ظرفیت ۱۷ میلیارد لیتری تجدیدپذیرها در صرفه‌جویی مصرف آب

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد ظرفیت ۱۷ میلیارد لیتری تجدیدپذیرها در صرفه‌جویی مصرف آب عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: با توجه به برآورد مصرف ۷۰۰ لیتر آب برای تولید هر مگاوات برق حرارتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور، سالانه از مصرف ۱٫۵۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ لیتر آب جلوگیری می‌کنند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مطابق برنامه پنجم و ششم می‌توانست تا […]

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد

ظرفیت ۱۷ میلیارد لیتری تجدیدپذیرها در صرفه‌جویی مصرف آب

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: با توجه به برآورد مصرف ۷۰۰ لیتر آب برای تولید هر مگاوات برق حرارتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور، سالانه از مصرف ۱٫۵۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ لیتر آب جلوگیری می‌کنند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مطابق برنامه پنجم و ششم می‌توانست تا حدود ۱۷ میلیارد لیتر در سال صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی کشور را داشته باشد. محمدعلی پورامیری؛ در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دلایل کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان، اظهار داشت: جواب بسیار کوتاه و واضح است، به‌دلیل یارانه انرژی مصرف انرژی در کشور واقعی نبود و در کلان تشویق به بیشتر مصرف کردن انرژی شده است. مطابق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ایران در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۸۵ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده که نشان‌دهنده رشد قابل‌ملاحظه و سالانه سوبسید انرژی در ایران است. وی افزود: قابل توجه است که در سال ۲۰۱۹ قیمت هر بشکه نفت برنت در حدود ۶۰ دلار بوده است با یک محاسبه اولیه براساس رشد مصرف سالانه انرژی در ایران و افزایش قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۱۰۰ دلار پیش‌بینی پرداخت یارانه انرژی در سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار است. اثر این سیاست رشد صنایع با مصرف انرژی زیاد و عدم ایجاد انگیزه برای بهبود و بهینه‌سازی در بخش مصرف انرژی و همچنین عدم توان دولت برای پرداخت مطالبات بخش تولید انرژی علی‌الخصوص بخش‌خصوصی تولیدکننده برق شده است که توسعه و بهسازی در بخش تولید برق را در ایران بسیار کند و یا متوقف کرده است و عمده توسعه جدید در بخش نیروگاهی به‌وسیله صنایع پرمصرف انرژی بوده که از یارانه انرژی بسیار بهره‌مند شده‌اند. عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، با اشاره به اثرات انرژی تجدیدپذیر در صرفه‌جویی سوخت و آب کشور، گفت: براساس آمار خرداد سال ۱۴۰۱ ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور ۹۵۶ مگاوات است که سهم عمده مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی (۵۲درصد) و بعد از آن نیروگاه‌های بادی (۳۴درصد) است. برآورد تولید انرژی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور مطابق با تولید ماهانه و سال‌های گذشته با ظرفیت مذکور ۲٫۲ میلیارد کیلووات‌ساعت در سال است. وی ادامه داد: برای محاسبه مقدار سوخت صرفه‌جویی شده به‌ازای هر کیلووات‌ساعت برق تجدیدپذیر مطابق دستورالعمل اجرایی بند «ی» تبصره ۱۵ ماده واحد قانون بودجه سال ۱۴۰۰، براساس شاخص‌های سال ۱۳۹۹ مصرف سوخت برای تولید هر کیلووات‌ساعت برق حرارتی در کشور ۰٫۲۱۱۶ مترمکعب گاز، ۰٫۰۲ لیتر نفت کوره، ۰٫۰۳۲۹ لیتر نفت‌گاز است. مطابق اطلاعات فوق مقدار سوخت صرفه‌جویی شده در نیروگاه‌های تجدیدپذیر موجود در سال معادل جدول زیر است:

تولید سالانه برق از نیروگاههای تجدیدپذیر در ایران (کیلووات‌ساعت)

۲٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

مقدار گاز صرفه‌جویی شده (مترمکعب)

۴۶۵٫۵۲۰٫۰۰۰

مقدار نفت‌گاز صرفه‌جویی شده (لیتر)

۷۲٫۳۸۰٫۰۰۰

مقدار نفت‌کوره صرفه‌جویی شده (لیتر)

۴۴٫۰۰۰٫۰۰۰

 

 

 

 

 

 

برای محاسبه ارزش ریالی مقدار سوخت صرفه‌جویی شده با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت گاز در بازارهای بین‌المللی به‌خصوص اروپا (به‌دلیل جنگ اوکراین) و همچنین یارانه‌های آشکار و پنهان قیمت گاز در کشور، قیمت هر مترمکعب گاز براساس ارزش حرارتی و معادل‌گیری با قیمت بشکه نفت محاسبه شده است و سوخت‌های مایع براساس نرخ‌های صادراتی محاسبه شده است».

ارزش گاز صرفه‌جویی شده

 

 

معادل بشکه نفت‌گاز صرفه‌جویی شده براساس ارزش حرارتی

۲٫۸۶۷٫۶۰۳

 

با قیمت نفت بشکه ۱۰۰ دلار مقدار مبلغ صرفه‌جویی شده به دلار

۲۸۶٫۷۶۰٫۳۲۰

 

مبلغ ریالی صرفه‌جویی شده گاز با قیمت دلار نیمای ۲۶۴۰۰۰ ریال

ریال۷۵٫۷۰۴٫۷۲۴٫۴۸۰٫۰۰۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هر ۱۰۰۰ مترمکعب گاز معادل ارزش حرارتی ۶٫۱۶ بشکه نفت 

براساس قیمت‌های منطقه‌ای هر لیتر نفت‌گاز حدود ۱۳هزار تومان در نظر گرفته شده است

۹٫۶۰۲٫۴۳۷٫۴۶۰٫۰۰۰ ریال

 

براساس قیمت‌های منطقه‌ای هر لیتر نفت‌کوره حدود۹٫۷ هزار تومان در نظر گرفته شده است

۴٫۳۰۱٫۲۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

مقدار صرفه‌جویی سالانه سوخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر موجود کشور به ریال

 

مقدار صرفه‌جویی سوخت ریالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر موجود کشور در سال (جمع سه جدول فوق)

۸۹٫۶۰۸٫۳۸۱٫۹۴۰٫۰۰۰ریال

 

 

 

 

پورامیری؛ در ادامه، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در برنامه توسعه پنجم و ششم مقدار صرفه‌جویی ریالی کشور ۱۱ برابر بیشتر می‌توانست باشد که معادل سالانه ۹۸٫۵ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی و یا درآمد صادارتی کشور از این محل می‌بایست باشد. قابل‌توجه است این مبلغ تنها ارزش سوخت صرفه‌جویی بوده است. وی تأکید کرد: با توجه به برآورد مصرف ۷۰۰ لیتر آب برای تولید هر مگاوات برق حرارتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور سالانه از مصرف ۱٫۵۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ لیتر آب جلوگیری می‌کنند با توجه به تعداد قابل‌ملاحظه نیروگاه‌های کشور در مناطق مرکزی و خشک ایران و استفاده از منابع آب‌شیرین توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مطابق برنامه پنجم و ششم می‌توانست تا حدود ۱۷ میلیارد لیتر در سال صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی کشور را داشته باشد.