یادداشت سرمایهگذاری، انرژی و لجستیک ۳ عامل حیاتی تحقق اهداف فولاد ایران ایران به دنبال دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا افق سال ۱۴۰۴ بوده که به این منظور سرمایهگذاری ویژهای در زنجیره تولید و زیرساختهای موردنیاز این صنعت احساس میشود. در سرمایهگذاری اجرای طرحهای پیشبینیشده برای واحدهای کنسانترهسازی معادل ۵۰ یورو، […]
یادداشت
سرمایهگذاری، انرژی و لجستیک ۳ عامل حیاتی تحقق اهداف فولاد ایران
ایران به دنبال دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا افق سال ۱۴۰۴ بوده که به این منظور سرمایهگذاری ویژهای در زنجیره تولید و زیرساختهای موردنیاز این صنعت احساس میشود. در سرمایهگذاری اجرای طرحهای پیشبینیشده برای واحدهای کنسانترهسازی معادل ۵۰ یورو، واحدهای گندله سازی ۵۵ یورو، واحدهای احیای مستقیم و کورهبلند ۱۲۰ یورو و واحدهای فولادسازی (کوره قوسالکتریکی و کنورتور اکسیژنی) معادل ۲۰۰ یورو بهازای ایجاد یکتُن ظرفیت محاسبه شده است. همچنین در رابطه با زیرساختهای موردنیاز برای دستیابی به هدف در نظر گرفتهشده در سال ۱۴۰۴ برای تولید فولاد، خلاصهای از انواع انرژی موردنیاز ذکر میشود. بهگونهای که میزان مصرف برق برای تولید اسمی فولاد خام ۳۵ درصد از سهم صنعت و ۱۲ درصد از کل مصرف کشور بوده است. در سال ۹۸ مصرف صنعت معادل ۶/۶ گیگاوات بوده که انرژی الکتریکی موردنیاز برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ معادل ۹ گیگاوات پیشبینی میشود. لذا برای دستیابی به این امر، رشد سالانه ۶٫۴درصدی برای ظرفیت نیروگاهی موردنیاز است. لازم به ذکر بوده؛ در مورد گاز مورد نیاز نیز برخی خطوط گاز ظرفیت کافی ندارند؛ اما میتوان گفت؛ نگرانی بزرگی در این بخش وجود ندارد. درخصوص آب مصرفی، کل مصرف آب در کشور طبق آخرین آمار موجود برابر با ۹۶ میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان ۸۸٫۹ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۸٫۳ درصد مربوط به مصرف شرب و ۲٫۸ درصد مربوط به مصارف صنعتی است. مصرف آب صنعت فولاد در حالحاضر حدود ۱۹۹ میلیون مترمکعب بوده که با اضافه شدن طرحهای قابل تحقق و در دست اجراء مجموع این مصرف به ۲۵۵ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید. با توجه به تخلیه بیرویه آب زیرزمینی بدون توجه به میزان تغذیه آن، سطح آب زیرزمینی طی سالهای اخیر سیر نزولی داشته؛ بنابراین عدم استفاده بیشتر از آبهای زیرزمینی راههایی از قبیل انتقال پساب شهرها و شیرینسازی و انتقال آب دریا از راهکارهای تأمین آب در طرحهای توسعه فولاد کشور به شمار میرود. سه فاز از خط اول پروژه انتقال آب خلیجفارس افتتاحشده و سایر خطوط آن تا سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری خواهند رسید. از طرفی در رابطه با حملونقل، میزان جابهجایی مواد معدنی بر روی شبکه ریلی در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۴٫۸ میلیون تن برآورد شد که به تفکیک چهار میلیون تن سنگآهن،۳٫۳ میلیون تن زغالسنگ، ۱۹ میلیون تن کنسانتره سنگآهن، ۰٫۵ میلیون تن سنگآهک و ۱۸ میلیون تن گندله بوده که در سال ۱۴۰۴ این برآورد برابر با ۷۹٫۳ میلیون تن صورت گرفته است. در پایان سال ۱۳۹۸ طول کل خطوط اصلی راهآهن کشور ۱۱٫۶ هزار کیلومتر با ظرفیت حمل بار در حدود ۵۰ میلیون تن بوده و برای نائل شدن به سهم حملونقل ریلی در صنعت فولاد با ظرفیت ۱۰۵ میلیون تن مواد خام و محصول برای افق ۱۴۰۴، بایستی مجموعاً حدود ۱٫۷۹۵ کیلومتر بهصورت خط جدید و حدود ۱٫۲۵۵ کیلومتر بهصورت خط دوم در شبکه ریلی ایجاد شود؛ یعنی صنعت ریلی میبایست رشد سالانه در حدود ۹٫۲ درصد داشته باشد. در این راستا بدیهی است با تحقق و راهاندازی صنایع فولادی بدون تأمین بهموقع مواد اولیه موردنیاز با مشکل جدی روبرو خواهند گشت.»
علی اسکینی؛ مدیر تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.