شبکه انتقال بین استانی خلوت میشود شبکههای توزیع محتوا؛ همه سر منفعت برای ایران راهاندازی شبکههای توزیع محتوای مستقل و یکپارچه در قالب شبکه ملی اطلاعات، رفتهرفته موجب آزاد شدن زیرساختها به ویژه شبکه انتقال بین استانی میشود. به گزارش تسنیم، شبکه توزیع محتوا شبکهای بزرگ از سرورهایی است که در چندین نقطه دنیا مستقر […]
شبکه انتقال بین استانی خلوت میشود
شبکههای توزیع محتوا؛ همه سر منفعت برای ایران
راهاندازی شبکههای توزیع محتوای مستقل و یکپارچه در قالب شبکه ملی اطلاعات، رفتهرفته موجب آزاد شدن زیرساختها به ویژه شبکه انتقال بین استانی میشود.
به گزارش تسنیم، شبکه توزیع محتوا شبکهای بزرگ از سرورهایی است که در چندین نقطه دنیا مستقر هستند و به صورت جغرافیایی توزیع شدهاند.
با استفاده از CDN محتوا با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیکترین سرور ارایه داده میشود.
این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وبسایتهای با ترافیک بالا و وبسایتهای جهانی بسیار تأثیرگذار است.
با راهاندازی CDNها توسط اپراتورها و فراهمکنندگان محتوا امکان بهبود High Availability محتواهای میزبانی شده را میدهد که در صورت از دسترس خارج شدن هر یک از مراکز داده یا محتوای موجود در آن، نسخههای آنلاین در مراکز داده دیگر بهکاربر ارایه خواهد شد که این امر علاوه بر Reliability بالا، امکان مهمی مانند Geo-Redundancy را نیز فراهم میآورد.
منافع اجرای طرح CDN در کشور از چند بعد قابل پیگیری است.
از بعد مربوط به «شرکتهای ارایهدهنده سرویس اینترنت و شبکه» باید گفت که کاهش هزینههای پهنای باند، کاهش هزینههای سرمایهگذاری، افزایش امنیت، افزایش بهرهوری از استفاده منابع شبکه و بهینهسازی ارسال ویدیو در شبکه را به ارمغان میآورد.
از منظر شرکت زیرساخت موجب آزاد شدن زیرساختها به ویژه شبکه انتقال بین استانی و برای کاربر نهایی هم موجب افزایش کیفیت و رضایت، کاهش قیمت، امکان دریافت محتوا با قیمت ترافیک صفر، افزایش انگیزه برای مصرف محتوای داخلی و افزایش انگیزه برای خرید محتوا میشود.
این سرویس امکان ارایه خدمات خاص مانند لایواستریمینگ و ویدیویی با کیفیت را برای ارایهدهندگان محتوا و سرویسهای تحت وب فراهم میآورد.
در نهایت هم از بعد حاکمیت (دولت-ملی)، کاهش وابستگی به پهنای باند بینالملل و افزایشهاست شدن سرویسهای داخلی درون کشو را رقم میزند.
شرکت مخابرات ایران و همراه اول CDN یکپارچهای را علاوه بر تهران در شهرهای تبریز، مشهد و شیراز در حال راهاندازی است. شرکت خدمات ارتباطی رایتل هم علاوه بر این شهرها در اصفهان صاحب شبکه توزیع محتوا خواهد بود.
شرکت ایرانسل هم سرویس مذکور را در تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و اهواز راهاندازی کرده است. شرکتهای شاتل، آسیاتک، پارس آنلاین و افرانت هم در شهرهای مذکور دارای سرویس هستند.
شاتل علاوه بر این شهرها در کرمان، آمل، بابل، ساری، قم، کرج و رشت هم سرورهای شبکه توزیع محتوای خود را مستقر کرده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.