پاکت‌های نامه، حافظ حریم شخصی

  کبری اعظمی هرگاه کلمه نامه شنیده می‌شود، ناخودآگاه تصویر یک پاکت نامه و اشتیاق بازکردن آن پاکت برای پی بردن به مطالب درون پاکت نامه در ذهن‌‌ها تداعی می‌شود. وقتی نامه‌ای به دست یکی از اعضای خانواده می‌رسد، نام‌گیرنده نامه خوانده و به وی تحویل داده می‌شود و اگر آن شخص در دسترس نباشد، […]

 

کبری اعظمی

هرگاه کلمه نامه شنیده می‌شود، ناخودآگاه تصویر یک پاکت نامه و اشتیاق بازکردن آن پاکت برای پی بردن به مطالب درون پاکت نامه در ذهن‌‌ها تداعی می‌شود. وقتی نامه‌ای به دست یکی از اعضای خانواده می‌رسد، نام‌گیرنده نامه خوانده و به وی تحویل داده می‌شود و اگر آن شخص در دسترس نباشد، آن نامه توسط پاکت حفظ و صاحب نامه با خیال راحت بعد از باز کردن درب پاکت مطالب آن را می‌خواند.

 چندی پیش، هنگام باز کردن درب ساختمان بودم که برگه‌ای بر روی زمین افتاد، ابتدا گمان کردم تراکت و تبلیغات است اما با دیدن آرم قوه قضاییه برروی برگه بی‌درنگ آن را برداشتم و برای این‌که بدانم مربوط به کیست، تمام مطالب آن از جمله جرم و علت شکایت به چشمم خورد تا نام گیرنده را پیدا کردم.

آن برگه احضاریه دادگاه برای یکی از همسایگان ساختمان بود که مجبور شدم به دستشان برسانم. هنگام تحویل برگه به همسایه غباری از شرم و خجالت بر سیمای وی نشست. همسایه از این‌که بنده ناخواسته از اسرار ایشان مطلع شده بودم، ناراحت و اندوهگین شد، از این‌که ناخواسته متوجه مشکلاتش شده بودم بسیار متأثر شدم و با خود گفتم چرا این نامه، پاکت‌نامه نداشت تا من متوجه محتویات نامه نشوم؟ آیا خصوصی‌‌‌ترین اتفاقات زندگی انسان‌ها باید به راحتی در دسترس قرار بگیرد؟

آیا یک پاکت نامه نمی‌تواند این حریم را حفظ و این حرمت را نشکند و مسایل شخصی انسان‌ها را آن هم در محل زندگی و یا کسب و کار آن‌‌ها حفظ کند؟ مگر غیر از این است که حفظ آبروی هر انسانی حرمتی بالاتر از حرمت خانه خدا را دارد؟

انسان‌ها شایسته آن هستند که حریم شخصی آن‌‌ها چه خوب و چه بد حفظ شود. از آن‌جایی که هر شاکی برای اعلام شکایت خود به دادسرا مبلغی را برای باطل کردن تمبر به دادسرا تقدیم می‌کند، آیا بهتر نیست که اندکی از آن مبلغ صرف خرید پاکت‌نامه شده و با همین اندک مبلغ آبرو و حریم شخصی ایرانیان که اکثراً مسلمان هستند، حفظ شود؟

نداشتن پاکت‌نامه گاهی ممکن است باعث بسیاری از اختلافات خانوادگی بعدی و از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده شود چراکه ممکن است اطلاع تمام اعضای خانواده از مشکل یکی از اعضا الزامی نباشد و همین امر بعضاً باعث ایجاد اختلاف بین اعضا خانواده شده و گا‌هی باعث درگیری و شاید هم مراجعه به دادگاه‌ها و شلوغی بیش‌تر دادگاه‌ها شود و همین مسأله کوچک اگر رعایت شود، ممکن است جلوی بسیاری از مشکلات بعدی گرفته شود

در بسیاری از موارد ممکن است افرادی که دارای شأن و شخصیت بسیار والا و موقعیت اجتماعی بالا هستند در گرداب مشکلات حقوقی و یا اختلافات خانوادگی گرفتار شوند و به ناچار باید از مراجع قضایی کمک بگیرند و همین نامه‌های بی‌پاکتی که بیش‌تر برای اعلام زمان رسیدگی به شکایت طرفین است می‌تواند پناهگاه امن چنین فردی که همان حریم شخصی وی می‌باشد را به نگاه‌های بد و سوءظن و شاید استرس و اضطراب برای فرد مبدل کند، چرا که این نوع حریم شخصی اگر با یک پاکت نامه کوچک حفظ شود وی می‌تواند از موشکافی تجسس دیگران در امان باشد و با آرامش به رفع مشکلش بپردازد و اجازه‌ استراق سمع از دیگران گرفته می‌شود. پاکت‌های نامه می‌تواند فضای کوچک خودمانی افراد را از دست دیگران حفظ کند و از پاتک زدن به حیثیت و آبروی فردی. سرمایه فیزیکی و اجتماعی فرد جلوگیری کند. مسلم است که حفظ حریم شخصی افراد بهایی گران‌تر از بهای یک پاکت‌نامه را دارد.

از آن‌جایی که ما در یک جامعه‌ اسلامی و مبادی آداب و فرهنگ کهن هستیم چه نیک می‌شد، اگر با رعایت نکات کوچک اما بسیار مهم آداب و فرهنگ خود را خصوصاً از طرف مراجع بالای دولتی حفظ و باعث الگو‌سازی برای جوامع دیگر شویم.

 

به امید آن روز….