همه ارتباطات ایران روی شبکه ملی اطلاعات است

معاون وزیر ارتباطات همه ارتباطات ایران روی شبکه ملی اطلاعات است معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مورد نحوه استفاده کاربران از شبکه ملی اطلاعات و نیز چگونگی اطلاع از تفکیک ترافیک ارتباطات داخلی و خارجی توضیح داد. نصرا…جهانگرد در پاسخ به مهر، در مورد تفکیک ترافیک ارتباطی کاربران در شبکه ملی اطلاعات با […]

معاون وزیر ارتباطات

همه ارتباطات ایران روی شبکه ملی اطلاعات است

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مورد نحوه استفاده کاربران از شبکه ملی اطلاعات و نیز چگونگی اطلاع از تفکیک ترافیک ارتباطات داخلی و خارجی توضیح داد.

نصرا…جهانگرد در پاسخ به مهر، در مورد تفکیک ترافیک ارتباطی کاربران در شبکه ملی اطلاعات با اینترنت بین‌الملل، اظهار داشت: در هفته جاری سامانه تفکیک ترافیک ارتباطی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات توسط اپراتورهای ارایه دهنده خدمات اینترنت راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: اپراتورهای اینترنتی از این هفته باید نحوه تفکیک و تعیین چگونگی استفاده کاربران از شبکه ملی اطلاعات و میزان ترافیک داخلی و خارجی آن‌ها را بر روی سامانه اطلاع‌رسانی خود (داشبود اطلاع‌رسانی آنلاین ترافیک) اعلام کنند.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که در بحث استفاده از شبکه ملی اطلاعات، کاربران نمی‌توانند به صورت دقیق تشخیص دهند که در چه مواقعی از این شبکه و در چه زمانی از اینترنت استفاده می‌کنند، ادامه داد: این موضوع از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پایش می‌شود و اپراتورهای اینترنتی نیز با راه‌اندازی سامانه آنلاین، میزان ترافیک داخلی و خارجی کاربران را اعلام خواهند کرد.

وی با اشاره به این‌که برخی اپراتورهای اینترنت هم اکنون نیز این تفکیک را انجام داده‌اند اضافه کرد: حتی یکی از شرکت‌ها برگشت مبلغ به مشتری خود داشته است. چرا که برای مثال، میزان ترافیک مصرفی کاربر در داخل بیش‌تر بوده و اپراتور باید مابه‌التفاوت استفاده از پهنای باند بین‌الملل را با شبکه ملی اطلاعات، به‌کاربر پرداخت می‌کرد. در این زمینه رگولاتوری نیز به این موضوع نظارت می‌کند.

هیچ مانعی برای ارتباط بین‌الملل در اینترنت وجود ندارد

جهانگرد در پاسخ به سؤال دیگری، در مورد مزایای شبکه ملی اطلاعات برای کاربران اینترنت خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات در اغلب کشورهای توسعه یافته وجود دارد. تعریف این شبکه در حوزه اینترنت درست مانند این است که شبکه تلفن در کشور وجود دارد و کاربران می‌توانند هم شماره بین‌الملل را با آن بگیرند و هم تماس داخلی داشته باشند.

وی ادامه داد: به محض این‌که کاربر در کامپیوتر خود آدرس مورد نظر خود را وارد می‌کند، معلوم می‌شود که این ترافیک باید در داخل کشور باشد یا بیرون از ایران و چنان‌چه در داخل باشد، بر روی شبکه ملی اطلاعات مدیریت می‌شود. شبکه ملی اطلاعات این اجازه را می‌دهد که ذخیره و بازیابی اطلاعات در سطح جغرافیای کاربر، تشخیص داده شده و نزدیک‌ترین مسیر انتخاب شود. این موضوع سرعت و دسترسی به دیتا را بهتر کرده و قیمت را کاهش می‌دهد.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: با این وجود کاربر به صورت همزمان هم می‌تواند آدرس در سطح بین‌الملل را جستجو کرده و از ارتباطات بین‌الملل استفاده کند و هم در استفاده از سایت‌های داخلی، از ترافیک داخلی بهره ببرد.

وی با تأکید براین‌که هیچ مانعی برای ارتباط بین‌الملل در اینترنت وجود ندارد و شبکه ملی اطلاعات اجازه می‌دهد که بتوانیم در ایران، ترافیک اینترنت را مدیریت و پشتیبانی کنیم گفت: در شبکه ملی اطلاعات ارتباطات با کیفیت بهتر در داخل و نیز تداوم ارتباطات در سطح بین‌الملل را از طریق دروازه‌های ورودی خواهیم داشت. از سوی دیگر، در صورتی هم که صدمه‌ای در ارتباطات بین‌الملل به دلیل مسایلی چون هک و حملات سایبری ایجاد شود، شبکه داخلی حفاظت شده و امن است و می‌تواند ارتباطات خود را داشته باشد و صدمه‌ای به آن وارد نخواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات در مورد این‌که چند درصد ارگان‌ها به شبکه ملی وصل شده‌اند نیز گفت: همه ارگان‌ها روی شبکه ملی هستند و برای شبکه اختصاصی خود از این شبکه استفاده می‌کنند. برای مثال شبکه بانکی یک ظرفیتی از شبکه ملی اطلاعات می‌گیرد و غیر از آن نیز، یک لایه روی اینترنت می‌گذارد که مردم با آن تماس بگیرند. اما در بخش‌های دیگر که ارتباطات داخلی است، از شبکه ملی استفاده می‌کند. این موضوع برای شبکه سلامت، شبکه دولت، درگاه پلیس و سایر درگاه‌های خدماتی نیز صادق است.

وی افزود: طراحی شبکه اختصاصی دستگاه‌ها و ارگان‌ها به این معنی است که این سازمان‌ها در ضوابط داخلی خود به شبکه ملی متصل هستند و در بخش‌هایی که با مردم باید در تعامل باشند از اینترنت بهره می‌برند. به‌طور کل می‌توان گفت که هم اکنون همه ارتباطات ایران روی شبکه ملی اطلاعات است.

 

جهانگرد در مورد نرخ دسترسی به اینترنت در شبکه ملی اطلاعات گفت: پهنای باند به صورت آزاد و براساس نرخ‌های مصوب رگولاتوری در اختیار کاربران قرار دارد و کاربر با هر قیمتی که بخواهد می‌تواند با شرکت‌های اینترنتی قرارداد ببندد.