رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، گفت: ایران امکان رشد و دستیابی به بازارهای بزرگ را در حوزه کاشی و سرامیک دارد اما نخست باید در زنجیره تولید تا عرضه، بخشهای آسیب دیده را ترمیم کند. به گزارش مناقصهمزایده، یحیی آلاسحاق؛ در همایش فرصتها و چالشها و افق پیش وی توسعه صادرات کاشی و […]
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، گفت: ایران امکان رشد و دستیابی به بازارهای بزرگ را در حوزه کاشی و سرامیک دارد اما نخست باید در زنجیره تولید تا عرضه، بخشهای آسیب دیده را ترمیم کند. به گزارش مناقصهمزایده، یحیی آلاسحاق؛ در همایش فرصتها و چالشها و افق پیش وی توسعه صادرات کاشی و سرامیک، اظهار داشت: ۱۶ میلیارد مترمربع میزان تولید این محصول در جهان است که چین با هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمربع مقام نخست تولید را به دست آورده و پس از آن هند، ترکیه، ویتنام، اسپانیا و ایتالیا قرار دارند. وی افزود: از کل میزان تولید جهانی، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمربع صادرات انجام میشود که چین با بیش از شش میلیون مترمربع جایگاه نخست، هند و ترکیه با بیش از چهار میلیون مترمربع در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتهاند. آلاسحاق؛ با بیان اینکه ایران ظرفیت تولید بیش از ۷۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این میزان ۴۰۰ میلیون مترمربع تولید و حدود ۱۸۰ میلیون مترمربع صادرات انجام میشود. وی با تأکید بر اینکه نیاز به رشد صادراتی با این میزان از توان تولید وجود دارد، تصریح کرد: در منطقه مزیتهای بسیاری داریم که اگر نظام مدیریتی و برنامهریزیها واقعبینانه تنظیم شود، میتوانیم از بازارها استفاده کنیم. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: ایران دارای ۱۵ کشور همسایه است و به علاوه دسترسی به بازار چین، هند و روسیه را نیز دارد که مجموع تجارت سالانه این ۱۸ کشور به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار میرسد و در صورتی که بتوانیم ۳۰۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص دهیم، دستاورد بزرگی را رقم زدهایم. وی افزود: عراق طی ۱۵ سال آینده یکی از بزرگترین توسعهها را به دست خواهد آورد که در صورت تثبیت بازار خود در این کشور میتوانیم سهم قابلتوجهی را به دست آوریم. آلاسحاق؛ درخصوص قیمت عرضه کاشی و سرامیک در جهان، اظهار داشت: ایتالیا هر مترمربع را ۱۵ دلار، اسپانیا ۷٫۹ دلار و مصر چهار دلار عرضه میکند، در حالی که متوسط هر مترمربع کاشی و سرامیک ایران با قیمت ۱٫۳ دلار فروخته میشود. وی تأکید کرد: در حالحاضر به علت قیمت کالای ایرانی است که بازار عراق را در اختیار گرفته است اما با توجه به توسعه فروش نفت این کشور، مشکلات مالی از بین خواهد رفت و بازار از دست ایران خارج میشود. مرتضی صفدریزاده؛ رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، با بیان اینکه صنعت سرامیک ایران در رتبه پنجم جهانی قرار دارد، اظهار داشت: در این حوزه پتانسیل دستیابی به جایگاه سوم جهان را نیز داریم زیرا این صنعت در کشور بومی شده و تولیدکنندگان به منابع و معادن غنی در کشور دسترسی دارند، به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان جهانی مواد اولیه تولیدی خود را از ایران تأمین میکنند. وی افزود: انرژی کافی برای این صنعت، موقعیت استراتژیک ایران و قیمت تمام شده مناسب از دیگر مزیتهایی است که میتواند جایگاه این صنعت را در بازار جهانی تغییر دهد، از سوی دیگر به توان تأمین تجهیزات تولید سرامیک و کاشی برای صادرات نیز دست یافتهایم. صفدریزاده؛ با بیان اینکه بخشخصوصی ۹۵ درصد سرمایهگذاری و مدیریت صنعت سرامیک و کاشی را برعهده دارد، اظهار داشت: برخلاف تحریمها در این حوزه به ۵۲ کشور جهان صادرات داریم که باید با شناسایی بازارها باردیگر توسعه را رقم بزنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.