تلاش دولتی‌‌ها برای تقویت ارتباطات با آمریکا از طریق خرید هواپیما

تلاش دولتی‌‌ها برای تقویت ارتباطات با آمریکا از طریق خرید هواپیما یک اقتصاددان با بیان این که مقامات دولت ایران از موضوع خرید هواپیما از بوئینگ برای تقویت ارتباطات با آمریکا استفاده می‌کنند گفت: من امیدوارم آن‌ها بر احساساتشان فائق آیند. آن‌ها باید راه‌حلی بیابند که به نفع مردم باشد، نه به نفع غرب. به […]

تلاش دولتی‌‌ها برای تقویت ارتباطات با آمریکا از طریق خرید هواپیما

یک اقتصاددان با بیان این که مقامات دولت ایران از موضوع خرید هواپیما از بوئینگ برای تقویت ارتباطات با آمریکا استفاده می‌کنند گفت: من امیدوارم آن‌ها بر احساساتشان فائق آیند. آن‌ها باید راه‌حلی بیابند که به نفع مردم باشد، نه به نفع غرب.

به گزارش تسنیم به نقل از لس‌آنجلس‌تایمز، وابستگی ایران به هواپیماهای توپولوف روسی که از جمله به دلیل صدای بالای موتور آن‌ها سال‌هاست ورود آن‌ها به فرودگاه‌های غربی ممنوع اعلام شده، نشان می‌دهد که تحریم‌های هوانوردی، صنعت هوایی ایران را با مشکل مواجه ساخته است.

از زمان بحران گروگان‌گیری در سال ۱۹۷۹، آمریکا فروش هواپیما و قطعات هواپیمای ساخت این کشور به ایران را ممنوع اعلام کرد. تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا علیه ایران نیز قدرت خرید هواپیما توسط ایران را بیش از پیش محدود ساخته است. امروز ایران دارای یکی از پیر‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل هوایی جهان است و عمدتاً با جت‌های سالخورده روسی و برخی هواپیماهای آمریکایی خریداری شده از طریق دلالان شرق اروپا و جنوب‌شرق آسیا، پرواز می‌کند.

زمانی که در ماه ژانویه تحریم‌ها لغو شد، ایران بلافاصله مذاکرات با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس برای خرید صد‌ها فروند هواپیمای مسافربری را آغاز کرد. قراردادهای منعقد شده به ارزش ده‌ها میلیارد دلار بزرگ‌ترین دستاورد تجاری برجام بوده است.

بهروزقمری، استاد تاریخ دانشگاه ایلینویز که در سال‌های اخیر به ایران سفر داشته و با هواپیماهای قدیمی خطوط هوایی این کشور پرواز کرده می‌گوید: «این هواپیماهای جدید از اهمیت سیاسی و سمبلیک بالایی برای دولت ایران برخوردارند…زمانی که مردم عادی و سیاستمداران به غیراخلاقی و ظالمانه بودن این تحریم‌ها اشاره می‌کنند، مثال‌هایی از ایرلاین‌های ایرانی و ناوگان هوایی سالخورده آن‌ها ذکر می‌کنند.»

مقامات ایرانی سال‌ها استدلال کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا صنعت هوانوردی آن‌ها را ناگزیر ساخته تا از جت‌های قدیمی استفاده کند و این مسأله موجب پایین آمدن امنیت پرواز برای مسافران ایرانی شده است. ایران یکی از بد‌ترین سوابق ایمنی پرواز در جهان را داراست. از سال ۱۹۷۹ تاکنون، ۱۶۷۲ نفر در ۹۲ سانحه هوایی کشته شده‌اند.

در ماه ژوئن، ایران اعلام کرد که یک قرارداد ۲۵ میلیارد دلاری برای خرید یا اجاره بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ منعقد کرده که بزرگ‌ترین قرارداد منعقده توسط یک شرکت آمریکایی با ایران از زمان قطع روابط دو کشور در سال ۱۹۷۹ است.

اما مخالفان جمهوریخواه توافق هسته‌ای در مجلس نمایندگان در ماه جولای مصوبه‌ای را به تصویب رساندند تا مانع از فروش این هواپیما‌ها شوند. هرچند اوباما گفته که هر تلاشی برای توقف فروش هواپیما به ایران را وتو خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، بعید است که قبل از ماه نوامبر هواپیمایی به ایران تحویل داده شود.

مقامات شرکت بوئینگ همچنان به سفرهای خود به تهران و جلسه با مقامات هوانوردی ایران ادامه می‌دهد. آخرین سفر در اوایل اوت انجام گرفت. مقامات ایرانی گفته‌اند، آن‌ها به توافقی اصولی دست یافته‌اند، اما تأخیر در نهایی شدن قرارداد را نشان‌دهنده تخطی آمریکا از اجرای توافق هسته‌ای می‌دانند.

حمیدبعیدی‌نژاد، مذاکره‌کننده ایرانی گفته: «این مطمئناً نقض (توافق) است و ما با آن مقابله خواهیم کرد.»

برخی تحلیلگران معتقدند، ایران نمی‌تواند از عهده هزینه خرید این هواپیما‌ها برآید و تکنیسین و فرودگاه کافی برای به‌کار گرفتن این هواپیما‌ها را ندارد.  

 

فریبرزرییس‌دانا، اقتصاددان مستقل در تهران گفت: «آن‌ها (مقامات دولتی ایران) دارند از این (قراردادها) برای تقویت ارتباطات با آمریکا استفاده می‌کنند…اما من امیدوارم آن‌ها بر احساساتشان فائق آیند. آن‌ها باید راه‌حلی بیابند که به نفع مردم باشد، نه به نفع غرب.»