ضوابط نظارت صداوسیما بر پلتفرم‌های اینترنتی قانون می‌شود ؟

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: محوریت تنظیم‌گری صنعت نمایش خانگی با توجه به فرامین بالادستی مقام‌معظم‌رهبری با شورای‌عالی فضای مجازی بوده و مجلس موارد قانونی لازم جهت شفاف‌سازی ضوابط نظارت بر تولیدات VODها و نیز چارچوب عملکرد ساترا را به تصویب خواهد رساند. به گزارش سیتنا، نشست بررسی وضعیت […]

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: محوریت تنظیم‌گری صنعت نمایش خانگی با توجه به فرامین بالادستی مقام‌معظم‌رهبری با شورای‌عالی فضای مجازی بوده و مجلس موارد قانونی لازم جهت شفاف‌سازی ضوابط نظارت بر تولیدات VODها و نیز چارچوب عملکرد ساترا را به تصویب خواهد رساند. به گزارش سیتنا، نشست بررسی وضعیت صنعت نمایش خانگی با حضور مدیرعامل فیلیمو، نماوا، فیلم نت، رئیس انجمن VODها، معاون مرکز ملی فضای مجازی و معاون مطبوعاتی و معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست مجتبی توانگر؛ رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در محل کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. مجتبی توانگر؛ رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست وضعیت صنعت نمایش خانگی ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس و مسؤولان ساترا در جلسه علی‌رغم قول و هماهنگی قبلی، فلسفه برگزاری این جلسه را حضور همزمان مسؤولان ساترا و VODها و سایر متولیان تنظیم‌گری این حوزه جهت همفکری و ارائه راهکار برشمرده و تأکید کرد: پیرو انتشار نامه رئیس ساترا به رئیس سازمان صداوسیما درباره اقدامات علیه VODها، اینجانب نامه‌ای به رئیس صداوسیما نوشتم و پیرو آن به درخواست آقای جبلی جلسه‌ای جهت ارائه توضیحات از سوی مسؤولان ساترا برگزار شد و در آن جلسه بنده پیشنهاد برگزاری این جلسه مشترک با حضور رئیس سازمان صداوسیما را مطرح کردم که مسؤولان صداوسیما برگزاری این جلسه را در شأن رئیس سازمان ندانستند و با وجود تنظیم این جلسه با حضور رئیس ساترا باز هم از حضور خودداری کرده و این فرار از قانون‌گذاری برای این حوزه تعجب‌برانگیز است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان حمایت اصولی این کمیته از شرکت‌های دانش‌بنیان مطابق منویات رهبر معظم انقلاب، فعالان این صنف را جزء نیروهای دلسوز کشور و وفادار به انقلاب و باورهای اسلامی خوانده و در عین حال از آنها خواستند تا ملاحظات اخلاقی و فرهنگ ایرانی-اسلامی را بیش از پیش در تولیدات خود لحاظ نمایند.

نبود آیین‌نامه درست برای VODها مشکل‌ساز بوده است

علی سرتیپی؛ مدیرعامل فیلم نت، با ابراز خرسندی از برگزاری چنین جلسه‌ای توسط قوه‌مقننه، تأکید کرد: متأسفانه مشکلات VOD‌ها در طول یکسال گذشته رشد داشته و عملکرد آنها با حاشیه‌هایی همراه بوده است. در تولیدات VOD‌ها مسیر تولید و پخش آثار مشخص نیست، در کنار آن آیین‌نامه درستی برای آنها تعریف نشده است. در حال‌حاضر ساترا باید بتواند حس رقابتی خود را حفظ کن و مخاطبان خود را همچون گذشته نگه دارد. وی ادامه داد: در ساترا هیچ برنامه‌ای تعریف نشده، تولیدات با هزینه‌های کلان شروع می‌شوند و دریافت مجوز با دردسرهای بسیاری همراه است، امید می‌رفت با تغییر مدیریت‌ها شاهد کاهش این مشکلات باشیم. در شرایط کنونی رفتار با VODها تاحدود زیادى نسبت به قبل بهتر شده، اما این نگرانی هنوز وجود دارد، چرا که شرایط هنوز مقطعی است. طبق تجربه‌ای که با سینما داشتم، این احساس وجود دارد که تلویزیون به‌عنوان رسانه ملی علاقه‌ای به فعالیت ساترا ندارد، البته این حق را به مسؤولان رسانه ملی می‌دهیم که نگران ریزش بیشتر مخاطب‌های خود باشد. مدیرعامل پلتفرم فیلم نت در ادامه، یادآور شد: در حال‌حاضر ساترا باید بتواند حس رقابتی خود را حفظ کن و مخاطبان خود را همچون گذشته نگه دارد.