مسائل صنعت خودرو در سالهای اخیر به یکی از دغدغههای جامعه بدل شده است؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانیهای خود، فرمودند: این همه حمایت در سالهای اخیر از صنعت خودرو در کشور شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضیاند درست هم میگویند. به گزارش راهبرد معاصر، پیگیری موضوع صنعت خودرو […]
مسائل صنعت خودرو در سالهای اخیر به یکی از دغدغههای جامعه بدل شده است؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانیهای خود، فرمودند: این همه حمایت در سالهای اخیر از صنعت خودرو در کشور شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضیاند درست هم میگویند. به گزارش راهبرد معاصر، پیگیری موضوع صنعت خودرو خیلی زود در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، به طوری که آیتا… رئیسی؛ رئیس جمهور کشورمان در بازدید از یکی از زیرمجموعههای خودروسازی کشور با صدور هشت دستور خواستار بهبود کیفیت و کمیت این محصول شد. وقتی به سیر توسعه خودرو در دنیا توجه و با جهتگیری صنعت در داخل کشور بهویژه در دوران پس از انقلاب مقایسه میکنیم، میبینیم گرچه صنعت کشور به لحاظ تعداد تولید رشد داشته، اما این رشد بهصورت متوازن رخ نداده است. در واقع اگر مدیریت در خودروسازی سیاسی نباشد، مدیر خودرویی نیازی ندارد برای حفظ صندلی مدام با سیاسیون لابیگری کند، بلکه میداند تنها راه ماندگاری مدیریتش انجام درست سیاستهای است که برایش تعریف میشود. امیرحسین کاکایی؛ کارشناس بازار خودرو، به مهمترین مؤلفههای مورد نیاز رشد صنعت خودروسازی در کشور پرداخت و گفت: آنچه حائزاهمیت است، اینکه رشد صنعت خودرو باید تعریف شود محدود به پارامترهای کمی، کیفی یا توأمان است. وقتی بر این موضوع تأکید میشود در سال باید ۱٫۵ میلیون خودرو تولید شود، باید به این موضوع پاسخ داد رشد باکیفیت یا فقط کمیت در تولید مدنظر است؟ وی افزود: در ایران رشد صنعت خودرو به دلایل مختلف بسیار سخت است، مگر اینکه دولت سیزدهم حمایتهای قابلتوجه و سیاستگذاریهای درستی اعمال کند. به دلیل وارد نشدن قطعات از خارج و تحریمهای بینالمللی، بسیاری از مواد اولیه و قطعات صنایعی مانند فولاد ساخت داخل و این در حالی است که برای دو برابر شدن تولید خودرو باید تولید ورق فولاد افزایش یابد و دولت برق و گاز مورد نیاز صنعت فولاد را فراهم کند. این کارشناس بازار خودرو، عنوان کرد: اگر دولت مایل به توسعه صنعت خودرو است، باید برای رفع کمبود گاز و برق صنعتی تدابیر لازم را اتخاذ کند، زیرا افزایش تولید فولاد و آلومینیوم بهتنهایی در صنعت خودروسازی مهم نیست و نیازمند تأمین برق و گاز و انواع انرژی مورد نظر برای افزایش تولید خودروست. کاکایی؛ تصریح کرد: با توجه به مدیریت صحیح برق خانگی به وسیله دولت که با قطعی برق مواجه نبودهایم، انتظار میرود با اتخاذ تمهیدات جدی و سرمایهگذاری در حوزه برق و گاز چالش جدی کمبود برق و گاز صنایع برطرف شود، زیرا تولید بیشتر صرفاً به کار شبانهروزی وابسته نیست و نیازمند افزایش ظرفیتسازی در مجموعهها و سرمایهگذاری در صنعت خودروسازی است. وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در توسعه صنعت خودروسازی سرمایهگذاری است، گفت: مهمترین دلیل چالش صنعت خودروسازی در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته کاهش سرمایهگذاری است، لذا دولت باید به این نکته مهم توجه کند افزایش تولید با برنامهریزی و از همه مهمتر سرمایهگذاری محقق میشود؛ طبعاً موضوع حائزاهمیت سرمایهگذاری باکیفیت است. این کارشناس بازار خودرو، توضیح داد: فقط سرمایهگذاری به افزایش تولید منجر نمیشود، بلکه سرمایهگذاری با کیفیت نیاز اصلی است. بهعنوان نمونه، برای تولید کمی وکیفی نیاز به راهاندازی و خرید خط تولید ۱۰۰ میلیارد دلاری احساس میشود، اما به دلیل محدودیت منابع خط تولید پنج میلیون دلاری خریداری شده که متعلق به دو، سه دهه پیش است. با این حجم از سرمایهگذاری نمیتوان به تولید کیفی رسید، زیرا سرمایهگذاری ناقصی انجام شده است، جز هدر دادن منافع کشور دستاوردی ندارد و خروجی آن تولید بیکیفیتی خواهد بود. کاکایی؛ افزود: نکته بعدی در صنعت خودرو این است که نهتنها در صنایع مربوط باید سرمایهگذاری درستی انجام شود، بلکه سرمایهگذاری باید متناسب با همه صنایع مرتبط باشد. بهعنوان نمونه، اگر ۹۰ درصد قطعهسازان در تولید سرمایهگذاری کنند و ۱۰درصد سرمایهگذاری قابلتوجهی نداشته باشند، امکان تأمین و واردات قطعات مورد نیاز از خارج میسر نباشد، در داخل نیز سرمایهگذاری تکمیلی انجام نشود، خودروی بیکیفیتی تولید میشود. وی گفت: تولید مقرون بهصرفه نیازمند بهکارگیری عوامل باکیفیت است؛ زیرا سرمایهگذاری و مدیریت زنجیره تأمین باید با برنامههای کلان متناسب و همسان با تیراژ و کیفیت باشد، در غیر این صورت ناهمگونی به ساخت و تولید خودروی بیکیفیت و تیراژ پایین منجر میشود و نمیتوان انتظار داشت صنعت خودروی کشور دچار رشد و تحول مورد انتظار شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.