کارشناس ماشینآلات معدنی و عمرانی، گفت: امکان واردات ماشینآلات معدنی به دلیل محدودیتهای زیاد و بخشنامههای متفاوت و متناقض سخت شده است، همچنین با بالا رفتن قیمت ارز صاحبان معادن کوچکمقیاس امکان تعویض این ماشینآلات را ندارند. به گزارش ایراسین، محسن سیدصالحی؛ اظهار کرد: وضعیت واردات ماشینآلات معدنی بهخاطر محدودیتهای زیاد سالهای گذشته و بخشنامههای […]
کارشناس ماشینآلات معدنی و عمرانی، گفت: امکان واردات ماشینآلات معدنی به دلیل محدودیتهای زیاد و بخشنامههای متفاوت و متناقض سخت شده است، همچنین با بالا رفتن قیمت ارز صاحبان معادن کوچکمقیاس امکان تعویض این ماشینآلات را ندارند. به گزارش ایراسین، محسن سیدصالحی؛ اظهار کرد: وضعیت واردات ماشینآلات معدنی بهخاطر محدودیتهای زیاد سالهای گذشته و بخشنامههای متفاوت و مغایر سخت شده و وضعیت ماشینآلات خوب نیست چرا که عمر متوسط ماشینآلات بالا رفته و جایگزین کردن آنها سخت است، همچنین با بالا رفتن قیمت ارز و با توجه به پایین بودن نرخ پیمانکاران معدنی، صاحبان معادن بهخصوص معادن کوچکمقیاس امکان تعویض این ماشینآلات را ندارند. وی گفت: قیمتها به دلیل ممنوعیتهای زیاد واردات بالا رفته و هدف حمایت از تولید داخلی است اما عملاً در داخل تولید ماشینآلات معدنی نداریم. اکنون برای ماشینهایی که تولید داخل دارند و میخواهیم مشابه آن را وارد کنیم باید ۵۰ درصد را از داخل خرید و ۵۰ درصد را وارد کنیم که بخشنامهای عجیب است و عملاً هپکو هم که قبلاً شرکتی توانمند بوده تواناییهای سابق را ندارد و این شرکت به خاطر مسائل گردش مالی، تحریمها و عدم ارتباط با شرکتهای خارجی توان تولید ندارد، به طور مثال در ماههای گذشته تولید این شرکتها کم بوده است. این کارشناس ماشینآلات معدنی و عمرانی، افزود: این بخشنامهها به نوعی ممنوعیت واردات است و تنها باعث سردرگم شدن شرکتها میشود. وی خاطرنشان کرد: هپکو بیش از ۲۰ تا ۳۰ ماشین در سالجاری تولید نکرده که این نیاز یک معدن کوچک را هم تأمین نمیکند و هپکو امکان تولید ماشینآلات برای معادن بزرگ را ندارد و البته شرکتهای دیگر نیز در این زمینه فعال هستند اما به طور کلی ما تولیدکننده ماشین معدنی نیستیم و تا حدی ماشینآلات عمرانی و راهسازی تولید میکنیم. سیدصالحی؛ درخصوص برنامه وزارت صمت برای برقراری ارتباط با کشور بلاروس و واردات ماشینآلات از این کشور، گفت: تا سال ۹۷ و پیش از تحریمهای ترامپ وضعیتی عادی داشتیم و این اتفاقات محدودیتهایی را برای شرکتهایی نظیر بلاز ایجاد کرد. بعد از سال ۹۷ تعداد ماشینهای وارد از این کشور کم است و بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین این تحریمها شامل بلاروس هم شده و الان این کارخانهها در تولید ماشینآلات در محدودیتی شدید قرار دارند و شاید تنها بتوانند تعهد چند سال گذشته خود را تولید کرده و امکان ایجاد تعهد جدید را ندارند که این روند ممکن است تا پایان جنگ روسیه و اوکراین ادامه داشته باشد. وی تأکید کرد: بلاروس در بخش کشاورزی میتواند همکاری خوبی با ایران داشته باشد اما در صنعت نمیتواند با ایران همکاری قدرتمندی داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.