عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتقادات پیرو آییننامه واردات خودرو و خرید خودروهای بیکیفیت در قالب این آییننامه، بیان کرد: براساس اطلاع کسب شده مسؤولان به دنبال واردات خودروهایی با قیمت ۱۰ هزار دلار هستند. به گزارش بازار، مسلم صالحی؛ با اشاره به صحبتهای خود با معاون پارلمانی رئیسجمهور در این […]
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتقادات پیرو آییننامه واردات خودرو و خرید خودروهای بیکیفیت در قالب این آییننامه، بیان کرد: براساس اطلاع کسب شده مسؤولان به دنبال واردات خودروهایی با قیمت ۱۰ هزار دلار هستند. به گزارش بازار، مسلم صالحی؛ با اشاره به صحبتهای خود با معاون پارلمانی رئیسجمهور در این زمینه، بیان کرد: بنده این موضوع را از آقای حسینی سؤال کردم که وی به بنده گفت که سقف تعیین شده ۲۰ هزار دلار است. یعنی واردات خوروهایی با قیمت ۲۰ هزار دلار. این نماینده مجلس، با بیان اینکه هنوز آییننامه واردات خودرو بیرون نیامده است، تأکید کرد: براساس برخی اطلاعات و اظهارات وزیر صمت، واردات روی خودروهایی با ۱۰ هزار دلار بسته شده است. اگر سقف خودروهای وارداتی روی ۱۰ هزار دلار باشد، یعنی خودرویی بدون تعرفه گمرکی و مابقی عوارضی که برآن بسته میشود و با احتساب ارز آزاد، بین ۳۰۰ الی ۳۲۰ میلیون تومان تمام خواهد شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر ما برای خودروهایی زیر ۱۰ هزار دلار تعرفهای حداقل ۱۰ درصدی بگیریم، بهعلاوه عوارض دیگر، تقریباً آن خودروی وارداتی ۵۰۰ میلیون تومان تمام خواهد شد؛ یعنی در حد قیمت خودروی دنا در کشور خودمان. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تأکید کرد: قطعاً خودرویی که با ۱۰ هزار دلار در کشور دیگری تولید میشود، بعید است بتواند از لحاظ کیفیت و ایمنی حرفی برای گفتن داشته باشد. حتماً این خودرو، خودروی ضعیفی است و اگر این خودرو نیز محصول کشورهایی همچون هند باشد که دیگر باید گفت؛ هند اصلاً حرفی برای گفتن در صنعت خودروسازی دنیا ندارد. این نماینده مجلس، بیان کرد: اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد آن رقابتی که قرار بود بین خودروسازان داخلی و خارحی ایجاد شود، اتفاق نمیافتد. همچنین اگر قرار باشد ۵۰۰ میلیون بدهیم و یک خودروی ۱۰ هزاردلاری بخریم ترجیح میدهیم یک دنا بخریم که حداقل از خدمات پس از فروش آن در کشور استفاده کنیم و خیالمان راحت باشد. وی بیان کرد: متأسفانه این آییننامه خیلی کمکی به ایجاد رقابت در بازار خودرو نمیکند. در این شرایط ما دیگر نباید انتظار داشته باشیم که خودروساز داخلی ما به فکر کیفیت خودرو باشد، چراکه وقتی رقابتی نباشد، عملاً افزایش کیفیتی به وجود نخواهد آمد. این نماینده مجلس، بیان کرد: واردات خودرو شاید بتواند حباب قیمتی را در بازار خودروهای داخلی بشکند البته این موضوع هم مستلزم این است که ما بتوانیم در حد سقف مورد تقاضا خودرو به کشور وارد کنیم که این مسأله هم بعید به نظر میرسد چراکه قرار است ۱۰۰ هزار خودرو به کشور وارد شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه ما ۸۰۰ الی یک میلیون خودروی داخلی تولید میکنیم، بیان کرد: چهار الی پنج میلیون نفر همواره پیرو ثبتنام در سایت، متقاضی خرید خودرو هستند. البته این افراد مصرفکننده واقعی نیستند و با انگیزه فروش خودرو، خودرو خریداری میکنند. به اعتقاد بنده مصرفکننده واقعی ما یک میلیونونیم است بنابراین اگر خودروساز داخلی ما بتواند ۸۰۰ و الی یک میلیون خودرو تولید کند و ۱۰۰ هزار عدد هم وارد شود. باز هم ۴۰۰ هزار عدد خودرو کم داریم. این نماینده مجلس، تأکید کرد: با آییننامه و آیتمهایی که دولت در زمینه خودرو در نظر دارد اتفاق خاصی در بحث کاهش قیمت خودرو، افزایش کیفیت، رقابتی کردن خودروسازداخلی و خارجی ایجاد نمیکند و مسؤولان شاید میخواهند به نوعی افکار عمومی و مجلس را قانع کنند که بله ما در زمینه واردات خودرو کاری انجام دادیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.