فرش‌های قاچاق در مزایده نبوده است

مدیر حراج ملی فرش فرش‌های قاچاق در مزایده نبوده است کم‌تر از یک هفته از برگزاری نخستین حراجی فرش در ایران می‌گذرد و در حالی که مدیر این حراجی از گرفتن مجوز برگزاری حراج و همچنین حضور نماینده سازمان میراث فرهنگی در حراجی سخن گفته، مسؤولان سازمان این دو مورد را تکذیب کرده‌اند. سومین دوره […]

مدیر حراج ملی فرش

فرش‌های قاچاق در مزایده نبوده است

کم‌تر از یک هفته از برگزاری نخستین حراجی فرش در ایران می‌گذرد و در حالی که مدیر این حراجی از گرفتن مجوز برگزاری حراج و همچنین حضور نماینده سازمان میراث فرهنگی در حراجی سخن گفته، مسؤولان سازمان این دو مورد را تکذیب کرده‌اند. سومین دوره «حراج ملی» که نخستین دوره «حراج تخصصی فرش» نیز بود، کم‌تر از یک هفته پیش، با چکش‌زنی احمد نجفی، بازیگر سینما و تلویزیون و ثبت فروشی بیش از ۳۰ میلیارد تومان برپا شد. در این مراسم، فرش‌هایی با بیش از ۱۰۰ سال قدمت به فروش رسیدند، حتی مجموعه‌داری از کشور عمان، یکی از بزرگ‌‌ترین فرش‌های نفیس دستباف را خرید.

اما دو روز پیش از برگزاری حراج، یک تکذیبیه و نامه خبرساز شد، وقتی در تاریخ سوم شهریورماه سیدرضی‌میری،  متخصص فرش و رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران، خطاب به محمدرضا ابریشمچی به‌عنوان مدیرعامل «حراج ملی» اعلام کرد: «با کمال شگفتی شخصی با من تماس گرفت و اظهار داشت که کاتولوگ شما به دستش رسیده و مشاهده کرده که من با عکس و نام به‌عنوان کارشناس این حراج در کاتولوگ معرفی شده‌ام. من هرگز با شما نه ملاقات کرده‌ام و نه قراردادی در ارتباط با کارشناسی در این حراج با کسی امضا کرده‌ام و نه هیچ‌یک از فرش‌های چاپ‌شده در این کاتولوگ را دیده‌ام و از کم و کیف هیچ‌کدام هیچ اطلاعی ندارم. عمل شما مصداق نشر اکاذیب و جعل است و موجب فریب و گمراهی شرکت‌کنندگان این حراج می‌شود. به این وسیله به شما اخطار می‌کنم بلافاصله در پاسخ این نامه نسبت به تأیید اظهارات اینجانب اقدام و پس از جمع‌آوری کاتولوگ حراج، طی یک نشست مطبوعاتی اقدام به لغو مراسم حراج کرده و تکذیبیه عمل خود را در جراید کثیرالانتشار منتشر کنید. اینجانب برای این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی که مصداق بارز هتک حرمت و حیثیت نیز است، اقدام قانونی و علیه شما شکایت خواهم کرد.»

حالا و پس از برگزاری نخستین حراج فرش، زهرا محمودوند به‌عنوان مدیر «حراج ملی» با ایسنا گفت‌وگو کرد.

محمودوند درباره‌ اعتراض سیدرضی‌میری نسبت به معرفی‌اش در کاتالوگ حراج، قبل از برگزاری آن توضیح داد: این اتفاق یک سوءتفاهم بود و پس از اعتراض آقای سیدرضی‌ میری، فردی که مسؤول ایجاد شدن این سوءتفاهم بود، توبیخ شد و او هنوز در حال پاسخگویی در این‌باره است.

وی با بیان این‌که حدود ۶۰۰ تخته فرش دستباف به دبیرخانه‌ حراج فرستاده و پس از تأیید نهایی، حدود ۳۳ کار انتخاب شد و سرانجام ۲۱ کار در مزایده به فروش رفت، افزود: فرش‌هایی که در این مزایده به فروش نرفتند، بار دیگر در اختیار مالکانشان قرار گرفتند.

او درباره‌ حضور مسؤولان معاونت صنایع‌دستی و نظارت آن‌‌ها بر برگزاری این حراج، توضیح داد: در صدور مجوز‌ها و معرفی کارشناسان برای بررسی آثار، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور به ما کمک کردند. حتی نماینده سازمان میراث فرهنگی نیز توسط این مسؤولان به ما معرفی شد و روی فعالیت ما نظارت داشت.

محمودوند با تأکید بر این‌که حراج ملی فرش حول این محور می‌چرخید که کار‌ها مناسب و استاندارد باشند، افزود: باید تأییدیه از سوی معاونت میراث فرهنگی یا نماینده‌ آن‌‌ها ارایه می‌شد، که این کار نیز انجام شد.

مدیر «حراج ملی» فرش درباره‌ احتمال وجود فرش‌های تاریخی و قاچاق‌شده در میان فرش‌های حراج‌شده‌ این مرکز، اظهار کرد: با توجه به این‌که سازمان میراث فرهنگی لیست کامل آثار قاچاق را دارد و ما نخستین سری کاتالوگ را پس از انتشار برای سازمان میراث فرهنگی می‌فرستیم، قطعاً این اتفاق درباره فرش‌های در معرض مزایده نیفتاده است. این قضیه جزو قواعد ماست که نخست باید آن‌‌ها بررسی شوند و سندی که دال بر مالکیت شرکت‌کنندگان در مزایده باشد به ما ارایه و مشخصاً اعلام شود که به چه علت و از چه زمانی، فرش‌‌ها در اختیار صاحب آن‌‌ها بوده است. البته اغلب این فرش‌‌ها در اختیار مجموعه‌داران فرش و کلکسیونر‌ها بوده‌اند.

او همچنین درباره‌ احتمال خارج شدن فرش‌های نفیس و تاریخی از کشور، گفت: کارهایی که به این حراج وارد می‌شوند، عمر ۲۰۰ ساله دارند و مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی هستند و این کارهای تأییدشده هیچ منعی برای خروج از کشور ندارند؛ اما گاهی ممکن است مالکی با این شرط کار خود را در مزایده بگذارد که اثر پس از فروش، به خارج از کشور منتقل نشود؛ اگر این قضیه مطرح می‌شد، ما آن را در زمان ارایه برای مزایده عنوان می‌کردیم؛ اما در این حراج، هیچ‌کسی چنین شرطی نداشت.

پویامحمودیان، مدیرکل صادرات صنایع‌دستی، در پاسخ به سخنان مطرح‌شده، گفت: چون موضوع مربوط به فرش بوده است، هیچ مجوزی از سوی معاونت صنایع دستی برای برگزاری این حراج داده نشده است و اصلاً نمی‌توانسته داده شود.

 

همچنین بهمن‌نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور، در پاسخ به همین پرسش‌ها، تأکید کرد: من به‌عنوان معاون صنایع دستی نماینده‌ای در این حراج نداشته‌ام و فردی را به آن‌‌ها معرفی نکرده‌ایم.