یکی از دلایلی که خودروهای شاسیبلند و وانتها برای خریداران خودرو جاذبه بیشتری پیدا کرده، این برداشت یا تلقی است که این خودروها ایمنی بالاتری دارند. براساس باور متعارف مردم، خودروهایی که فاصله آنها از زمین بیشتر است، ایمنتر هستند در حالی که هر چه نقطه ثقل و گرانیگاه خودرو از زمین فاصله بیشتری پیدا […]
یکی از دلایلی که خودروهای شاسیبلند و وانتها برای خریداران خودرو جاذبه بیشتری پیدا کرده، این برداشت یا تلقی است که این خودروها ایمنی بالاتری دارند. براساس باور متعارف مردم، خودروهایی که فاصله آنها از زمین بیشتر است، ایمنتر هستند در حالی که هر چه نقطه ثقل و گرانیگاه خودرو از زمین فاصله بیشتری پیدا میکند، امکان واژگون شدن آن بیشتر است. هر چقدر که اقبال مردم به خودروهای بلندقامت بیشتر میشود، مردمانی که در خودروهای عادی سوار هستند، ریسک و خطر بالاتری را تجربه میکنند. به گزارش مناقصهمزایده، مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه یا IIHS مخفف Insurance Institute for Highway Safety تست تصادف جدیدی ابداع کرده که به آثار و پیامدهای تصادف از پهلو میپردازد و با توجه به اینکه متوسط قد خودروها در بازار دنیا روبه افزایش است، باید معیارها و تستها نیز متناسب با آن تغییر کنند. برای مثال تا پیش از این تست از پهلو در حالی انجام میشد که وزن ۳۳۰۰ پوند [۱۵۰۰ کیلوگرم] با سرعت ۳۱ مایل [۵۰ کیلومتر] در ساعت مورد استفاده قرار میگرفت که وضعیت خودروهای متعارف و عادی را بررسی میکرد اما در این تست جدید ۴۲۰۰ پوند [۱۹۰۰ کیلوگرم] با سرعت ۳۷ مایل [۶۰ کیلومتر] در ساعت مورد بررسی قرار میگیرد که بیشتر نماینده خودروهای شاسیبلند، وانت و کامیونت و وضعیتی است که به تدریج در حال رایج شدن است. اخیراً مؤسسه یاد شده تستهای از پهلو را روی خودروها با اندازه متوسط انجام داده و یافتههای آن زیاد خوشایند نیست. از میان خودروهایی که در این پژوهش مورد تست تصادف قرار گرفت، فقط سوباروی آوتبک در رتبهبندی «خوب» ارزیابی شد. موضوع قابل توجه در این ارزیابی هم این است که آوتبک، نسبت به سدانهای متعارف ارتفاع و قامت بلندتری دارد. به طور کلی هم خوروهای اندازه متوسط نسبت به خودروهای کوچک نتایج ناطلوب تری در تست از پهلوی جدید داشتهاند. دیوید هارکی David Harkey رئیس مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه، میگوید: «خودروهایی که گرانیگاه آنها به زمین نزدیکتر است، هنگام تصادف از پهلو، مانع ضربه روی پنل در، در ارتفاع بالاتری به سرنشین اصابت میکند. برای همین هم در ارزیابی این تست، خودروهای سدان و استیشن، در موقعیت بدتری قرار دارند و هنگامی که خودروهای شاسیبلند از پهلو با این خودروها تصادف میکنند خسارت جانی بیشتری وارد میکنند.» خوب همین عامل هم باعث میشود که رقبت مردم به خودروهای اسیووی بالاتر برود چون صاحبان این خودروها برای خودشان احساس امنیت دارند اما به هر حال برای خودروهای در حال تردد در خیابانها و جادهها خطر بیشتری ایجاد میکنند. جوزف یانگ Joseph Young سخنگوی مؤسسه بیمه، در پاسخ به ایمیل وبسایت رود اند ترک گفته است، با این که خودروی کمری تویوتا ساختاری محکم دارد اما تصادف از پهلو سر راننده را در معرض آسیب قرار میدهد که میتواند با کیسه هوا محافظت شود. نکته دیگر این ارزیابیها هم این است که معمولاً ستون B خودروها قوی ساخته میشوند و در تصادفهای از پهلو مقاومت خوبی از خود نشان میدهند اما اشکال کار درهای خودرو است که ضعیف هستند. خودروسازان برای دریافت امتیاز بالاتر در ارزیابی تست تصادف از پهلو باید روی تقویت استحکام در خودرو کار بیشتری انجام دهند. خیلی از خودروسازان هم از همین حالا برای مدلهای ۲۰۲۳ دست به کار شدهاند. همیشه مشکل اصلی در این موارد، خودروهای قدیمیتری هستند که همچنان در جادهها و خیابانها در تردد هستند. عمر متوسط مفید خودروها هم در چند سال اخیر افزایش زیادی پیدا کرده و در نتیجه خودروهای قدیمی تر مدت زمان بیشتر در خیابانها به تردد ادامه میدهند. داشتن خودروهای قدیمیتر همیشه ریسک بالاتری داشته چون استانداردهای دنیا هر سال درخصوص ایمنی سختگیرانهتر میشوند و در نتیجه هر چه خودرو قدیمیتر است میزان ریسک و خطر آن هم بالاتر است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.