. مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از کالاهای موردنیاز جهانی در چین تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: موضوع این بود که عمده کارخانه‌های در غرب این کشور فعالیت می‌کردند، اما در قسمت شرق آن ضعف اقتصادی وجود داشت که دولت چین برای توسعه اقتصادی این بخش مسیرهای باری جدید تعریف کرد. امامی؛ با اشاره به شش مسیر ارتباطی از چین،‌ گفت: این کشور قصد داشت با گشودن مسیرهای جدید از طریق ایران، روسیه، ترکمنستان و ارمنستان راه‌های جدیدی برای انتقال کالا به اروپا بگشاید، اما بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین بخشی از مسیرهای تعیین‌شده با مشکل مواجه شده‌اند. وی افزود: از سوی دیگر روسیه به‌عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده غلات جهان به دلیل جنگ دچار مشکلات فراوانی شده است. مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، تأکید کرد: با توجه به ایجاد تمام این شرایط، برای ایران فرصتی فراهم شد تا نقش مهمی را در انتقال کالا و تأمین نیاز کشورهای دیگر بر عهده بگیرد. امامی؛ بیان کرد: ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند کالاها را از هند، چین، روسیه و قزاقستان به مقاصدی مانند اروپا منتقل کند که این کار کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب را شامل می‌شود. وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بارگیری بسیاری در بنادر کشور خالی باقی مانده است، تأکید کرد: همچنین با راه‌اندازی بخش ریلی کشور و فراهم ساختن زیرساخت‌ها در این بخش می‌توان گامی بزرگ در فعال کردن این مسیرها برداشت، زیرا در حال‌حاضر ظرفیت لازم در این بخش وجود ندارد. مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت به حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت و گفت: انتقال بار در مسیرهای طولانی با کامیون‌ توجیه اقتصادی ندارد. با این حال در بخش جاده‌ای نیز از یک‌سو نیاز به ناوگان مدرن و قوی داریم و از سوی دیگر با فراهم شدن حذف موانع موجود جهت تردد کامیون‌ها و رانندگان ایرانی به کشورهای آسیای میانه که با تفاهم‌های فیمابین کشورها ایجاد می‌شود، رونقی دوباره در تجارت و حمل‌ونقل ایجاد می‌شود. امامی؛ تصریح کرد: ایران می‌تواند جایگاه چهار راه حمل بار و‌هاب لجستیکی منطقه را به خود اختصاص دهد و برای انتقال سریع و به‌صرفه انواع محصولات مانند غلات، مواد معدنی و حتی فرآورده‌های نفتی مورد توجه قرار بگیرد. وی با بیان اینکه ایران در موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند از ترانزیت به‌عنوان یک منبع درآمد خوب بهره‌مند شود،‌ اظهار داشت: با افزایش ظرفیت‌ها در بخش کریدورهای منطقه‌ای می‌توان به توسعه اقتصادی دست یافت. به گفته مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت،‌ در صورت انجام یک برنامه‌ریزی مناسب، کریدورهای منطقه می‌توانند نقطه عطفی برای توسعه اقتصادی کشور محسوب شوند که تاکنون نیز گشایش‌هایی انجام شده است.