لوازم یدکی بدون شناسه کالا و کدرهگیری قاچاق محسوب خواهد شد

بنابر اعلام‌ قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، ۱۵ مرداد، فرصت ثبت شناسه کالا و کدرهگیری برای ۵۳ قلم لوازم‌یدکی به پایان رسیده و اگر بعد از این تاریخ، بازرسان، لوازم‌یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون، قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، […]

بنابر اعلام‌ قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، ۱۵ مرداد، فرصت ثبت شناسه کالا و کدرهگیری برای ۵۳ قلم لوازم‌یدکی به پایان رسیده و اگر بعد از این تاریخ، بازرسان، لوازم‌یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون، قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، قالیباف؛ افزود: برآورد می‌شود از ارزش ۱۳ میلیارد دلاری بازار لوازم‌یدکی، ۳۰درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیراستاندارد است. به گفته قالیباف؛ این حجم وسیع از قاچاق و تولید بی‌کیفیت برای کالایی که با جان مردم سر و کار دارد به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و یکی از اولویت‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم‌یدکی است که پس از ماه‌ها جلسات هماهنگی با بیش از ۱۱ دستگاه حاکمیتی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های خصوصی، در گام اول، ۵۳ قلم لوازم‌یدکی که هشتاد درصد مصرف بازار را شامل می‌شود و از پانزدهم مرداد به بعد الزام به درج شناسه و کدرهگیری دارند. پیش از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کدرهگیری شده بودند. وی لوازم‌یدکی موجود در بازار را در چهار گروه قاچاق محرز، بدون منشأ، تولید داخل، و واردات، تقسیمبندی کرد و گفت: تکلیف کالای قاچاق محرز که طبق قانون مشخص است اما، اگر در شبکه توزیع، کالاهایی وجود دارند که از آن با عنوان بدون منشأ نام می‌بریم، واحد عرضه‌کننده با تأیید کمیته فنی اتحادیه ذی‌ربط، یک هفته زمان دارد تا نسبت به اخذ شناسه کالا از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کند. قالیباف؛ گام دوم ساماندهی بازار لوازم‌یدکی را شامل ۱۵۰ قلم ذکر کرد که پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله اول آغاز خواهد شد. وی گفت: روی دیگر سکه حذف قاچاق لوازم‌یدکی دادن بازاری به ارزش چهار میلیارد دلار به قطعه‌سازان است که باید از این فرصت به‌خوبی استفاده شود. وی در عین حال، گفت: هدف بزرگ دیگری که ساماندهی بازار لوازم‌یدکی دنبال می‌کند، بروز شدن استانداردهاست چرا که به‌دلیل عدم شفافیت در این بازار گاها استاندارها ۵۰ سال است بروز نشده که این مشکل، علاوه بر اشکال در ایمنی وسایل نقلیه بر الودگی هوا نیز مؤثر است. سخنگوی صمت، پیش‌بینی کرد: بازار لوازم‌یدکی در سطح عرضه شاهد یک دگرگونی اساسی خواهد شد و از شکل سنتی کنونی به سمت شیوه‌های نوین و قابل نظارت نظیر‌ هایپرهای لوازم‌یدکی یا فروش از طریق شبکه‌های مجازی تغییر خواهد کرد. وی با یادآوری فرسودگی وسایل نقلیه، گفت: برآورد می‌شود سه میلیون و۵۰۰هزار خودرو و بیش از ۹ میلیون موتورسیکلت در شرایط اسقاط قرار دارند که فعلاً از انها استفاده می‌شود و پایش بازار لوازم‌یدکی به این بخش، تا رسیدن به سازوکارهای تشویقی برای اسقاط ، کمک خواهد کرد. او با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند از طریق سامانه اصالت‌سنجی، از خرید کالای خود اطمینان حاصل کنند، گفت: بدون همراهی مصرف‌کنندگان حذف لوازم‌یدکی بدون استاندارد و قاچاق ممکن نیست و از اینرو وزارت صمت از همه مصرف‌کنندگان لوازم‌یدکی درخواست می‌کند از فروشگاه‌های معتبر و لوازم‌یدکی دارای شناسه خرید خود را انجام دهند.

فرصت ۲ ماهه برای استفاده از شناسه اظهاری

همچنین محمدمهدی برادران؛ معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز، چند روز پیش اعلام کرد: آن دسته از واحد‌های صنفی که به هر علت هنوز کد شناسه دریافت نکرده‌اند و تعداد زیادی کالا در انبار دارند با دریافت معرفی‌نامه از اتحادیه، دو ماه فرصت استفاده از شناسه اظهاری دارند تا بتوانند این کالا‌ها را تعیین‌تکلیف کنند، بفروشند یا مرجوع کنند. انتظار می‌رود تا کمیسیون فنی اتحادیه‌ها به تعداد محدود و معدودی از اعضای خود این معرفی نامه را دهند. ضمنا شرایط ثبت شناسه اظهاری در سامانه جامع تجارت نیز ایجاد خواهد شد. برادران؛ گفت: ساماندهی بازار لوازم‌یدکی و قطعات خودرو با شناسه‌دار شدن اقلام پایان نمی‌یابد و در محله بعد ضمانت‌دار شدن آن‌ها الزامی می‌شود و پس از آن اعلام می‌کنیم که در هر کدام از قطعات، کدام برند بیشترین رضایت مشتری را دارند و همه این‌ها به نظم دهی بازار کمک خواهد کرد. وی افزود: اگر کسی هم نتوانسته است در سامانه ثبت‌نام کند، بر این باوریم که هنوز متقاعد نشده است که این کار را انجام دهد یا اینکه مشکلی در ثبت اطلاعات داشته است و نه اینکه مخالفتی با قانونمند شدن روند ارائه خدمات فنی به مشتریان باشد. لوازم‌یدکی و قطعات با جان مردم سروکار دارد و کوچک‌ترین خطایی نباید در این حوزه انجام دهد.