نشست مخالفان سوریه در ریاض امروز برگزار می‌شود

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد ریاض روز سه شنبه(امروز) میزبان نشست مخالفان سوریه برای بررسی راه‌های برقراری آتش‌بس در این کشور است. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز در جریان کنفرانسی خبری اعلام کرد که مخالفان سوریه فردا بار دیگر در ریاض گردهم می‌آیند تا […]

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد ریاض روز سه شنبه(امروز) میزبان نشست مخالفان سوریه برای بررسی راه‌های برقراری آتش‌بس در این کشور است.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز در جریان کنفرانسی خبری اعلام کرد که مخالفان سوریه فردا بار دیگر در ریاض گردهم می‌آیند تا درباره راه‌های توقف درگیری‌ها در سوریه و آغاز روند آتش‌بس انسانی در این کشور گفت‌و‌گو کنند.

مخالفان سوریه اخیراً اعلام کردند که در صورت توقف حملات روسیه با آتش‌بس دو تا ۳ هفته‌ای موافقت خواهند کرد.

محمد علوش، مذاکره کننده ارشد هیأت مخالفان سوریه در گفت‌و‌گو با «الشرق الاوسط» اعلام کرد که مخالفان طی دو روز گذشته نشست‌هایی درباره راه‌های برقراری آتش‌بس در سوریه و تحولات این کشور برگزار کرده‌اند.

وی گفت: مخالفان سوریه به مسؤولان روس و آمریکایی اعلام کرده‌اند که روند توقف درگیری‌ها پس از آغاز روند سیاسی خواهد بود. آتش‌بس چند مرحله دارد که نخستین مرحله آن آغاز آتش‌بس انسانی است.

علوش با ادعای این که امکان پایبندی نظام سوریه و جدیت آن در اجرای هر راهکار سیاسی کم است، گفت: مسأله سوریه دیگر تنها به برکناری بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه منحصر نمی‌شود، بلکه به یک بحران جهانی تبدیل شده است و جامعه جهانی در مقابل آزمونی برای نجات سوریه و پایبندی‌اش به آتش‌بس انسانی قرار دارد.

وی مدعی شد: مسؤولان روس به چیزی که می‌گویند عمل نمی‌کنند. آن‌‌ها ادعا می‌کنند که برای کمک به مردم سوریه در مقابله با تروریسم آمده‌اند و حقیقت این است که آن‌‌ها مردم سوریه را هدف قرار می‌دهند!

علوش گفت: آتش‌بس مسأله‌ای بزرگ و شاخه‌شاخه است و تنها پس از توافق سیاسی که به تحویل قدرت منجر شود، کاملاً اجرایی می‌شود.

وی مدعی شد: «منفعت» جامعه جهانی در برکناری فوری نظام سوریه و دادن حق تصمیم‌گیری به مردم برای تعیین سرنوشت خود و خروج شبه نظامیان از کشور نهفته است.

علوش درباره آمادگی عربستان و ترکیه برای مداخله در سوریه گفت: به محض اعلام تصمیم برای مداخله، داعش شروع به تحویل مناطق کرده و ۲۵ روستا را در حومه حلب تحویل ارتش سوریه داد.

 

وی مدعی شد: اخباری درباره آمادگی داعش برای تحویل رقه که موجب تقویت هماهنگی میان داعش و نظام می‌شود، وجود دارد.