تنظیم بازار سیمان مدلی موفق از مدیریت وزارت صمت

سخنگوی وزارت صمت عنوان‌کرد تنظیم بازار سیمان مدلی موفق از مدیریت وزارت صمت سخنگوی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: سیمان، مدل موفقی از اقتدار مدیریتی و جلوگیری از افزایش قیمت‌های مقطعی کالاها در بازار است که با استفاده از سازوکار عرضه در بورس کالا محقق شده است. به گزارش‌ مناقصه‌مزایده، امید قالیباف؛ افزود:‌ هرچه کالایی بیشتر در […]

سخنگوی وزارت صمت عنوان‌کرد

تنظیم بازار سیمان مدلی موفق از مدیریت وزارت صمت

سخنگوی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: سیمان، مدل موفقی از اقتدار مدیریتی و جلوگیری از افزایش قیمت‌های مقطعی کالاها در بازار است که با استفاده از سازوکار عرضه در بورس کالا محقق شده است. به گزارش‌ مناقصه‌مزایده، امید قالیباف؛ افزود:‌ هرچه کالایی بیشتر در زنجیره‌های مختلف اقتصادی مورد استقاده قرار بگیرد، تنظیم بازار آن کالا بیشتر مورد توجه وزارت صمت خواهد بود. وی با اشاره به سیمان، اظهار داشت: سال گذشته در همین ایام به دلیل قطعی‌ها وکمبود برق، قیمت هر پاکت سیمان به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسید. سخنگوی وزارت صمت، ادامه‌داد: آن زمان زیرساخت لازم وجود نداشت، اما در ادامه وزارت صنعت،معدن‌وتجارت و شخص وزیر صمت بستر عرضه سیمان در بورس کالا را فراهم کردند و همه عرضه‌ها در بورس انجام شد که در نتیجه آن قیمت هر کیسه سیمان تا ۲۵ هزار تومان نیز کاهش یافت. وی ادامه‌داد:‌ در هفته‌های گذشته و متأثر از مسأله کمبود برق، بار دیگر افزایش قیمت سیمان را شاهد بودیم و قیمت این کالا تا پاکتی ۸۰ هزار تومان هم افزایش یافت، اما این بار نیز با استفاده از ساز و کار بورس و عرضه بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار تنی، قیمت هر کیسه سیمان حدود ۳۶ هزار تومان تعیین شد. قالیباف؛ به قیمت ۵۲ هزار تومانی هر کیسه سیمان در کف بازار اشاره کرد و علت اختلاف نرخ آن با بورس را محاسبه ارزش‌افزوده ۹ درصدی، هزینه حمل (۱۵ هزار تومان به ازای هر کیسه) و سود خرده‌فروشی ۱۵ درصدی عنوان کرد. وی تصریح‌کرد: یکی از اصول مدیریتی وزارت صمت برای کالاهای مهمی همچون سیمان، استفاده از سازوکار بورس و بدون درگیر کردن نهادهایی همچون تعزیرات حکومتی است که به متعادل کردن قیمت‌ها و بازار انجامیده است.