راهکارهای مقابله با دامپینگ روسیه در بازارهای صادراتی فولاد چیست؟

معاون فروش فولاد خراسان، گفت: کیفیت بالای محصولات فولادی و موقعیت ویژه ایران در دسترسی آسان به بازارهای صادراتی نقش مهمی در دست یافتن و بازگشت صادرکنندگان ایرانی به بازارهای صادراتی دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین بختیاری؛ با اشاره به دامپینگ روسیه در بازارهای صادراتی محصولات فولادی، افزود: اعمال عوارض صادراتی که دولت ابتدای سال […]

معاون فروش فولاد خراسان، گفت: کیفیت بالای محصولات فولادی و موقعیت ویژه ایران در دسترسی آسان به بازارهای صادراتی نقش مهمی در دست یافتن و بازگشت صادرکنندگان ایرانی به بازارهای صادراتی دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین بختیاری؛ با اشاره به دامپینگ روسیه در بازارهای صادراتی محصولات فولادی، افزود: اعمال عوارض صادراتی که دولت ابتدای سال ۱۴۰۱ وضع کرد، سیاست نسنجیده و غیرکارشناسی بود که سبب شد بازار صادراتی محصولات فولادی به دست دولت روسیه بیفتد و با خالی شدن بازارهای منطقه از محصولات ایرانی عملاً کشور روسیه با تخفیف زیاد وارد بازارهای صادراتی منطقه شد و عملاً بازارها را تسخیر کرد. وی لغو عوارض صادراتی در ابتدای خرداد را زمینه‌ساز صادرات مجدد محصولات فولادی بیان کرد و ادامه داد: بازگشت مجدد تولیدکنندگان ایرانی به محصولات فولادی با لغو عوارض صادراتی فراهم شد اما گرفتن سهم از بازارهای هدف صادراتی با این بازگشت دشوارتر از قبل بود زیرا همزمان با دامپینگ ۴۰ درصدی روسیه بود که صاردکنندگان و فعالان ایرانی می‌بایست تخفیفات خوبی بر محصولات خود می‌گذاشتند تا قادر به خارج کردن بازار از دست روسیه شوند. معاون فروش فولاد خراسان، تصریح کرد: تصاحب مجدد بازارهای قبلی صادراتی یک الزام و ضرورت برای کشور است زیرا حجم تولید محصولات فولادی کشور، دو برابر مصرف نیاز داخلی است و ادامه حیات تولیدکنندگان محصولات فولادی و شرکت‌های فولادی مستلزم صادرات با توان قبلی است. بختیاری؛ با ابراز تأسف از اینکه سیاست‌های صادراتی در سیاست‌های دولت جایگاهی ندارد، گفت: تولیدکنندگان نمی‌توانند برنامه‌ریزی درازمدتی برای صادرات خود داشته باشند زیرا مجوز صادرات محصولات فولادی هردو ماه یکبار تمدید می‌شود از این‌رو، نمی‌دانند محصولاتشان در دوره بعد صادراتی، حایزشرایط صادرات است یا خیر. این فعال صنعتی، افزود: محصولات فولادی تولید ایران از نظر کیفیت در رتبه بسیار بالایی قراردارند و از نظر جغرافیایی شرایط و دسترسی آسانی به کشورهای منطقه دارد که امید است با داشتن این دو امتیاز بتوانند مجدداً بازارهای صادراتی قبلی خود را هر چند سخت و دشوار به تسخیر در آورند و از دامپینگ روسیه دور بمانند.