مرتضی شجاعی؛ کارشناس صنعت خودرو، به بررسی ابعاد واردات خودرو پرداخت. این کارشناس صنعت خودرو در ابتدا، گفت: واردات یک سیاست تنظیم بازار است و هیچ ارتباطی با صنعت ندارد و انتظار رفع انحصار در صنعت خودرو همزمان با واردات خودرو به نظر انتظار غیرمعقولی است. ابتدا باید ببینیم که انحصار به چه معناست؛ انحصار […]
مرتضی شجاعی؛ کارشناس صنعت خودرو، به بررسی ابعاد واردات خودرو پرداخت. این کارشناس صنعت خودرو در ابتدا، گفت: واردات یک سیاست تنظیم بازار است و هیچ ارتباطی با صنعت ندارد و انتظار رفع انحصار در صنعت خودرو همزمان با واردات خودرو به نظر انتظار غیرمعقولی است. ابتدا باید ببینیم که انحصار به چه معناست؛ انحصار به معنی آن است که در حوزهای بنگاه تولیدی از فروش کالای خود مطمئن باشد. حالا در زمینه خودرو اگر بگوییم واردات در بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۱۰۰ هزار دستگاه انجام شود که در این شرایط ارزی بسیار بعید است، بازهم میزان تقاضا در بازار به میزانی خواهد بود که خودروسازان از فروش خودروی خود مطمئن هستند و در این شرایط نمیتوان انتظار بهبود کیفیت خودروهای داخلی برای رقابت با خودروهای وارداتی را داشت. نکته مهم بعدی؛ درخصوص پیوند صنعت و واردات این است که در هیچ برههای ممنوعیت واردات در راستای سیاستهای صنعتی نبوده است و محدودیتهای ارزی کشور دلیل اصلی این ممنوعیتها بوده است. پس با همه این شرایط انتظار رفع انحصار با آزادسازی واردات انتظار درستی نیست. به گزارش اقتصادآنلاین؛ شجاعی؛ درخصوص مشکلات ارزی واردات، گفت: اختلاف میان بانکمرکزی و وزارت صمت برای تأمین منابع ارزی واردات از دیگر مشکلات واردات خودرو است که نمود آن را میتوان صحبتهای اخیر رئیس بانکمرکزی دانست و طرحهای مجلس و سایر ارگانها برای تأمین منابع ارزی، عجیب و تأملبرانگیز است. یکی از این طرحها، واردات در ازای صادرات خودرو و قطعات یدکی است که بارها توسط وزارت صمت و در مصاحبه امید قالیباف؛ سخنگوی این وزارتخانه هم مطرح شده بود. نکته مهم این طرح نبود بازار خارجی قابلتوجه برای محصولات خودرویی و قطعات یدکی است و بعید است بتوان ارز واردات را از چنین مقاصدی تأمین کرد. حالا در شرایطی که پیشبینی میشود خودروهای وارداتی در بازار قیمتهای بالایی داشته باشند. سؤال این است که چرا عموم مردم مطالبهگر واردات چنین خودروهایی هستند؟ مرتضی شجاعی؛ در این خصوص، گفت: مردم انتظار دارند با ورود چنین خودروهایی به بازار قیمت خودروهای پایین رده براساس اصل همبستگی کاهش پیدا کنند. به عقیده این کارشناس با عرضه خودرو با قیمت نزدیک به بازار آزاد و نقشآفرینی در این بازار با هزینه کمتر از واردات میتوان این بازار و قیمتها را کنترل کرد. این کارشناس همچنین، اذعان داشت که واردات خودروی ۱۰ هزار دلاری صورت نمیگیرد و اگر هم صورت بگیرد، به صورت مقطعی خواهد بود و این خودرو به دلیل حجم تقاضای بالای پشت این خودروها و با تعداد محدود واردات این خودرو، نمیتواند بازار آزاد را کنترل کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.