نرخ خدمات عمده مخابراتی برای مناقصات USO دو برابر شد؟

  کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه‌ای جدید، نرخ خدمات عمده پایه شبکه مخابراتی برای ایجاد پوشش در چارچوب نظام‏ اجرایی خدمات عمومی اجباری (USO) را بازنگری و قیمت تمامی خدمات را دو برابر کرد. مصوبه ۳۱۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد این کمیسیون نرخ خدمات عمده پایه […]

 

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه‌ای جدید، نرخ خدمات عمده پایه شبکه مخابراتی برای ایجاد پوشش در چارچوب نظام‏ اجرایی خدمات عمومی اجباری (USO) را بازنگری و قیمت تمامی خدمات را دو برابر کرد. مصوبه ۳۱۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد این کمیسیون نرخ خدمات عمده پایه شبکه مخابراتی در قالب مناقصات USO را دو برابر کرده است. این مصوبه که تاریخ تصویب آن ۲۶ اسفند ۹۹ است، در روز (۹ مرداد ۱۴۰۱) در سایت رگولاتوری منتشر شده و مشخص نیست از چه زمانی اجرایی شده است. مصوبه پیشین کمیسیون تنظیم مقررات درباره نرخ خدمات پایه برای ایجاد پوشش عمومی اجباری مربوط به اسفند ۹۷ می‌شد که در آن آمده بود قیمت‌های اعلامی به مدت ۱۰ سال اعتبار دارند. به نظر می‌رسد افزایش شدید تورم، علت بازنگری سریع در مصوبه سال ۹۷ بوده است. در ماده(۱) مصوبه ۳۱۴ کمیسیون تنظیم آمده است: «نرخ خدمات عمده پایه شبکه مخابراتی برای ایجاد پوشش در چارچوب نظام اجرایی خدمات عمومی اجباری پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات (USO) با رعایت الزامات مصوبه جلسه شماره ۲۸۳ مورخ۲۹/۷/۱۳۹۷ [درباره شاخص‌ها و روش‌های اندازه‌‏گیری عملکرد شبکه‌های ثابت و سیار] کمیسیون برای ارائه خدمت به مدت ۱۰ سال و براساس حقوق ورودی پنج درصد، برحسب نوع سایت و پوشش آن به شرح جدول زیر تعیین می‌شود.»

 

عکس ۱

 


براساس مصوبه ۲۸۹ رگولاتوری که در سال ۹۷ ابلاغ شده بود، ارائه‌کننده خدمات USO‌ می‌تواند خدمات خود را به صورت عمده‌فروشی در اختیار اپراتورهای ارتباطی قرار دهد و اعداد مصوب‌شده، مربوط به این خدمات هستند.

در تبصره این مصوبه تأکید شده است: «در صورتی ‏که ایجاد پوشش و/یا افزایش پوشش و/یا کیفیت و/یا سرعت خدمات در نواحی خدمت نیازمند شبکه و/یا تجهیزات ارتباطی فعال و غیرفعال و/یا خط انتقال برق اختصاصی و/یا جاده دسترسی اختصاصی باشد، هزینه‌‏های مربوط با ارائه اسناد مثبته و تأیید مجری، قابل قبول است.» برخی اپراتورها اعلام کردند؛ مصوبه ۳۱۴ کمیسیون تنظیم مقررات از زمان تصویب، اجرایی شده است. همچنین شنیده می‌شود، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در روزهای اخیر در همین موضوع مصوبه جدیدی داشته و ارقام جدول فوق را ۵۰ درصد افزایش داده است؛ اما این مصوبه هنوز منتشر و ابلاغ رسمی نشده است.

 

منبع: ماهنامه پیوست