هر خودرویی که تولید یا مونتاژ می‌شود، باید دارای ایمنی و کیفیت باشد

اواسط تیرماه امسال بود که اعلام شد یک شرکت تولید ماکارونی قصد ورود به عرصه تولید خودرو را دارد، تا از این پس «زر خودرو» نیز جزء شرکت‌های تولیدکننده خودرو در کشور شناخته شود. موضوعی که از سوی سخنگوی وزارت صمت نیز، مورد تأیید قرار گرفت و او با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده در […]

اواسط تیرماه امسال بود که اعلام شد یک شرکت تولید ماکارونی قصد ورود به عرصه تولید خودرو را دارد، تا از این پس «زر خودرو» نیز جزء شرکت‌های تولیدکننده خودرو در کشور شناخته شود. موضوعی که از سوی سخنگوی وزارت صمت نیز، مورد تأیید قرار گرفت و او با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده در سال ۱۴۰۰ برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه سرمایه‌گذاری، به گزارش از ایسنا، موافقت وزارت صمت و اعطای مجوز برای تأسیس کارخانه‌ تولید خودرو را تأیید کرده و گفته بود«چنانچه این گروه صنعتی به ظرفیت اعلامی در تولید خودرو برسد، می‌تواند رقیبی برای دو خودروساز بزرگ کشور به حساب آید». سخنگوی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت، همچنین با اشاره به ادعای گروه صنعتی زر ماکارون برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو از سوی شرکت زیرمجموعه‌اش یعنی «زر خودرو» اعلام کرد: «بهار سال گذشته، تعدادی از هلدینگ‌های بزرگ تولیدی- سرمایه‌گذاری، تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت صمت امضاء کردند که در چارچوب اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در جهت توسعه سرمایه‌گذاری بوده است. در قالب تفاهم‌نامه مذکور ، گروه صنعتی زر با یک پیشنهاد چهار میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌ونقل، غذایی، شیمیایی، خودرو و پتروشیمی وارد عمل می‌شود. در حوزه خودرو پیشنهاد این شرکت، سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال شامل۶۰۰ هزار خودرو سواری، ۲۰۰ هزار خودرو هیبریدی و ۲۰۰ هزار خودرو سنگین بوده است.» به گفته وی، در نهایت «با بررسی کارنامه عملکردی گروه صنعتی زر در حوزه‌های مختلف و با توجه به اینکه این گروه صنعتی در دهه‌ ۶۰، کار ساخت قطعات خودرو همچون سرسیلندر و میل‌لنگ را آغاز کرده و در این زمینه صاحب تجربه است، وزارت صمت با این درخواست موافقت کرده و در تیرماه ۱۴۰۰، مجوز تأسیس کارخانه‌ برای تولید خودرو برای این گروه صنعتی صادر شد.» در این میان اما، پلیس راهنمایی و رانندگی به‌عنوان یکی از منتقدان کیفیت و ایمنی برخی از خودروها و همچنین مجری شماره‌گذاری وسایل نقلیه اظهارنظری را مطرح نکرده بود و همین امر سبب شد تا نظر رئیس پلیس راهور فراجا درخصوص تصمیم این کارخانه خودروسازی برای رقابت با ایران‌خودرو و سایپا را جویا شویم. سردار سید کمال‌هادیانفر؛ در این‌ باره، گفت: « به نظرم این موضوع را باید ابتدا از وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت بپرسیم، ما چیز زیادی در این مورد نشنیده‌ایم، اما به طور کلی در این موارد باید یکسری مراحل از سوی شرکت‌های متقاضی تولید خودرو طی شود.» وی درباره این مراحل، گفت:‌« اگر شرکتی بخواهد وارد عرصه خودروسازی شود، باید ابتدا یکسری مجوزها و موافقت‌های اصولی را اخذ کند. برای این امر باید مجوزهای مختلفی را دریافت کند که شامل مجوزهای دولت از جمله وزارت صمت، سازمان استاندارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست، پلیس و … را دریافت کند.» رئیس پلیس راهور فراجا، با بیان اینکه «به نظر می‌رسد که این شرکت بیشتر به دنبال مونتاژ خودرو است تا تولید خودرو»، اظهارکرد:‌ « من نظرم این است که این‌ها بیشتر دنبال مونتاژ خودرو هستند و دنبال تولید خودرو نبوده و خودروساز نیستند. احتمالاً اینطور است که محصولی در خارج از کشور شناسایی شده و با شرکت آن قرار داد بسته‌اند تا اینجا کارخانه آن را راه‌اندازی کنند.» هادیانفر؛ تأکید کرد:‌ « هر خودرویی که تولید یا حتی مونتاژ می‌شود، باید ایمنی و کیفیت لازم را داشته باشد و بتواند از جان راننده و سرنشینان آن محافظت کند. باید حتماً نمونه‌های تصادف آزمایشگاهی آن هم مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت دریافت تأییدیه‌های ایمنی این محصولات تولید شود.»