عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اظهار داشت: از مهمترین دلایلی که باعث شده شاهد افزایش نشست در تهران باشیم، وجود بیش از ۵۰۰ کیلومتر قنات شناسایی شده است و احتمالاً به همین اندازه قنات بیصاحب و مخفی وجود دارد. علی بیتالهی؛ در گفتوگو با ایلنا، درباره نشست خیابان سپاه در تهران، […]
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اظهار داشت: از مهمترین دلایلی که باعث شده شاهد افزایش نشست در تهران باشیم، وجود بیش از ۵۰۰ کیلومتر قنات شناسایی شده است و احتمالاً به همین اندازه قنات بیصاحب و مخفی وجود دارد. علی بیتالهی؛ در گفتوگو با ایلنا، درباره نشست خیابان سپاه در تهران، اظهار داشت: پنجم مردادماه در خیابان محدوده میدان سپاه فرونشستی رخ داد و باعث انسداد محدوده این خیابان شد. موضوع اصلی در پدیده فرونشست این است که زمان بارندگیها، آبهای سطحی به مجاری انتقال آبهای زیرسطحی مانند قناتهای رها شده و شکافها و حفراتی که به صورت طبیعی زیرزمین وجود دارد، نفوذ میکنند و با توجه به نفوذ بیشتر آب در زمان بارندگی، سرعت بالای حرکت و قدرت تخریبی آن، عمل آبشستگیهای زیرسطحی تسریع و حفراتی در زیر زمین ایجاد میشود. وی ادامه داد: این روند با گودبرداریها و انسداد رگآبها در مسیر قنوات در مواردی مانند ساختمانسازی تشدید پیدا میکند و آب پشت دیوارهای زیرزمینی و گودبرداری عمیق پشته میکند و با شستوشوی خاک و حمل و انتقال آن، حفرات زیر سطح زمین ایجاد میشود که این حفرات در اثر ارتشاعات محیطی به ویژه در معابر و خیابانهای پرتردد و میادین ریزش میکنند که شاهد نشست هستیم. عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با بیان اینکه تاکنون چندین مورد ریزش خیابان تهران را داشتیم و در آینده هم خواهیم داشت، گفت: این حفرات زیرزمینی ریزش میکنند و وقتی آرامآرام به نزدیک سطح زمین میرسند، با ریزش و انحناء مواجه میشویم که در حادثه نشست زمین در میدان سپاه همین اتفاق افتاده و با انحنایی که در رویه آسفالتی در زیر رویه آسفالتی رخ داده، حفره نمایان است. نکته حائزاهمیت، این است که این ریزشها در میادن و معابر پرتردد، میتواند بالقوه حادثهآفرین و خطرزا باشد. بیتالهی؛ با اشاره به رشته طولانی قنوات در تهران، تأکید کرد: از مهمترین دلایلی که باعث شده شاهد افزایش نشست در تهران باشیم، وجود بیش از ۵۰۰ کیلومتر قنات شناسایی شده است و احتمالاً به همین اندازه قنات مخفی، بیصاحب و مخفی وجود دارد. مطالعات انجام شده بر روی شرق تا غرب تهران نشان میدهد، در هر ۴۰۰ متر یک رشته قنات از شمال به جنوب شهر وجود دارد و در زمان گذشته باغات جنوبی تهران از طریق همین قنوات آبیاری میشدند و امروز این اراضی به ساختمان تبدیل و این قنوات هم رها شدند. وی ادامه داد: از آنجایی که قنوات مالکیت شخصی دارند و به لحاظ قانونی هم بلاتکلیف هستند و در این باره سردرگمی از نظر مسؤولیت حقوقی قنوات وجود دارد که باید تعیینتکلیف شود و معتقدم یک دستگاه مشخص مانند شهرداری باید موظف ساماندهی قنوات شهری شود. عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به مسؤولیت وزارت نیرو درباره ساماندهی قنوات رها شده و قناتهای شهری، اظهار داشت: وزارت نیرو از دیدگاه منابع آبی مسؤول است اما از لحاظ صنایت از قنوات، باید به این نکته توجه داشته باشیم، تمام قناتها مالکیت شخصی دارند و البته با توجه با حجم کار گستردهای هم که ساماندهی این قنوات به دستگاههای اجرایی تحمیل میکند طبیعی است که دستگاهها مایل به پذیرفتن این مسؤولیت نباشند اما این موضوع باید از مرجع بالاتری تعیینتکلیف شود. بیتالهی؛ افزود: معتقدم از آنجایی که آبهای جاری در تعداد زیادی از این قنوات در آبیاری فضای شهری هم توسط شهرداری تهران مورد استفاده قرار میگیرند، مناسبترین دستگاه اجرایی که توانمندی ساماندهی این تعداد قنات را دارد شهرداری تهران است. وی با تأکید بر اینکه در بررسی تمام فرونشستها از جمله فرونشست شهران، خیابان پیامبر، مولوی، سهراه خیام، موارد ردپای قنوات رها شده را میبینیم، گفت: یکی از دلایل نشست خیابان سپاه هم مجاری انتقال آب زیرسطحی است که بسیاری از این قناتها هم به دقت شناسایی نشدهاند و نقشه دقیقی از پراکنش قنوات هم وجود ندارد. از اینرو یکی از الزامیترین اقدامات برای احداث بناها، ساختوسازها و صیانت ایمنی شهری و جلوگیری از فرونشست سطحی این است که نقشه دقیق از قنات را تهیه کنیم. عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تأکید کرد: در زمان بارندگی، در ارتفاعات بالادست و شمال تهران، آب به زیرخاکهای تهران از طریق مجاری نفوذ میکند و با توجه به شیب تندی که در تهران داریم، قدرت تخریب رگآبهای زیرسطحی هم بیشتر میشود و این شرایط بسیار تحریککننده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.