سامانه یکپارچه فروش خودرو در رفع مشکلات بازار در بلندمدت بی‌اثر است

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: سامانه یکپارچه فروش ضمن رفع التهاب بازار و بازگشت اعتماد به صنعت خودروی کشور در کوتاه‌مدت، پاسخگوی مشکلات ریشه‌ای بازار همچون قیمت و عرضه در بلندمدت نیست. به گزارش خبرخودرو، جواد مرزبان؛ درخصوص تداوم شیوه قرعه‌کشی و ورود خودروسازان خصوصی به این عرصه، اظهار داشت: قرعه‌کشی […]

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: سامانه یکپارچه فروش ضمن رفع التهاب بازار و بازگشت اعتماد به صنعت خودروی کشور در کوتاه‌مدت، پاسخگوی مشکلات ریشه‌ای بازار همچون قیمت و عرضه در بلندمدت نیست. به گزارش خبرخودرو، جواد مرزبان؛ درخصوص تداوم شیوه قرعه‌کشی و ورود خودروسازان خصوصی به این عرصه، اظهار داشت: قرعه‌کشی شاید این توان را داشته باشد که برخی از مشکلات بازار را به شکل مقطعی و البته بسیار محدود کاهش دهد. وی در ادامه، به متمرکز شدن فروش خودروسازان در سامانه یکپارچه فروش اشاره کرد و گفت: این اقدام تنها از بخش کوچکی از التهاب موجود در بازار می‌کاهد و اعتماد سلب شده از جامعه را بازمی‌گرداند اما در بلندمدت نمی‌تواند پاسخگوی تمام مشکلات اساسی و ریشه‌ای رخنه کرده در بازار همچون قیمت و عرضه باشد. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران رفع مشکلات بازار خودرو را در گروی این دانست که بخش‌هایی فراتر از خودروسازان و وزارت صمت به عنوان مثال بانک مرکزی و وزارت امور خارجه وارد میدان شوند و افزود: یکی از اقداماتی که وزارت امورخارجه به تازگی آغاز نموده، ورود به حوزه صادرات و واردات کالا بدون استفاده از دلار است که ابتدا توسط روسیه کلید خورد و می‌بایست مورد حمایت ایران قرار بگیرد. مرزبان؛ ادامه داد: فراهم کردن زمینه واردات و صادرات قطعات، مواد اولیه و محصول نهایی با کمک ارزهای بین کشوری و بدون نیاز به تراکنش با دلار و یورو ضمن کم‌رنگ‌تر کردن اثر تحریم‌ها، ۲۰ تا ۲۵ درصد از مشکلات صنعت خودرو می‌کاهد. وی گفت: قیمت خودرو تابع چندین متغیر از جمله نرخ ارز، عرضه و تقاضا، اتفاقات سیاسی، فعالیت‌های دلالی است به طوری که نوسان این متغیرها بر کاهش یا افزایش قیمت خودرو اثرگذار است. این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: نرخ ارز یکی از عواملی است که علاوه بر بازار خودرو در سایر بازارها همچون طلا و سکه موجب تغییر قیمت‌ها می‌شود. مرزبان؛ یادآور شد: افزایش تقاضا در برخی از مقاطع به‌عنوان مثال در فصل تابستان که پیک آغاز سفرهاست نیز موجب رشد قیمت خودرو در بازار می‌شود ضمن اینکه کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی نظیر تأیید برجام یا قفل شدن مذاکرات نیز بر قیمت خودرو بی‌اثر نیست. وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های واسطه‌گری و دلالی به عنوان یکی از عوامل کاذب اما اصلی مؤثر بر تغییر قیمت خودرو در بازار خاطرنشان کرد: اشخاصی که در خرید و فروش خودرو در بازار دخالت دارند، با ایجاد جو کاذب در این بازار و با هدف افزایش سهم واسطه‌گری و دلالی، سعی در افزایش قیمت خودرو دارند.