نماینده وزارت میراث فرهنگی پلیس راهور مانع تردد خودروهایهای پلاک تاریخی پلاک تاریخی، پلاکی است که در بیش از ۴۰ کشور دنیا به خودروهای کلاسیک و خاص داده میشود. در واقع دولتها در کشورهای مختلف برای افرادی که به دنبال حفظ و نگهداری خودروهای تاریخی هستند، امتیازات ویژهای در نظر گرفته و آنها را تشویق […]
نماینده وزارت میراث فرهنگی
پلیس راهور مانع تردد خودروهایهای پلاک تاریخی
پلاک تاریخی، پلاکی است که در بیش از ۴۰ کشور دنیا به خودروهای کلاسیک و خاص داده میشود. در واقع دولتها در کشورهای مختلف برای افرادی که به دنبال حفظ و نگهداری خودروهای تاریخی هستند، امتیازات ویژهای در نظر گرفته و آنها را تشویق به بازسازی و نگهداری خودروهای تاریخی میکنند. تخفیف یا معافیت مالیاتی، تردد بیدردسر و دادن تسهیلات ویژه، گوشهای از حمایتهای دولتها از صاحبان خودروهای تاریخی است؛ اما در ایران دستاندازهای زیادی پیشروی مالکان این خودروها گذاشته میشود تا کلاسیکسواران نسبت به حفظ و نگهداری این خودروها دلسرد شوند. تعدد نهادهای تصمیمگیرنده درباره این خودروها کار را به جایی رسانده که در تمام این سالها بیش از ۳۰۰ پلاک تاریخی به این خودروها تعلق نگرفته و آنهایی هم که پلاک دریافت کردهاند، اجازه تردد ندارند و ماجرا از آنجایی بغرنجتر میشود که متوجه میشویم با تمام مشکلاتی که پیشروی کلاسیکسواران وجود دارد چند دستگاه خودرو قاچاق موفق به دریافت پلاک تاریخی شدهاند و این موضوع باعث نگرانی متخصصین این امر شده و اعتراض خود را به کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیلرانی بردهاند. در حالی که افراد تصمیمگیرنده از نهادهای دیگری هستند. جالب است وقتی سایر کشورها را مورد بررسی قرار میدهیم، متوجه میشویم که دارندگان این خودروها تنها با حضور چند ساعته در محل شمارهگذاری، پلاک تاریخی گرفته و با بستههای تشویقی تردد میکنند؛ اما در کشور ما افراد برای دریافت پلاک تاریخی باید از هفتخوان رستم عبور کنند و در پایان هم راهور اجازه تردد به این خودروها نمیدهد. این موضوع گزارشی بود که خبرگزاری مهر، با عنوان «نه» کلاسیکسواران به پلاک تاریخی/ طرحی که بلای جان شده است! به آن پرداخت. محمدرضا زاهدی؛ رئیس اداره اموال فرهنگی، تاریخی وزارت میراث فرهنگی و نماینده وزارت میراث فرهنگی در کارگروه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی به این درخواست و مشکلات کلاسیک سواران پاسخ داد. وی در ابتدا با اشاره به مشکل دارندگان خودروهای کلاسیک و راهاندازی کمپین « نه به پلاک تاریخی»، گفت: این مشکل از قبل وجود داشته و چند سال پیش نیز مطرح شده بود. با این حال تلاش کردهایم که شرایط را برای فعالیت این گروه فراهم کنیم. زاهدی؛ با اشاره به روندی که برای تشکیل کارگروه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی صورت گرفت، گفت: به دنبال تشکیل این کارگروه و واگذاری آن به کانون جهانگردی که با تصمیم کمیسیون فرهنگی دولت صورت گرفت، فهرستی از اتومبیلهای کلاسیک تهیه شد و در اختیار پلیس راهور و مراکز اسقاط قرار گرفت. این مقام مسؤول، در پاسخ به این پرسش که چرا شمارهگذاری این اتومبیلها مثل سایر کشورها روال آسان و در دسترسی ندارد، گفت: بهجز پلیس راهور و مراکز شمارهگذاری رسمی هیچ جای دیگری این اتومبیلها پلاک نمیشوند. روال هم به این صورت است که دارندگان این خودروها به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه میکنند و در لینکی که در نظر گرفته شده اسناد و مدارک را بارگذاری میکنند. وی ادامه داد: بعد از این مرحله توسط گروهی از کارشناسان و نمایندگان خودروها به پارکینگی دعوت میشوند و توسط کارشناسان و نمایندگان راهنمایی و رانندگی اصالت این خودروها تأیید میشود که این در رده خودروهای کلاسیک قرار میگیرند یا نه. بعد فرمهای بررسی شده در جلسه کارگروه که با حضور نمایندگان وزارتخانهها تشکیل میشود، مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت. اگر