عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با بیان اینکه تولید خودرو برقی در جهان اخیراً با مشکلاتی مواجه شده است، افزود: یکی از چالشهای مهم در ساخت خودروهای برقی عدم توجیه اقتصادی است، چراکه تولید این نوع خودروها نیازمند میلیاردها دلار سرمایهگذاری است. به گزارش خبرخودرو، امیرحسن کاکایی؛ با اشاره به پیشینه تولید […]
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با بیان اینکه تولید خودرو برقی در جهان اخیراً با مشکلاتی مواجه شده است، افزود: یکی از چالشهای مهم در ساخت خودروهای برقی عدم توجیه اقتصادی است، چراکه تولید این نوع خودروها نیازمند میلیاردها دلار سرمایهگذاری است. به گزارش خبرخودرو، امیرحسن کاکایی؛ با اشاره به پیشینه تولید خودروهای برقی در ایران و جهان عنوان کرد: با اختراع خودرو برقی در سال ۱۹۱۶ دنیا به سمت طراحی و تولید خودروهای برقی حرکت کرد و در ایران نیز نخستین اتوبوس برقی در دهه۸۰ توسط دانشگاه تهران طراحی شد. پس از آن مرکز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا در ۱۳۸۳خودرو برقی دیگری را طراحی کرد و شرکت ایرانخودرو مجدداً در دهه۹۰ خودرویی برقی و هیبریدی تولید کرد و اخیرا نیز طراحی خودرو برقی دیگری را به صورت جدی در برنامه خود قرار داده است. وی ادامه داد: هماکنون برخی از شرکتهای خودروسازی نیز بهدنبال واردات خودروهای برقی و مونتاژ آن در داخل هستند و همچنین شرکت مپنا بخشی از زیرساختهای لازم برای تولید خودروهای برقی مانند ساخت الکتروموتور، باتری لیتیومی و راهاندازی ایستگاههای شارژ برق را فراهم کرده است. وی با بیان اینکه تولید خودروهای برقی در جهان اخیراً با مشکلاتی مواجه شده است، افزود: یکی از چالشهای مهم در ساخت خودرو الکتریکی شارژ برق است و تکنولوژیهایی که برای کاهش زمان شارژ خودروهای برقی به کار گرفته شده گران تمام میشوند. بنابراین یکی از چالشهای عمده برای تولید خودروهای برقی توجیه اقتصادی است چراکه تولید این نوع خودروها نیازمند میلیاردها دلار سرمایهگذاری است. این کارشناس صنعت خودرو، یادآور شد: زمان طولانی شارژ گاز نسبت به بنزین یکی از دلایلی عدم استقبال از خودروهای دوگانهسوز نسبت به خودروهای بنزینسوز است و جالب اینکه شارژ خودرو برقی ۱۰ برابر شارژ خودرو دوگانهسوز زمانبر است. از طرفی ساخت خودروهای برقی تا زمانی که بنزین و گاز در کشورهایی مانند ایران ارزان است توجیه اقتصادی ندارد. کاکایی؛ با اشاره به اینکه سوخت مازوت در نیروگاهها بیانگر کمبود برق در کشور است، گفت: حتی اگر زیرساختهای لازم برای تولید خودروهای الکتریکی فراهم شود کمبود برق یکی دیگر از چالشهاست. علاوه بر این باتری لیتیومی که در خودروهای برقی به کار گرفته میشود از تکنولوژی بالایی برخوردار است. لذا بهرغم وجود دانش فنی ساخت خودرو برقی در کشور اما تأمین برق موردنیاز و واردات مواد اولیه مانند لیتیوم و پلیمر و تبدیل آن به خودرو برقی مستلزم سرمایهگذاری فراوانی است. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا خودروهای برقی علیرغم چالشهای که دارند اما همچنان در دنیا تولید میشوند، گفت: سرمایهگذاری برای تولید خودروهای برقی از تزریق مستقیم پول گرفته تا معافیتهای مالیاتی توسط دولتها انجام میشود و در کشور ما نیز با توجه به الویتهای کشور هر گونه حرکت هیجانی در این زمینه محکوم به شکست است و به کشور ضربه وارد میکند. نمونه آن نیز تولید خودروهای دوگانهسوز است که به دلیل عدم سرمایهگذاری صحیح هزینه زیادی به کشور و مردم تحمیل کرده است. ضمناً سوبسیدی که دولت برای انرژی برق پرداخت میکند بیش از سوبسید گاز و بنزین تمام میشود. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه، با اشاره به مزایای خودروهای برقی یادآور شد: در صورتی که سرمایهگذاری و زیرساختهای لازم برای تولید خودروهای برقی فراهم شود قطعاً شاهد کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوا در کلانشهرها خواهیم بود. کاکایی؛ همچنین با اشاره به مزیت ساخت خودروهای برقی برای خودروسازان، تشریح کرد: خودروهای الکتریکی دارای ساختار سادهتری نسبت به سایر خودروها هستند و از این جهت مزیتی برای خودروسازان محسوب میشوند اما ساخت قطعات آن تکنولوژی بالایی میطلبد. لذا اینکه قطعهسازان تا چه حد میتوانند خودروسازان را در تأمین این قطعات همراهی کنند قابل پیشبینی نیست. وی با بیان اینکه باید توجه داشت انتقاداتی که به ایربگ خودروهای داخلی میشود در مورد خودروهای برقی تکرار نشود، افزود: ایربگ خودروهای داخلی تا سه سال پیش طراحی آلمان بود اما در حالحاضر در داخل تولید میشوند اما پلیس راهور به جای اینکه آن را مزیتی برای صنعت خودرو کشور بداند بدون هیچ مطالعهای خودروسازان را مقصر اصلی باز نشدن ایربگ در تصادفات عنوان میکند. این کارشناس صنعت خودرو ساخت خودرو برقی، در دنیا را جنگ ابرقدرتها عنوان و بیان کرد: ساخت باتری و شارژ برق از زیرساختهای کلیدی خودروهای التریکی است و تکنولوژی ساخت موتور برقی، باتریهای لیتیومی، سیستم شارژ و بردهای الکتریکی چالشهای مختص به خود را دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.