توسعه ناوگان ریلی باید متناسب با نیاز‌ها و ظرفیت کشور باشد

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی توسعه ناوگان ریلی باید متناسب با نیاز‌ها و ظرفیت کشور باشد نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته ایران، گفت: توسعه ناوگان ریلی متناسب با نیاز‌ها و ظرفیت کشور باید مورد توجه قرار گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد رجبی؛ گفت: در دوره‌های زمانی فصلی به […]

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی

توسعه ناوگان ریلی باید متناسب با نیاز‌ها و ظرفیت کشور باشد

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته ایران، گفت: توسعه ناوگان ریلی متناسب با نیاز‌ها و ظرفیت کشور باید مورد توجه قرار گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد رجبی؛ گفت: در دوره‌های زمانی فصلی به دلیل برخی مشکلات عرضه بلیت قطار محدود است و باید متناسب با افزایش تقاضا ظرفیت ایجاد کنیم می‌کردیم. رجبی؛ با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تلاش شده در مجموعه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری از واگن‌هایی که امکان بازسازی داشتند استفاده شود، گفت: تعدادی از واگن‌ها به علت عمر بالا و نداشتن صرفه اقتصادی از چرخه بهره‌برداری خارج شدند و ظرفیت از بین رفته است و از طرفی هم تعداد ناوگان جدید چه دست‌دوم و چه وارداتی که وارد شبکه ریلی شده پاسخگوی نیاز شبکه نبوده است. نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته ایران، خارج شدن ۶۰۰ واگن مسافری را از دلایل کمبود صندلی در بخش ریلی خواند و گفت: در گذشته از لوکوموتیو‌هایی استفاده می‌کردیم که نوع ساختار فنی آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده بود که به‌ازای هر قطار ۱۲ سالن را میتوانستیم جابه‌جا می‌کردیم، اما اکنون لوکوموتیو‌ها با اینکه سرعت بالایی دارند، اما قدرتشان کمتر است و حدود هشت سالن بیشتر نمی‌توان با آن‌ها جابه‌جا کرد و همین باعث شده از تعداد سالن‌ها کاسته شود. به گفته رجبی؛ شرکت‌های بخش‌خصوصی که مالک واگن هستند و معاونت مسافری راه‌آهن تلاش می‌کنند تا مسافران بتوانند در دوره‌های زمان‌بندی‌شده بلندتری بلیت را تهیه کنند. نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، اظهار داشت : هنوز هم ۲۵ تا ۳۰ درصد اقلام تعمیرات و نگهداری واگن‌های قطار از منابع خارجی تأمین می‌شوند و خرید آن‌ها زمان طولانی و ریسک خاص خودش را دارد و همین باعث شده ما متأثر از قیمت جهانی باشیم، از این رو ارقامی که وارد مدل‌های اقتصادی میشود سرمایه‌گذار را برای ادامه فعالیتش منصرف می‌کنند. رجبی؛ افزود: ۹۰ واگن مسافری داشتیم که خودکشش بودند و حدود هشت ماه بعد از کرونا زمین‌گیر شدند که تلاش‌ها برای استفاده مجدد از این واگن‌های مسافری ادامه دارد.