عضو انجمن صنفی سیانجی روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سیانجی در کشور مصرف میشود عضو انجمن صنفی سیانجی، با اشاره به میزان مصرف سیانجی در کشور، گفت: میزان مصرف این فرآورده نفتی در کشور، حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون مترمکعب در روز است که میتوان این عدد را بهراحتی تا ۴۵ میلیون مترمکعب افزایش داد. محسن […]
عضو انجمن صنفی سیانجی
روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سیانجی در کشور مصرف میشود
عضو انجمن صنفی سیانجی، با اشاره به میزان مصرف سیانجی در کشور، گفت: میزان مصرف این فرآورده نفتی در کشور، حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون مترمکعب در روز است که میتوان این عدد را بهراحتی تا ۴۵ میلیون مترمکعب افزایش داد. محسن جوهری؛ در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت توسعه صنعت سیانجی، اظهار کرد: متأسفانه توسعه صنعت سیانجی متوقف شده است و هیچ برنامه درستی برای توسعه این فرآورده نفتی وجود ندارد. قدم اول برای توسعه صنعت سیانجی حل مشکلات بخش تقاضا و عرضه در این صنعت است. وی با بیان اینکه در صورت تداوم وضع موجود در بخش تقاضا و عرضه نهتنها توسعه این صنعت اتفاق نخواهد افتاد، بلکه ظرفیت و پتانسیل موجود از بین خواهد رفت، تأکید کرد: در حالحاضر جایگاهداران، شرکتهای مخزن ساز و تولیدکننده تجهیزات جایگاهها و سایر فعالان صنعت سیانجی در شرایط بسیار بدی از لحاظ اقتصادی هستند و دولت میتواند با حل مشکلات و توسعه این صنعت، مصرف بنزین را مدیریت کند. عضو انجمن صنفی سیانجی، با اشاره به اقدامات لازمالاجراء برای توسعه صنعت سیانجی، گفت: در بخش تقاضا باید به این سمت برویم که جذابیت قیمت سیانجی را برای مصرف کننده بیشتر کنیم؛ تبدیل رایگان خودروها، تعویض رایگان مخزن خودروهایی که نیاز به تعویض مخزن دارند باید در حوزه تقاضا در اولویت قرار بگیرد و واردات خودروهای دوگانهسوز با کیفیت خارجی با تعرفه پایین انجام شود و در بخش عرضه نیز باید کارمزد منصفانهای به جایگاهداران پرداخت شود تا بتوانیم به سمت توسعه حرکت کنیم. جوهری؛ با اشاره به میزان مصرف سیانجی در کشور، تأکید کرد: حدود نیمی از ظرفیت فعلی عرضه سیانجی کشور استفاده میشود و حدود ۵۰ درصد از این ظرفیت بلااستفاده مانده است؛ با حل مشکلات این صنعت، بهراحتی میتوان مصرف روزانه سیانجی کشور را دو برابر میزان فعلی کرد و به همان اندازه از مصرف بنزین کاهش داد. وی اظهار کرد: کاهش مصرف سیانجی ناشی از تعطیلی جایگاههای سوخت در اثر زیان جایگاهداران سوخت سیانجی و عدم توانایی پرداخت هزینههای جاری جایگاه و قطعی گاز جایگاههای سیانجی به دلیل بدهی توسط برخی شرکتهای گاز استانی، در ماههای اخیر افزایش یافته و این امر یکی از دلایل بالا رفتن مصرف بنزین در کشور بوده است. عضو انجمن صنفی سیانجی، با بیان اینکه در سنوات گذشته و علیالخصوص طی دو سال اخیر به دلیل اعمال سیاستهای نادرست دولت در تخصیص حقالعمل منصفانه به جایگاههای سیانجی و متعاقب آن تحمیل هزینه انباشته سنگین به جایگاهها و عدم توازن مالی، جایگاههای سیانجی در دخل و خرج خود با بحرانی جدی مواجه شدهاند، گفت: مطابق با مطالعات کارشناسی انجام شده، حدود ۸۰ درصد از جایگاههای سیانجی که عمدتاً کمفروش و یا متوسط فروش هستند، زیانده شده و در معرض تعطیلی ناخواسته قرار گرفتهاند. جوهری؛ با اشاره به تجربیات قبلی افزایش حقالعمل در سالهای گذشته و سالجاری و رویکرد نهادهای متولی و تصمیمگیر از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت به وضعیت وخیم جایگاهداران و فعالان صنعت سیانجی گفت که میتوان اعلام کرد که عدم توجه به توسعه صنعت سیانجی از سوی نهادهای متولی سبب افزایش مصرف بیرویه بنزین در کشور بوده است. وی درباره پتانسیلهای موجود برای صادرات سیان جی، گفت: اکنون صادرات این فرآورده نفتی انجام نمیشود اما توان این کار وجود دارد و میتوانیم به کشورهای اطراف که هزینه حملونقل زیادی تحمیل نمیکند، همچون افغانستان و عراق بهراحتی صادرات داشته باشیم. همچنین بهراحتی میتوانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی در این بخش را توسعه دهیم که متأسفانه به دلیل تحریمها این اتفاق نیفتاده است. به گفته عضو انجمن صنفی سیانجی، ظرفیت صادرات اکنون در مرزها وجود ندارد اما به راحتی میتوانیم در چند ماه این ظرفیت را ایجاد کنیم و هر میزان که تقاضا وجود داشته باشد و شبکه گاز پاسخگو باشد، صادرات داشته باشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.