باید‌ها و نبایدهای نسخه اصلاح کاهش آلودگی هوای تهران

باید‌ها و نبایدهای نسخه اصلاح کاهش آلودگی هوای تهران نمایندگان مردم در مجلس ضمن انتقاد از اقدامات مقطعی برای کاهش آلودگی‌ هوا، تأکید دارند: ساختار سیاست‌گذاری برای رفع آلایندگی باید اصلاح شود به گونه‌ای که با نگاه جامع به آن پرداخته شود. سیاست‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت سالیان طولانی است که تدوین و کم و […]

باید‌ها و نبایدهای نسخه اصلاح کاهش آلودگی هوای تهران

نمایندگان مردم در مجلس ضمن انتقاد از اقدامات مقطعی برای کاهش آلودگی‌ هوا، تأکید دارند: ساختار سیاست‌گذاری برای رفع آلایندگی باید اصلاح شود به گونه‌ای که با نگاه جامع به آن پرداخته شود.

سیاست‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت سالیان طولانی است که تدوین و کم و بیش اجرا می‌شود اما آلایندگی همچنان بر سر تهران سایه افکنده و تنها برای روزهای کوتاه مدتی کاهش می‌یابد.

به گزارش خانه‌ملت، دولت و شهرداری تهران اگرچه در مقاطع مختلف تصمیم‌های مختلفی اعم از اجرای طرح ترافیک، طرح زوج و فرد و حتی تعطیلی مدارس و ادارات در روزهای اوج آلودگی هوا را اتخاذ و اجرایی کرده‌اند اما برخی از نمایندگان مردم در مجلس ضمن انتقاد از اجرای برنامه‌های موقت، معتقدند که آلودگی هوای پایتخت با یک نسخه درمان نمی‌شود.

طبق اظهارات نمایندگان در خانه‌ملت، سیاست‌گذاری‌های کاهش آلودگی هوا باید اصلاح شود. چراکه نمی‌توان برای رفع آلایندگی در دوره‌ای کوتاه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یا خروج فرودگاه داخلی از شهر یا انتقال پایتخت را مطرح کرد و از سایر اقدامات چشم‌پوشی کرد بر این اساس نمایندگان تأکید دارند دولت و شهرداری باید با داشتن نگاهی جامع به حل معضل آلودگی هوا بپردازند.

هوای ناسالم یکی از تهدیدات اصلی پایتخت

احمدعلی‌کیخا، بهره‌مندی از هوای سالم و پاک را حق قانونی مردم خواند و گفت: هیچ‌کس حق ندارد برای منافع خصوصی خود به عنوان یک بنگاه اقتصادی زمینه آلودگی هوا را فراهم کند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این‌که هوای ناسالم یکی از تهدیدات اصلی پایتخت است، افزود: حل مسأله آلودگی هوا تنها با نوسازی وسائط نقلیه عمومی یا موتورسیکلت امکان‌پذیر نیست، در واقع سیاست‌گذاری‌های کلی کاهش آلودگی هوا باید اصلاح شود اما متأسفانه نگرش‌های بخشی و منطقه‌ای در توسعه کشور مشکلاتی از نوع آلودگی هوا و حاشیه‌نشینی را رقم زده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: برای حل مشکل آلودگی تهران باید مشکلات روستا‌ها و شهرهای دیگر نیز حل شود کاهش مهاجرت به کلان‌شهر تهران یکی از اقدامات است که باید در دستور کار قرار گیرد، در این راستا تولید اقتصادی در روستا رونق خواهد یافت و بر منابعی چون آب، خاک و هوا هم فشار وارد نمی‌شود.

کیخا یادآور شد: طرح جامع مقابله با آلودگی هوا در دولت‌های مختلف مطرح شده اما اقدام اساسی انجام نگرفته است؛ از آنجایی که هوای سالم حق مردم به خصوص کودکان و نوزادان است باید دولت، شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری پایتخت به عنوان ضرورت، رفع آلودگی هوا را در دستور توسعه شهر تهران قرار دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: همه اقدامات برای رفع آلودگی هوا در قالب یک بسته باید با هم دیده شود، در واقع سیاست کاهش آلودگی هوا به عنوان یک اصل باید پذیرفته شود و برای حل مسأله در حوزه توسعه کلان یا حتی پروژه‌های خرد مانند خروج فرودگاه مهرآباد بررسی‌های کارشناسی انجام شود، در مورد فرودگاه مهرآباد پس از انجام کار کارشناسی اگر تأثیر مثبت آلایندگی تأیید شود، حتماً خروج آن باید در دستور قرار گیرد.

خروج فرودگاه از شهر راهکار کاهش آلودگی هوا نیست

مهردادبائوج‌لاهوتی در خصوص رفع آلودگی هوا با انتقال فرود‌گاه مهرآباد به خارج از شهر، گفت: اعتقادی به خروج فرودگاه‌ نداریم چراکه در همه جای دنیا فرودگاه‌های متعدد در شهر وجود دارد اما می‌توانیم ظرفیت فرودگاه امام خمینی را افزایش و برای کاهش آلودگی هوا و صوتی از تعداد پروازهای فرودگاه مهرآباد بکاهیم.

رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت برای رفع آلایندگی حاشیه فرودگاه باید تدابیر فنی به‌کار گیرد، در واقع مسؤولان باید این معضل را به درستی مدیریت کنند.

مشکل آلودگی‌هوا با یک نسخه درمان نمی‌شود

سیدفریدموسوی در واکنش به برنامه دولت مبنی بر تخصیص ۲۲هزار میلیارد ریال تسهیلات جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای کاهش آلودگی‌هوا، گفت: مشکل آلودگی هوای پایتخت با یک نسخه درمان نمی‌شود، متأسفانه مجموعه‌ای از اقدامات سبب ایجاد وضعیت فعلی تهران شده که نوع سازه‌ها و ممانعت از ورود هوای تازه به دلیل وجود ساختمان‌های بلند به خصوص در منطقه ۲۲ یکی از مشکلات است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این‌که رفع آلودگی هوای تهران نیازمند نگاه جامع است، تصریح کرد: باید تمام مؤلفه‌ها در نظر گرفته شود، دولت در سال‌های گذشته با افزایش کیفیت بنزین گام مؤثری برداشت اما این اقدام به تنهایی نتوانست بر کاهش آلودگی هوا تأثیر بگذارد.

وی با اشاره به این‌که کاهش آلودگی هوا نیازمند اقدامی سیستمی و هماهنگ است، افزود: راه‌حل کاهش آلودگی هوا، انتقال پایتخت یا صرفاً نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیست بلکه باید با انجام کار کارشناسی دقیق اقدامی مؤثر و به هنگام صورت گیرد چراکه فرصت آزمایش یا خطا وجود ندارد.

موسوی معتقد است: کاهش آلودگی هوا با اتکا بر نسخه‌های قبلی هم امکان‌پذیر نیست، بنابراین نسخه جدید و جامعی باید برای آن پیچید و از تمام ظرفیت مجلس برای درمان این بیماری مزمن هم در صورت نیاز بهره خواهیم گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر این‌که اقدام دولت جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارزشمند است، گفت: اقدام دولت مناسب است اما درمان مقطعی آلودگی هوا بی‌فایده است بنابراین دولت باید در عین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از سایر اقدامات غافل نشود.

 

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مجمع نمایندگان استان تهران در مورد تخصیص بودجه کاهش آلودگی هوا، برقراری هماهنگی‌ و حمایت‌های موردنیاز حاضر به همکاری با دولت است.