گروه انرژی -مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از توزیع روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون بنزین بهصورت میانگین در کشور طی چهار ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، افشین مهدوی؛ در این رابطه، اظهار کرد: از یکم فروردینماه سال ۱۴۰۱ تا پایان تیرماه امسال بهطور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون و ۹۰۰ هزار […]
گروه انرژی -مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از توزیع روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون بنزین بهصورت میانگین در کشور طی چهار ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، افشین مهدوی؛ در این رابطه، اظهار کرد: از یکم فروردینماه سال ۱۴۰۱ تا پایان تیرماه امسال بهطور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است. وی افزود: میانگین توزیع روزانه نفتگاز در کشور در بازهزمانی یکم فروردین تا ۳۱ تیرماه امسال روزانه ۱۰۷ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده است.
ایران رتبه دوازدهم مصرف بنزین در جهان
در این باره اسدا… قلیزاده؛ رئیس صنف جایگاهداران کشور، گفت: نمودار مصرف بنزین طی دو دهه گذشته سینوسی ولی افزایشی بوده و آمارهای بینالمللی نشان میدهد، ایران دوازدهمین مصرفکننده بنزین در جهان است و در این مورد در حال رقابت با کشورهایی نظیر آمریکا، چین، روسیه، هند و برزیل است که جمعیت چند برابر بیشتر از ما دارند. قلیزاده؛ اظهار کرد: دولتها در مقاطعی با اجرای طرحهای سهمیهبندی توانستهاند مصرف را کنترل کنند ولی این مورد موفقیت طولانیمدت نداشته و تقاضا برای مصرف با سیر صعودی همراه بوده است و کارشناسان دلایل مختلفی را برای این مورد اعلام میکنند. وی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته و به طور میانگین حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز رشد در مصرف بنزین صورت گرفته که این رقم دو برابر مصرف کنونی کشوری مانند ترکیه است. جالبتر آنکه جایگاههای سوخت کشور علیرغم رتبه بالا در توزیع و مصرف بنزین، به لحاظ سودآوری رتبه صدم را دارند، یعنی سیاستگذاریها به شکلی بوده است که همه از تولید تا توزیع و مصرف ناراضی بودهاند. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآوردههای نفتی کشور، با بیان اینکه امروزه دولت نهتنها به بهای خالص سوخت، یارانه پرداخت میکند، بلکه این مورد را درباره پرداخت هزینههای حمل و توزیع نیز انجام میدهد، گفت: این هزینهها هر سال مانند سایر کالاها در قیمت برای اخذ از مردم لحاظ نمیشود، همین امر موجب شده دولتها در پرداختن هزینههای بخشخصوصی فعال در حمل و توزیع انقباضی رفتار کنند که موجب مشکلات فراوان شده و درواقع شرایط فعلی بسیار نگرانکننده است و تدبیر اصلاح امور با بررسی دقیق واقعیات اقتصادی کشور به طوری که مردم و بهخصوص اقشار کمدرآمد آسیب نبینند، میتواند راهگشا باشد. قلیزاده؛ ادامه داد: مصرف بالای خودروها، تثبیت نسبی قیمتها و کیفیت متغیر بنزین طی این سالها عامل مهمی در افزایش مصرف و زیانهای دیگر بوده که پیوسته مسؤولان با تردید به اصلاح روندها نگریستهاند و روال موجود هم به زیان مردم و هم به زیان دولت و بخشخصوصی بوده است. بهگفته وی، البته اینکه برخی کارشناسان در بحث قیمت بنزین، قیمتهای بینالمللی و نرخ ارز را مطرح میکنند هم درست نیست، چراکه سوءمدیریت اقتصادی سالیان قبل و کاهش ارزش پول ملی را نمیتوان بهعنوان ابزاری برای رشد قیمت سوخت استفاده کرد و واقعیات اقتصادی و بومی کشور باید ملاک تصمیمگیری باشد. براساس اعلام وزارت نفت میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۷ میلیون لیتر بود که این عدد حاکی از افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور در بازهزمانی ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۱۴۰۰) در کشور است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.