سفر رؤسای جمهور آسیا، اروپا و آفریقا به ایران

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد: گفته‌های عادل‌الجبیر از زمانی که در پست وزارت خارجه عربستان قرار گرفته است بیش‌تر از این که به واقعیت نزدیک باشد به طنز نزدیک است. به گزارش ایسنا، حسین جابری انصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری در ارتباط با صحبت‌های اخیر عادل‌الجبیر، وزیر […]

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد: گفته‌های عادل‌الجبیر از زمانی که در پست وزارت خارجه عربستان قرار گرفته است بیش‌تر از این که به واقعیت نزدیک باشد به طنز نزدیک است.

به گزارش ایسنا، حسین جابری انصاری در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری در ارتباط با صحبت‌های اخیر عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان مبنی براین ادعا که ایران تاکنون دیپلماتهای زیادی از عربستان را کشته است و عربستان تاکنون هیچ دیپلماتی را نکشته است، اظهار کرد: گفته‌های عادل‌الجبیر از ابتدایی که این پست را در اختیار گرفته، بیش‌تر اوقات بیش از این که به واقعیت نزدیک باشد به طنز نزدیک است و جای کیومرث صابری، مدیر مسؤول گل‌آقا خالی است که صحبت‌های وی را دستمایه کاریکاتور و طنزپردازی کند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در ادامه گفت: گفته‌های وزیر خارجه عربستان سعودی درصورتی می‌تواند واقعیت داشته باشد که عربستان به تروریست‌هایی که در عراق و سوریه علیه دولت و ملت‌های این کشور در حال جنگ هستند، گذرنامه دیپلماتیک داده باشد و چون ایران خدمات مستشاری نظامی به دولت‌های قانونی این دو کشور ارایه می‌کند، کشته‌شدن تروریست‌های عربستان را منسوب به ایران بداند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: حمله به برخی از اماکن دیپلماتیک ایران از جمله سفارت ایران در بیروت توسط گروه‌های تروریستی که توسط اتباع سعودی هدایت می‌شدند و ارتباط واضح و روشنی با سرویس‌های اطلاعاتی عربستان داشتند صورت گرفت و این حملات تروریستی منجر به کشته شدن دو نفر و وارد شدن خسارت‌هایی به اماکن دیپلماتیک ایران در بیروت شد.

این دیپلمات عالی‌رتبه خاطرنشان کرد: امروز تقریباً در سراسر جهان از جمله در کشورهای غربی و رسانه‌ها این موضوع به شکل گسترده منتشر می‌شود که اقدامات عربستان در حمایت تروریست‌‌ها باعث ایجاد فضای بی‌ثباتی و بحران در منطقه شده است و قطعا عربستان با این گونه سخنان و فرافکنی‌‌ها به موفقیتی دست پیدا نمی‌کند.

جابری انصاری همچنین در مورد زمان سفر روحانی رییس‌جمهور کشورمان به بلژیک و وین و همچنین احتمال سفر رییس‌جمهور ویتنام به تهران نیز گفت: زمان سفر آقای رییس‌جمهور به برخی از کشورهای اروپایی مشخص شده و گفت‌وگوهایی برای سفر به دیگر کشور‌ها نیز در جریان است.

وی با بیان این که سفر‌ها معمولاً به چند کشور تقسیم می‌شود تصریح کرد: مجموعه‌ کشورهای اروپایی که در گروه دومین سفر اروپایی رییس‌جمهور قرار دارد مشخص شده و وقتی برنامه‌های به‌طور کامل بسته شود در مورد جزییات آن اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر رییس‌جمهور ویتنام به تهران نیز گفت: اخیراً هیأتی از ویتنام در تهران حضور داشت و از سوی ایران نیز هیأتی به این کشور سفر کرده است و توافقاتی برای سفرهایی در سطوح عالی‌‌تر صورت گرفته و وقتی تاریخ دقیق آن مشخص شد در این ارتباط اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اشاره‌ای نیز به رفت و آمدهای دیپلماتیک آینده به کشورمان نیز داشت و گفت: در روزهای آینده شاهد سفر رؤسای جمهور ۳ کشور آذربایجان، سوئیس و آفریقای جنوبی از ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا خواهیم بود.

