عادل پیرمحمدی؛ کارشناس صنعت خودرو، در نشست خبری در شرکت ساپکو، گفت: یکی از دردهای صنعت خودرو این است که توسعه محصول نداشته و در ادوار مختلف همواره دنبالهروی پژو فرانسه بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، عادل پیرمحمدی؛ بیان داشت: در سال ۹۱ اعمال تحریمها در حقیقت به نفع صنعت خودرو تمام شد، چون فهمیدیم […]
عادل پیرمحمدی؛ کارشناس صنعت خودرو، در نشست خبری در شرکت ساپکو، گفت: یکی از دردهای صنعت خودرو این است که توسعه محصول نداشته و در ادوار مختلف همواره دنبالهروی پژو فرانسه بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، عادل پیرمحمدی؛ بیان داشت: در سال ۹۱ اعمال تحریمها در حقیقت به نفع صنعت خودرو تمام شد، چون فهمیدیم که صاحب دانش طراحی نیستیم و بر این اساس به دنبال آن رفتیم که در نهایت خودروهایی همچون دنا و رانا از دل آن بیرون آمدند. وی ادامه داد: در ادامه با اجرایی شدن برجام در دولت دوازدهم، دوباره سروکله پژو فرانسه پیدا شد و خط مونتاژ خودرو راه افتاد، در حالی که در جهان هیچ خودروسازی با مونتاژکاری به جایی نرسیده است. پیرمحمدی؛ تأکید کرد: ما فقط به دنبال تولید خودرو نیستیم، بلکه به دنبال ارزشافزوده هستیم. این کارشناس صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: امروز طراحی اکثر قطعات جدیدترین تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو توسط قطعهسازان داخلی انجام میشود. وی تصریح کرد: ما مخالف استفاده از شرکای خارجی نیستیم، بلکه با همکاریهایی که به افزایش مونتاژکاری بینجامد مخالفیم. پیرمحمدی؛ یادآور شد: امروز در حالی صنعت خودروی کشور تحریم شده که فروش خودروی کامل (CBU) تحریم نیست؛ این موضوع با هدف زمین زدن صنعت خودرو و بیش از ۶۰ صنعت وابسته به آن اتفاق افتاد. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: امروز وضعیت مشابهی را در صنعت خودروسازی روسیه شاهدیم که با تحریمها دچار توقف کامل شده است و از صنعت خودروسازی ما درخواست کمک دارند. وی بیانداشت: صنعتی که خودش طراح باشد، بیشتر و بهتر میتواند عیوب کیفی محصولاتش را برطرف کند. پیرمحمدی؛ در ادامه قیمتگذاری دستوری را عامل اصلی زیاندهی صنعت خودرو و تولید محصولات این صنعت با زیان بر شمرد و گفت: امروز عمده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به بورس برده شده و با قیمتهای جهانی به دست خودروساز میرسد. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: وقتی قیمت تمام شده یک محصول این گروه ۲۰۵ میلیون تومان است اما در مقابل تکلیف میشود که به ۱۴۰ میلیون تومان فروخته شود، چیزی جز زیاندهی نیست. وی در پاسخ به پرسشی درخصوص بالا گرفتن تنشهای سیاسی بین چین و تایوان و تأثیرگذاری آن بر تأمین چیپستها و قطعات الکترونیکی، گفت: در زمینه تأمین قطعات برقی و الکترونیکی تا حدود زیادی وابسته هستیم و در صورت بالا گرفتن تنشها بین دو کشور یاد شده، نهتنها خودروسازی و صنعت کشور ما، بلکه صنایع جهان از این مسأله متضرر شده و دچار بحران میشوند. وی یادآور شد: تایوان یکی از قطبهای تولیدکننده قطعات الکترونیکی و چیپستها است و باید به این مشکل، مسأله تحریمها را نیز اضافه کنیم. پیرمحمدی؛ تصریح کرد: با وجود تحریمها، منابع ارزی در اختیار ما برای تأمین قطعات نیز کمتر بوده و تأمینکنندگان کمتری نسبت به دیگر کشورها داریم، بنابراین صنعت خودروسازی ما با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه، ارزبری هر دستگاه خودروی تولیدی در ایرانخودرو را یکهزار و ۷۵۰ یورو برشمرد و گفت: بخش نخست این ارزبری شامل مواد اولیه از جمله فولادها، پتروشیمیها، مواد گرانبها و… است که ۳۵ درصد واردات را تشکیل میدهد، اما داخلیسازی آنها در اختیار صنعت خودرو نیست. وی ادامه داد: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از ارزبری نیز مربوط به قطعات الکترونیکی شامل انواع آیسیها، چیپستها، لامپها و… است که خودروسازان صاحب فناوری آن نیستند. پیرمحمدی؛ گفت: ۳۰ درصد دیگر از ارزبری یاد شده که حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ یورو را شامل میشود، دربرگیرنده قطعات هایتک موتوری، گیربکس اتوماتیک، پلوسها و… است که در تلاش برای خودکفا شدن در این زمینهها هستیم. وی تصریح کرد: در مجموع یکسوم از ارزبری در ایرانخودرو قابلیت خودکفایی توسط خودروساز را دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.