وزارت صمت قرار بود، آییننامه واردات را تا پایان خرداد نهایی کند و تا شهریورماه اولین محموله از خودروهای وارداتی به کشور برسند. اما در حالی که روزهای ابتدایی مردادماه سپری میشود، همچنان خبری از اعلام رسمی آییننامه واردات نیست. با این وجود به گفته امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، آییننامه مدتها پیش در این […]
وزارت صمت قرار بود، آییننامه واردات را تا پایان خرداد نهایی کند و تا شهریورماه اولین محموله از خودروهای وارداتی به کشور برسند. اما در حالی که روزهای ابتدایی مردادماه سپری میشود، همچنان خبری از اعلام رسمی آییننامه واردات نیست. با این وجود به گفته امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، آییننامه مدتها پیش در این وزارتخانه نهایی شده است و در صف بررسی هیأت دولت قرار دارد. به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با اشاره به زمان ورود اولین محموله از خودروهای وارداتی، گفت: بعید به نظر میرسد که تا شهریور ماه خبری از واردات خودرو شود و به دلیل اینکه دولت سعی دارد در این آییننامه تمام مشکلات صنعت خودرو را حل کند، نمیتوان به این زودیها انتشار این آییننامه را متصور شد و شاید در بهترین حالت بهمنماه اولین خودروهای وارداتی به کشور برسد. وی همچنین درخصوص نحوه تدوین این آییننامه، گفت: با توجه به اینکه از یکسو طبق مواد ۲ و ۳ قانون تسهیل کسبوکار دولت را موظف به مشورت با انجمنهای مربوط به آییننامهها و دستورالعمل میکند و از سوی دیگر، دولت در تدوین این آییننامه از انجمن واردکنندگان خودرو هیچ مشورتی نگرفته، عملاً خلاف قوانین عمل کرده است. وی درخصوص صحبتهای مطرح شده درخصوص تأمین ارز واردات خودرو، گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ برای واردات کالاهایی همچون پارچه و زغالسنگ ارز وجود داشته است، پس راهکاری هم برای تأمین ارز واردات خودرو و انتقال آن وجود دارد و این اظهارنظرها درخصوص تأمین ارز واردات درست نیست. دادفر؛ درخصوص این موضوع که گفته میشود هدف از واردات خودروهای اقتصادی، دهکهای پایین درآمدی است، گفت: خودروی اقتصادی به این معناست که با ذخیره یک سال حقوق متوسط افراد جامعه، بتوان خودرو را خریداری کرد. حالا اگر حتی تعرفه واردات، عوارض، مالیات و قانون چهار اسقاط خودرو با واردات هر دستگاه خودرو را در نظر نگیریم، بازهم خودروی ۱۰ هزار دلاری در کشور ۳۰۰ میلیون تومان قیمت میخورد که با تعریف خودروی اقتصادی همخوانی ندارد؛ به طور کلی در شرایط کنونی و سطح درآمدی مردم، دیگر خودروی اقتصادی وجود ندارد. دبیر انجمن واردکنندگان، اعتقاد دارد که خودروی اقتصادی و واردات آن تنها لفظی است که وزارت صمت استفاده میکند تا بتوان جو بازار را کنترل کند و وزیر را از تیغ استیضاح نجات دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.