انصاری با بیان این‌که رییس‌جمهور آذربایجان، سه‌شنبه(امروز) به تهران سفر خواهد کرد، اعلام کرد: در هشتم و دهم اسفند ماه شاهد حضور رؤسای جمهور سوییس و آفریقای جنوبی در تهران خواهیم بود.

وی با بیان این‌که سفر ۳ رییس‌جمهور از ۳ قاره مختلف معانی خاصی دارد و بیانگر دور جدیدی از رفت و آمدهای دیپلماتیک بین ایران و دیگر کشورهاست، تصریح کرد: امیدواریم با این سفر‌ها، زمینه تحقق هرچه بیش‌تر منافع جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی از سخنگوی وزارت خارجه در مورد رایزنی‌های ایران با شرکت ایرباس و بحث خرید هواپیما پرسید که جابری انصاری در پاسخ گفت: در سفر آقای رییس‌جمهور و هیأت اقتصادی همراهشان به ایتالیا و فرانسه رایزنی‌هایی بین طرف‌های ایرانی و شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی انجام شده از جمله رایزنی با شرکت‌های هواپیماسازی.

وی با بیان این‌که توافقات اولیه بین ایران و ایرباس انجام شده و مسیر اجرا را طی می‌کند، ادامه داد: ایران براساس نیاز ناوگان هوایی خود با شرکت‌های هواپیماسازی در دیگر نقاط جهان نیز گفت‌وگوهایی را دارد و تأمین این نیاز‌ها در اولویت ایران قرار دارد و امیدواریم با رایزنی‌‌ها و گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود، بهترین توافقات برای تأمین منافع و نیازهای کشور در این زمینه حاصل شود.

در این نشست خبرنگاری بار دیگر به سفر رییس‌جمهور آذربایجان به تهران اشاره کرد و گفت آیا در این سفر امکان دارد که شاهد دیپلماسی نفتی بین دو کشور باشیم با توجه به این‌که در ماه‌های اخیر شاهد سقوط قیمت نفت بوده‌ایم؟ این دیپلمات در پاسخ اظهار کرد: در روزهای اخیر تلاش‌ها و رایزنی‌هایی بین کشورهای مختلف عضو اوپک و خارج از مجموعه اوپک در جریان است. نشست‌هایی در تهران و برخی دیگر از کشورهای منطقه برگزار شده است. ایران از تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای بازگرداندن قیمت نفت به قیمت عادلانه و منطقی خود حمایت می‌کند.

خبرنگاری در این نشست خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت که در روزهای اخیر به نقل از مقامات روسیه و آمریکا صحبت‌هایی در مورد رسیدن به توافق مقدماتی جهت ایجاد آتش‌بس در سوریه مطرح شده است نظر شما در این ارتباط چیست و به نظر جنابعالی چرا تلاش‌های قبلی برای رسیدن به آتش بس به نتیجه‌ چندانی نرسیده است که جابری انصاری در پاسخ اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدایی که طرح‌های مختلف برای حل بحران سوریه مطرح بوده از تحقق آتش بس جدی در صحنه بحران سوریه حمایت کرده است.

وی با بیان این که اقدامات گروه‌های تروریستی یکی از دلایل اصلی به نتیجه نرسیدن طرح‌های قبلی در زمینه حصول آتش بس در سوریه بوده است، گفت: درواقع گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند که راه را برای هرگونه وصول راه‌حل سیاسی به نتیجه ببندند و موفقیت طرح‌های جاری منوط به این است که تروریست‌‌ها محدود شوند و آن‌ها از عرصه‌ تأثیرگذاری در بحران سوریه خارج شوند. باید این موضوع به صورت جدی دنبال شود و گرنه این گروه‌ها با اقدامات و آتش افروزی‌های خود هرگونه طرحی را در زمینه آتش بس با مشکل روبه‌رو می‌کنند.