این خودروها مورد تأیید قرار گرفتند در فهرستی از سوی وزارت میراث فرهنگی به فرماندهی ناجا معرفی میشوند. زاهدی؛ در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از این خودروها نمیتوانند پلاک دریافت کنند و مشکلشان چیست، گفت: در بررسیهایی که صورت میگیرد ممکن است نقایصی در مدارک یا مسائل دیگر این خودروها وجود داشته باشد. به همین خاطر اگر اطلاعات ناقص باشد و با خودرو مطابقت نداشته باشد طبیعتاً پلاک برای آنها صادر نخواهد شد. وی در مورد مشکلات و محدودیتهایی که برای تردد این خودروها وجود دارد، گفت: مشکل تردد مربوط به ما نیست و پلیس راهور ناجار باید در موردش تصمیم بگیرد. دلیل این را نمی دانم که چرا محدودیت وجود دارد اما مسائلی که در مورد خودروها از جمله معاینه فنی را مطرح کردند ما دفاع و تأکید کردیم که هر خودرو باید براساس سال تولید و شرایط خودش بررسی فنی شود. حالا این که چرا پلیس راهور کوتاه نمیآید برای خود ما هم مشخص نیست. با این حال از نظر ما این خودروها مشکلی برای تردد نخواهند داشت. زاهدی؛ در مورد اینکه چرا روند دادن پلاک تاریخی کُند صورت میگیرد، گفت: تاکنون به حدود ۳۰۰ خوردرو پلاک تاریخی دادهایم. ما در میراث فرهنگی شناسنامه تاریخی به خودروها میدهیم و پلاک تاریخی را پلیس راهور میدهد. وی در مورد ورود خودروهای قاچاق و واسطهگریهایی که صورت میگیرد، گفت: از این تعداد خودرو که برای پلاک مراجعه کردهاند فقط دو دستگاه با مشکل مواجه شدند که برای بررسی تکمیلی در دستور کار قرار گرفتند. البته این دو دستگاه هم پلاک ملی را قبلا دریافت کرده بودند. زاهدی؛ ادمه داد: ما به خودروهایی پلاک تاریخی میدهیم که هم توسط کارشناسان تأیید شده باشند و هم در شمارهگذاری کشور سابقه داشته باشند. اگر این سابقه را نداشته باشند درخواست آنها رد میشود. تاکنون فقط دو خودرو را بهعنوان مهاجر یا قاچاق تشخیص دادهایم که باید بررسی بیشتری در موردشان صورت بگیرد. هر چند پلاک ملی را داشتند. نماینده وزارت میراث فرهنگی در کارگروه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی، با اشاره به آییننامه تعریف خودروهای کلاسیک و تاریخی، گفت: در این آییننامه خودروها دستهبندی شدهاند. دسته اول؛ خودروهایی هستند که بالای ۵۰ سال قدمت داشته باشند. دسته دوم؛ خودروهای زیر این سن هستند که باید در کارگروه بررسیهای نهایی در موردشان صورت بگیرد. دسته سوم خودروهایی هستند که متعلق به افراد و چهرههای شاخص فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستند و از آنجا که مربوط به افراد خاص هستند جنبه ملی پیدا میکنند. وی در مورد این که آیا به همه این خودروها پلاک تاریخی داده میشود گفت: تأکید بر این است که ثبتنام و دادن این پلاکها مکانیزه شود تا از اعمال نظر شخصی و سلیقهای جلوگیری شود. اگر هم تاکنون این روند با کُندی مواجه بوده صرفاً به دلیل تأیید نشدن مسائل مثل رنگ ماشین و یا تعویض قطعات بوده است. زاهدی؛ در مورد دلالی و واسطهگری در این حوزه و این که عنوان شده این خودروها باید در مراکز خاص و تحتنظر خرید و فروش شوند، گفت: هرکسی به طور شخصی میتواند اقدام کند و نیازی به مجوز ندارد اما اگر قرار باشد به صورت گروهی اقدامی صورت بگیرد و یا حراجهای دسته جمعی باشد طبیعی است که باید روال قانونی را طی کند. در مورد تعمیرگاه و سایر موارد هم ما خواستار این هستیم که کار به دست افراد متخصص باشد و این طرح را داریم که از همه افراد متخصص دعوت کنیم به هر تعدادی که هستند بیایند و در این طرح مشارکت کنند. ما هیچ کاری را انحصاری نکردهایم و در به روی همه باز است. محمدرضا زاهدی؛ در پایان گفت: قصد داریم کارشناسان خودروهای کلاسیک را تخصصی کنیم و برای استعلام صحت و سقم اطلاعات از برند سازنده افراد متخصص را به کار بگیریم و به صورت تک برند کار را حرفهایتر جلو ببریم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.