عرضه خودرو در بورس مناسب است؟

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، معتقد است: عرضه خودرو در بورس ابتدا باید برای چند خودرو محدود که چندان پرطرفدار نباشند صورت بگیرد تا نتایج و اثرات آن مشخص شود. بابک کریمخان؛ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای‌عالی بورس، اظهار کرد: چون هیچ […]

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، معتقد است: عرضه خودرو در بورس ابتدا باید برای چند خودرو محدود که چندان پرطرفدار نباشند صورت بگیرد تا نتایج و اثرات آن مشخص شود. بابک کریمخان؛ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای‌عالی بورس، اظهار کرد: چون هیچ سابقه و تجربه‌ای از عرضه خودرو در بورس نداریم و اولین بار است که چنین کاری در کشور انجام می‌شود، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از نتایج و اثرات آن داشت. همچنین هنوز جزییات و چند و چون این تصمیم هم مشخص نیست. رئیس انجمن قطعه‌سازان استان کرمانشاه، با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح شفاف شدن قیمت خودرو اعلام می‌شود، اضافه کرد: اگرچه گفته می‌شود که عرضه خودرو در بورس باعث شفاف شدن قیمت می‌شود، اما در عمل ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا در بازارسرمایه هم جریانات مالی خاصی برقرار است که ممکن است در نهایت پروسه جدید دلالی را به بازار خودرو تحمیل کرده و باعث افزایش دوباره قیمت‌ها شود. کریمخان؛ همچنین درباره پیچیده‌تر شدن وضعیت قیمتی خودرو و حتی اضافه شدن نرخ سوم (قیمت بورس) به دو نرخ بازار آزاد و درب کارخانه هشدار داد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه خودرو در بازارسرمایه کمکی به تأمین مالی کارخانجات خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازان می‌کند نیز، عنوان کرد: چون برای صنایع وابسته خودرو نقدینگی اهمیت به‌سزایی دارد، اگر تأمین مالی عرضه خودرو در بازارسرمایه به شیوه اوراق باشد، چندان مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، تأکید کرد: در مجموع بعید است این طرح کمک چندانی به بهبود وضعیت بازار خودرو بکند، به علاوه باید دقت شود که این طرح دست‌انداز جدیدی پیشروی این بازار ایجاد نکند و باعث پیچیدگی بیشتر وضعیت نشود. به گفته این فعال صنعت خودرو، نباید عرضه خودرو در بورس به محلی برای کاسبی بورس از محل درصدهایی که دریافت می‌کند تبدیل شود. کریمخان؛ پیشنهاد کرد، اگر قرار است عرضه خودرو در بورس صورت بگیرد، ابتدا برای چند خودرو محدود انجام شود تا تبعات و نتایج آن مشخص شود و بعد خودروهای دیگر هم اضافه شوند. وی معتقد است، این کار ابتدا باید برای خودروهایی که طرفدار کمتری دارند انجام شود که ریسک و تأثیرات کمتری برای بازار خودرو داشته باشد، نه اینکه خودروهای پرفروش در اولویت قرار بگیرند.