آبشار لاتون (بارزاو)،جاذبه ۱۰۵ متری آستارا

  ناصر بهزادفر-آبشار لاتون در استان گیلان و در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل، روستای کوته کومه جای گرفته است. ارتفاع آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که از این حیث در دایره آبشارهای بلند ایران جای می‌گیرد.  علاوه بر آبشار اصلی، آبشار دیگری با فاصله ی ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ […]

 

ناصر بهزادفر-آبشار لاتون در استان گیلان و در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل، روستای کوته کومه جای گرفته است. ارتفاع آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که از این حیث در دایره آبشارهای بلند ایران جای می‌گیرد.

 علاوه بر آبشار اصلی، آبشار دیگری با فاصله ی ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سر ریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیش‌تر و عریض‌تر است.

ار مسیر چشمه تا آبشار لاتون ۳ حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری قرار دارد. این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود. در حاشیه رودخانه لوندویل یکی از زیبا‌ترین جنگل‌های گیلان با انبوهی از درختان آلو، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در ۳ فصل از سال، سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند. حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد. هوای منطقه تقریباً گرم و شرجی است از این رو پیمایش این مسیر بهتر است در اوایل بهار یا اواخر زمستان انجام گیرد.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به آبشار ابتدا به شهر لوندویل در مسیر جاده تالش به آستارا سپس راه فرعی در جهت جنوب پس از گذشت چند کیلومتر به روستای کوته کومه منتهی می‌گردد. برای رسیدن به آبشار باید راه مالرویی به طول تقریبی ۶ کیلومتر را در دل جنگل‌های زیبای منطقه پیمود. پیمایش این مسیر حدود ۴ ساعت به طول خواهد انجامید. برای طی مسیر بهتر است از راهنمایان محلی استفاده گردد تا از مسیر آبشار در جنگل منحرف نگردید.

ابتدای مسیر از یک دامنه کوهستانی با درختانی جنگلی شروع شده و در ادامه قسمتی از مسیر را نیز باید در کنار رودخانه طی کرد. پس از گذشتن از این جنگل پردرخت، وارد کوهستان و سپس مراتع می‌شویم.

منابع:

www.irandeserts.com

خبرگزاری دانا

 

باشگاه خبرنگاران جوان