دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی B.O.T بهترین روش برای درگیر کردن منافع روسها در راهآهن رشت-آستارا است دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی، درباره اولویت داشتن ساخت راهآهن رشت-آستارا، اظهار کرد: قطعه ریلی رشت-آستارا قطعاً اولویت برای بار ترانزیتی دارد و برای حمل بار داخلی، مسیرهای دیگری همچون اتصال چشمههای بار یا شرکتهای بزرگ معدنی و […]
دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی
B.O.T بهترین روش برای درگیر کردن منافع روسها در راهآهن رشت-آستارا است
دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی، درباره اولویت داشتن ساخت راهآهن رشت-آستارا، اظهار کرد: قطعه ریلی رشت-آستارا قطعاً اولویت برای بار ترانزیتی دارد و برای حمل بار داخلی، مسیرهای دیگری همچون اتصال چشمههای بار یا شرکتهای بزرگ معدنی و فولادی به شبکه ریلی در اولویت هستند. به گزارش مناقصهمزایده، سبحان نظری؛ درباره علت اینکه چرا قطار اخیر ترانزیتی روسیه-هند که از استان مسکو در غرب روسیه بارگیری کرده بود، از شرق دریای خزر و از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان وارد ایران شد؟ افزود: به نظر میرسد مشکلاتی که آذربایجان برای بارهای ترانزیتی ایجاد میکند و سهمخواهیهایی که از ترانزیت منطقه دارد سبب شده تا روسیه این قطار را از غرب کشورش به شرق دریای خزر منتقل کند. نظری؛ ادامه داد: برای آنکه حمل بار روسیه از کریدور ریلی شمال-جنوب از قلمروی ایران تضمین شود، نیازمند درگیر کردن روسها در هزینه احداث این خط هستیم آن هم نه به صورت فاینانس بلکه به صورت B.O.T که منافع این کشور را برای مدت طولانی با عبور از خط آهن ایران خصوصاً راهآهن رشت-آستارا گره بزند. بنابراین بهترین روش، سرمایهگذاری در ساخت و مشارکت در بهرهبرداری است. وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی که روسها با اروپا بر سر جنگ اوکراین پیدا کردهاند، موقتی است و ممکن است ظرف مدت کوتاهی این مشکلات بین شرق و غرب اروپا رفع شود؛ لذا این احتمال وجود دارد که روسیه بعد از حل مشکلات خود با اروپاییها، بار دیگر برای حمل کالا به راهآهن اروپا برگردد؛ بنابراین باید کاری کنیم که تمایل روسیه برای انتقال بخشی از بار ترانزیتی خود به شبکه ریلی ایران، طولانی مدت شود. عضو هیأت عامل صندوق توسعه حملونقل، با اشاره به احداث راهآهن آستارا-آستارا (اتصال ریل آستارای آذربایجان به آستارای ایران) با هزینه جمهوری آذربایجان، گفت: از آنجایی که آذریها هزینه ساخت این پروژه هر چند اندک و مسیر کوتاه چند کیلومتری در خاک ایران را دادهاند، لذا این کشور در صورت تکمیل خط آهن رشت-آستارا با استفاده از B.O.T روسها و همچنین با توجه به همکاری باکو-مسکو، از ترانزیت بار از مسیر مذکور حمایت خواهد کرد و مسیر مذکور تضمین بار خواهد داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.