مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو را چه کسی باید بپردازد؟

مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو، یکی از انواع مالیات‌هایی است که از گذشته وجود داشته و اکنون شکل تازه‌ای به خود گرفته است. براساس شیوه جدید اخذ مالیات قبل از مراجعه به مراکز تعویض‌پلاک باید مالیات خودرو پرداخت شود و پس از پرداخت آن خریدار و فروشنده برای تعویض‌پلاک مراجعه کنند. به گفته سرهنگ علی محمدی؛ […]

مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو، یکی از انواع مالیات‌هایی است که از گذشته وجود داشته و اکنون شکل تازه‌ای به خود گرفته است. براساس شیوه جدید اخذ مالیات قبل از مراجعه به مراکز تعویضپلاک باید مالیات خودرو پرداخت شود و پس از پرداخت آن خریدار و فروشنده برای تعویضپلاک مراجعه کنند. به گفته سرهنگ علی محمدی؛ پلیس راهور ناجا، مکلف هست که قبل از نقل‌وانتقال کنترل کند که مالکین خودرو مالیات نقل‌وانتقال خود را پرداخت کنند.  به گزارش از اقتصادآنلاین، در قانون، پرداخت مالیات خودرو بر عهده مالک است در این زمینه داود منظور؛ رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، گفته بود: «مالیات نقل‌وانتقال خودرو در صورت عدم پرداخت برعهده فروشنده باقی خواهد ماند و فروشنده بدهکار مالیاتی تلقی می‌شود.» اما به گفته رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویضپلاک پلیس راهور در صورت عدم پرداخت مالیات وسیله نقلیه شماره‌گذاری انجام نمی‌شود. برای پرداخت مالیات خودرو، فروشنده باید به سامانه اینترنتی مالیات بر نقل‌وانتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir مراجعه کند.

میزان مالیات بر خودرو

نرخ مالیات خودروهای داخلی و وارداتی متفاوت است، آن طور که سعید توتونچی؛ سرپرست معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، می‌گوید: نقل‌وانتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناور‌ها مشمول مالیات شده و نرخ آن برای ماشین‌های تولید داخلی یک و برای وارداتی دو درصد در نظر گرفته شده است. این نرخ مالیات برای خودروهای داخلی براساس قیمت کارخانه و برای خودروهای وارداتی براساس ارزش گمرکی محاسبه می‌شود. برای مثال قیمت سمند lx در حال‌حاضر ۱۶۰ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان است که با احتساب یک درصد فروشنده باید یک میلیون و ۶۰۵ هزار تومان مالیات پرداخت کند.