سهم اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریالی پژوهش هنوز محقق نشده است!

معاون وزیر علوم سهم اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریالی پژوهش هنوز محقق نشده است! عدم تحقق بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی تجهیز آزمایشگاه‌ها معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم از پیشنهاد ایران برای ارایه برنامه‌هایی در زمینه شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) در اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی خبر داد. به گزارش ایسنا، وحیداحمدی در […]

معاون وزیر علوم

سهم اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریالی پژوهش هنوز محقق نشده است!

عدم تحقق بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی تجهیز آزمایشگاه‌ها

معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم از پیشنهاد ایران برای ارایه برنامه‌هایی در زمینه شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) در اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی خبر داد.

به گزارش ایسنا، وحیداحمدی در اولین سمینار استقرار نظام HSE در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فن‌آوری که در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد، اظهار کرد: مرجعیت علمی در دنیا و تحقق نظام علمی ارکانی را دارد که نیازمند یک برنامه جامع و همه‌جانبه است که این ارکان نظام علمی، نیروی انسانی کارآمد و توانمند (محقق، کارشناس، دانشجو و مخاطبان دریافت کارهای پژوهشی و آثار علمی) را شامل می‌شود.

وی افزود: همچنین در این راستا زیرساخت‌هایی مورد نیاز است که شامل مراکز پژوهشی مجهز، مراکز دانشگاهی، شبکه‌های علمی (ابزار محاسباتی و ارتباطی)، ساختار و سازوکار در حوزه قوانین، روابط و مقررات و همچنین آموزش، نظام ارتباطی و شبکه‌های ارتباطی مثل شبکه‌های آزمایشگاه‌ها است.

معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم با بیان این‌که این ارکان اقتضا می‌کنند که ما یک نگرش نو به ساختار گذشته داشته باشیم، گفت: خوشبختانه گام‌هایی در این زمینه برداشته شده و طی این دو سال با تمام تلاش به دنبال این بودیم که هم آموزش لازم را داشته باشیم و هم تجهیزات حداقلی را فراهم کنیم و البته تدوین قوانین و نظامات موردنیاز را نیز در دستور کار قرار دهیم.

احمدی ادامه داد: قطعاً اگر در پی دستیابی به مرجعیت علمی هستیم، چیزی جز حرکت نظام‌مند نمی‌تواند ما را به این جایگاه برساند.

وی با بیان این‌که در مجموعه دانشگاه‌ها نظام HSE را ایجاد کردیم که در این راستا دانشگاه‌ها خود را ملزم به حرکت در این مسیر می‌دانند، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته کار علمی برای سلامت و بهداشت خودمان در محیط دانشگاه‌ها نظام‌مندی نشده بود.

معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم همچنین به شبکه «شاعا» اشاره کرد و افزود: این شبکه یکی از اقدامات ارزشمندی بوده که در قالب آن یک مجموعه مجتمع شبکه‌ای همگرا و همافزا را در اختیار گرفتیم که هم‌اکنون نیز به پیشنهاد ایران قرار شده برنامه‌ای را در این خصوص در اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی داشته باشیم.

دکتر احمدی با بیان این‌که در قالب شبکه «شاعا»، ۱۳۰۰ آزمایشگاه ثبت شده داریم، گفت: در ۱۵۰ دانشگاه و مرکز پژوهش و فن‌آوری کارگروه HSE تشکیل شده، ۶۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی مطالعات HSE را انجام داده‌اند، در ۳۰ دانشگاه مواد خطرآفرین اصلاح شده و همچنین ۱۵ دانشگاه برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خود اصول HSE را تدوین کرده‌اند.

وی در ادامه با اظهار تأسف از این‌که در ایران اصول اولیه زندگی جمعی و همزیستی و اکوسیستم رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: این مسایل حداقل باید در نظام آزمایشگاهی و علمی، چه از جنبه‌های انسانی و چه از جنبه استانداردهای روز دنیا رعایت شود که در این راستا وزارتخانه تأکید بسیاری بر انجام نظام پایش و ارزیابی در دانشگاه‌ها دارد.

معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم با تأکید بر این‌که اگر اتفاقی در آزمایشگاهی بیفتد، قابل بخشش نیست، گفت: طی دو سال گذشته کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را در دستور کار قراردادیم که البته این مسایل صرفاً نباید به بخشنامه محدود باشد، بلکه باید به یک فرهنگ عمیق تبدیل شود.

احمدی در ادامه با بیان این‌که با تلاش پژوهشگران قرار است برنامه جامع علمی «شاعا» تهیه شود که در این زمینه تا حدود زیادی تلاش شده و باید نهایی شود، گفت: همچنین رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های تأمین و تولید تجهیزات را در اسرع وقت نهایی خواهیم کرد.

بودجه پژوهش

با وجود این‌که نیمه اول سال ۹۵ رو به اتمام است، اما به گفته معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم سهم اعتبار پژوهشی به مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان هنوز محقق نشده است.

وحید احمدی در حاشیه اولین سمینار استقرار نظام HSE در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فن‌آوری که در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که سهم اعتبار پژوهشی در برنامه بودجه سال ۹۵، ۷۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: به دلیل مشکلات، هنوز این اعتبار هفت هزار میلیارد تومانی بر اساس جدول ۱۴ لایحه بودجه ۹۵ تخصیص داده نشده است که البته طی مذاکراتی که با سازمان برنامه و بودجه و خزانه انجام داده‌ایم، به احتمال زیاد در نیمه دوم شهریورماه تأمین اعتبار می‌شود.

معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر علوم افزود: همچنین زیرساخت تجهیزات یکی از مسایل اصلی بوده است که در برنامه بودجه ۹۵، نزدیک ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه‌ها (در جدول ۱۴ لایحه بودجه ۹۵) پیش‌بینی شده بود که هنوز محقق نشده است.

 

وی ادامه داد: البته ۴۰۰ میلیون دلار نیز برای بودجه ۹۵ جهت تأمین تجهیزات در نظر گرفته شده بود که این مبلغ در مجلس قبل تصویب نشد؛ اما از طریق دولت در حال پیگیری هستیم که بتوانیم تأمین اعتبار این مبلغ را به تصویب برسانیم.