کاهش یک میلیونی مشتریان نت‌فلیکس طی ۳ ماه!

شبکه خانگی «نت‌فلیکس» این روزها برای حفظ مشتریان خود در تلاش است و حدود یک میلیون نفر از آنها را در سه ماه گذشته (آوریل تا ژوئیه) از دست داده که این موضوع باعث از دست رفتن صدها شغل و کاهش ارزش سهام آن در بازار بورس شده است. به گزارش سیتنا به نقل از […]

شبکه خانگی «نت‌فلیکس» این روزها برای حفظ مشتریان خود در تلاش است و حدود یک میلیون نفر از آنها را در سه ماه گذشته (آوریل تا ژوئیه) از دست داده که این موضوع باعث از دست رفتن صدها شغل و کاهش ارزش سهام آن در بازار بورس شده است. به گزارش سیتنا به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، نت‌فلیکس در ماه آوریل برای اولینبار از سال ۲۰۱۱ از کاهش مشتریانش خبر داد که باعث از دست رفتن صدها شغل و کاهش ارزش سهام آن در بازار بورس شد. با شرایط جدید و بالا رفتن قیمت‌ها و رقبا، یکه‌تازی و انحصار این شرکت را در بازار فیلم/ سریال به چالش کشیده‌اند. بعضی تحلیلگران بازار می‌گویند؛ شکسته شدن انحصار نت‌فلیکس در بازار «اجتناب‌ناپذیر» است. گای بیسون؛ مدیرعامل شرکت تحلیلی «امپر»، می‌گوید: «وقتی شما پیشرو هستید فقط یک مسیر (روبه جلو) برای حرکت دارید به‌خصوص زمانی‌که رقابت زیادی در جریان است. چیزی که شرکت نت‌فلیکس طی چند سال اخیر دیده است.» تحکیم «نت‌فلیکس» در بازار فیلم و سریال با شیوع کووید در سال ۲۰۲۰ رقم خورد که بسیاری بالاجبار خانه‌نشین شدند و برای سرگرم کردن خود گزینه زیادی نداشتند، زمانی‌که سریال‌هایی مانند «بازی مرکب» و «تاج» توسط این شبکه خانگی عرضه شد. با پخش سریال بازی مرکب در شبکه خانگی نت‌فلیکس، تعداد مشترکان این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افزایش یافت که حدود دو برابر فصل قبل بود. این سریال که زبان اصلی آن کره‌ایست و به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی بر روی نت‌فلیکس قرار گرفته، تبدیل به پربیننده‌ترین محصول این شبکه فیلم خانگی در بیش از ۹۰ کشور جهان شد. اما با بازگشت تفریحات پیش از دوران کرونا و بازگشت تدریجی به زندگی عادی، نت‌فلیکس در جذب مشتریان جدید و حتی حفظ مشتریان قبلی در تقلا بوده است؛ بالا رفتن اخیر هرینه‌های زندگی هم شرایط را از قبل بدتر کرد. این شبکه خانگی از سوی دیگر با رقابت شدید شرکت‌هایی نظیر «تلویزیون اپل»، «اچ‌بی‌او»، سرویس شبکه خانگی «آمازون» و «دیسنی پلاس» روبه‌روست در حالی که خود نت‌فلیکس شرکت‌هایی که فیلم و سریال اجاره می‌دادند را از رده خارج کرده بود. بالا رفتن هرینه اشتراک نت‌فلیکس یکی از عوامل بازدارنده در جذب و حفظ مشتریان بوده است. در آمریکا هزینه اشتراک «معمولی» که فقط به دو دستگاه اجازه استفاده همزمان را به مشترک می‌دهد هم‌اکنون به ۱۵ دلار و ۴۹ سنت رسیده؛ پیش از این، هزینه اشتراک ۱۴ دلار بود و در سال ۲۰۱۹ میلادی این رقم فقط ۱۱ دلار در ماه بود. نت‌فلیکس در عین حال سیاست‌های دیگری را اخیراً پیشه کرده است؛ از جمله پخش هفته به هفته و تدریجی سریال‌های پرطرفدار؛ پیش از این فصل جدید سریال‌های در یک زمان روی این شبکه خانگی قرار می‌گرفت. برای بسیاری که خواهان استفاده از چنین خدماتی هستند، نت‌فلیکس هنوز گزینه اصلی انتخاب است؛ تا پایان ماه ژوئن تعداد مشترکان این شبکه در جهان حدود ۲۲۰ میلیون نفر بود. اما این شرکت که برای مدت‌ها عادت به رشد دو رقمی جذب مشتری داشت، شاهد کاهش کُند شدن این رشد آهنگ بوده؛ در آمد این شرکت بین ماه‌های آوریل تا ژوئن امسال نزدیک به هشت میلیارد دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶٫۸ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر از ابتدای سال‌جاری میلادی بیش از ۶۰ درصد از ارزش سهام آن کاهش یافته است؛ چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاران چشم‌انداز مثبتی برای آن نمی‌بینند. این شبکه‌ خانگی البته گفته رشد خود را با اقداماتی مانند خدمات تبلیغاتی و جلوگیری از به اشتراک گذاشتن گذرواژه برای استفاده کسانی که مشترک نیستند، بازیابی خواهد کرد؛ یک مطالعه نشان می‌دهد که اشتراک گذرواژه حساب کاربری سالانه شش میلیارد دلار به این شرکت خسارت وارد می‌کند. در بعضی کشورهای آمریکای جنوبی هم‌اکنون هزینه بالاتری برای اشتراک حساب کاربری دریافت می‌شود.