انصاری در پایان پاسخ به این سؤال تأکید کرد: ایران همان‌طور که بار‌ها گفته حداکثر همکاری را با کشورهای دیگر برای تسهیل راه‌حل سیاسی در سوریه انجام می‌دهد و در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

در این نشست خبرنگاری با اشاره به نزدیک بودن هفت اسفند و طرح این موضوع که برخی از رسانه‌های بیگانه سعی در شکل دهی به آرای مردمی دارند و اظهارات مداخله جویان‌های دراین ارتباط می‌کنند نظر وزارت خارجه دراین ارتباط چیست؟ که جابری انصاری پاسخ داد: موضع ایران در این ارتباط موضع روشنی است. از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی استقلال و آزادی است و ملت آگاه ایران نیازی به نصیحت و توصیه از سوی هیچ بازیگر خارجی را ندارند و ما اطمینان داریم که در انتخابات پیش رو ملت ایران با حضور و مشارکت حداکثری خود و انتخاب هوشمندانه‌ای که انجام می‌دهند زمینه‌های گسترش قدرت ایران در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم می‌کنند.

در این چارچوب، خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که نتایج انتخابات ۷ اسفند چه تأثیری می‌تواند در روند سیاست خارجی ایران به خصوص تعامل با کشورهای غربی داشته باشد که این دیپلمات ارشد تصریح کرد: به هر حال مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای مهم و قانونی کشور است و یکی از نهادهایی است که در بستر قانون‌گذاری، ناظر بر مسایل خارجی کشور است و دراین ارتباط می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در همین چارچوب ادامه داد: ما امیدوار هستیم که با انتخاب آگاهانه و هوشیارانه ملت ایران همان‌طور که مورد انتظار است شاهد شکل‌گیری مجلسی قوی در راستای خدمت به منافع ایران و خواسته‌های ملت ایران باشیم تا بتواند در زمینه پاسداری از اصول و ارزش‌های اسلامی نقش آفرینی مثبت خود را ایفا کند.

در ادامه این نشست خبرنگاری به سفر چندی پیش مقامات حماس به تهران اشاره کرد و از سخنگوی وزارت خارجه در مورد دیدار این هیأت با افرادی چون سردار سلیمانی و شمخانی و مباحث مطرح شده در این دیدار‌ها پرسید که جابری انصاری در پاسخ اظهار کرد: همان‌طور که قبلاً نیز گفته‌ام در جریان جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور معمول هیأت‌هایی متشکل از گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های مختلف از نقاط مختلف جهان به ویژه جهان اسلام به تهران سفر می‌کنند و امسال نیز هیأت‌هایی از برخی گروه‌های فلسطینی از جمله حماس به تهران سفر کرده بودند و علاوه بر شرکت در جشن سالگرد پیروزی سالگرد انقلاب اسلامی گفت‌وگوهایی نیز با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشتند.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران از یک روابط مستمر و با ثباتی با مجموعه گروه‌های فلسطینی برخوردار است گفت: در همین چارچوب، روابط خود را با جنبش حماس علی‌رغم برخی از اختلاف نظرهایی که وجود دارد حفظ کرده و ادامه داده است و این موضوع را در راستای حفظ منافع جهان اسلام و ملت مظلوم فلسطین است.

مباحث منتشر شده در مورد میانجیگری وزیر خارجه عمان بین ایران و عربستان دیگر سؤالی بود که دراین نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد. خبرنگاری از جابری انصاری پرسید که آیا بن علوی در سفر به تهران در تلاش بودند که بین ایران و عربستان میانجی‌گری کنند که جابری انصاری در پاسخ گفت: سفر آقای بن‌علوی به تهران سفری دو جانبه و بر اساس برنامه‌ریزی قبلی بوده. او را چندین وزیر و مقامات عالی رتبه اقتصادی‌ عمان همراه می‌کردند.

وی در ادامه توضیح داد‌: در این سفر در مورد مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت شد ولی هدف اصلی سفر در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور بود.

انفجارهای زینبیه در دمشق موضوع دیگری بود که سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با آن در این نشست مطبوعاتی موضع‌گیری کرد و گفت: تروریست‌‌ها هیچ گاه خواهان آتش‌بس نبوده‌اند و راه‌حل سیاسی را قبول نداشتند و تلاش کردند که برنامه‌های خود را برای آشوب و بحران به طرف‌های دیگر تحمیل کنند.

وی با بیان این‌که با هر یک از مراحل پیشرفت نشست‌های وین برای حل بحران سوریه شاهد این هستیم که اقدامات تروریستی از سوی گروه‌های تروریستی افزایش پیدا می‌کند افزود: این موضوع اتفاقی نیست و پیام آن برای کشورهایی که در نشست‌های وین شرکت می‌کنند به آشکاری این است که می‌بایست زمینه‌های محدود‌سازی و رویارویی جدی با گروه‌های تروریستی را در هر راه‌حل سیاسی مورد توجه قرار دهند وگرنه امکان موفقیت برای حل بحران سیاسی در سوریه کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که عربستان سعودی با درپیش گرفتن این گونه روند درصدد است که مشکلات داخلی خود را فرافکنی به دیگر کشور‌ها منتسب کند، افزود: امیدواریم که عربستان به بازی بی‌حاصل خود با افکار عمومی خاتمه دهد و مسایل را به شکل واقعی و از مجاری واقعی خود پیگیری کند.

سفر وزیر دفاع روسیه به تهران و دیدارش با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی دیگر سؤالی بود که در این نشست مطبوعاتی از سوی خبرنگاران مطرح شد و جابری انصاری در ارتباط با آن توضیح داد. سفر وزیر دفاع روسیه به تهران بعد از سفر وزیر دفاع کشورمان به مسکو انجام شد و نمادی از روابط نزدیک و تبادل نظرات مستمر بین ایران و روسیه است.

این دیپلمات تصریح کرد: پیام ویژه‌ای از سوی پوتین به روحانی منتقل شد که ناظر بر تحولات منطقه و مسایل دو جانبه است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به گفته‌های قبلی خود گفت: همان‌طور که بار‌ها گفته‌ام روابط ایران و روسیه به لحاظ سیاسی در عالی‌‌ترین سطح قرار دارد و مقامات دو کشور در تلاش هستند که روابط تهران و مسکو را در زمینه‌های دیگر نیز ارتقا دهند که یکی از این زمینه‌ها مباحث مربوط به نیازهای دفاعی ایران است. گفت‌وگوهایی میان مقامات ذی‌ربط دو کشور در جریان است که از جمله این مسایل موضوع ارایه نسل جدید اس ۳۰۰ از سوی روسیه به تهران است که این موضوع بر حسب توافقات دو کشور انجام می‌شود و بر حسب مورد در زمان مقتضی خود جزییاتش به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

در همین چارچوب خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت خبرگزاری ایتارتاس روسیه اعلام کرده ایران هنوز هزینه‌های اس ۳۰۰ را پرداخت نکرده است که سخنگوی وزارت خارجه گفت: همان‌طور که قبلاً گفتم اس ۳۰۰ از جمله موضوعات رایزنی بین مسایل دو کشور است و مسایل فنی این موضوع و توافقات انجام شده در این چارچوب مسیر پیش‌بینی شده خود را طی می‌کند و مبادله‌ای که باید انجام شود طبق توافقات انجام خواهد شد.

خرید جنگنده‌های سوخو از روسیه سؤال دیگری بود که در این نشست مطبوعاتی مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت و جابری انصاری در پاسخ گفت: همان‌طور که اشاره کردم گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف بین دو کشور ایران و روسیه از جمله تأمین نیازهای نظامی ایران در دستور کار تهران و مسکو است و گفت‌وگوهایی در این زمینه در حال انجام است و بر حسب نیاز در ارتباط با این موضوع اطلاعات لازم از سوی جهاتی که در حال مذاکره هستند، در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

 

در اوایل هفته، دولت عربستان اعلام کرد که از ارایه کمک مالی که قرار بود به ارتش لبنان انجام دهد خودداری خواهد کرد. در این ارتباط خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که بعد از اعلام این خبر گویی وزیر دفاع لبنان خواسته است که ایران به این کشور کمک نظامی کند و آیا چنین درخواستی به صورت رسمی از سوی لبنان به ایران ارسال شده است که جابری انصاری در پاسخ اعلام کرد هنوز درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران منتقل نشده است. ایران به‌طور کلی از دولت وارتش لبنان حمایت می‌کند و آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های مختلف با دولت لبنان اعلام کرده است و اگر مورد مشخصی در این زمینه مطرح شود این موضوع در مجاری ذی‌ربط مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.