مرکز پژوهشهای مجلس پیشنویس طرحی با عنوان «مسؤولیت تأییدکنندگان در تبلیغات بازرگانی فضای مجازی» را ارائه کرده است که هدف آن تدوین قانون جدید تبلیغات افراد مشهور و همچنین شاخهای مجازی و البته صیانت از حقوق مصرفکنندگان کالاها و خدمات در برابر آگهیهای فریبنده و گمراهکننده است. به گزارش سیتنا، در این پیشنویس آمده که […]
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنویس طرحی با عنوان «مسؤولیت تأییدکنندگان در تبلیغات بازرگانی فضای مجازی» را ارائه کرده است که هدف آن تدوین قانون جدید تبلیغات افراد مشهور و همچنین شاخهای مجازی و البته صیانت از حقوق مصرفکنندگان کالاها و خدمات در برابر آگهیهای فریبنده و گمراهکننده است. به گزارش سیتنا، در این پیشنویس آمده که پوشش افراد مشهور و فعال فضای مجازی «نباید خارج از عرف و اصول فرهنگی اسلامی و ایرانی» باشد و رعایت قوانین و مقررات مختص پوشش و آرایش ضروری است. این طرح میافزاید کسانی که این قوانین را رعایت نکنند، از هرگونه فعالیت در فضای مجازی منع خواهند شد و برای آنان دو سال حبس در نظر گرفته میشود. براساس این پیشنویس، تأییدکنندگان در تبلیغات بازرگانی شامل هر شخص به غیر از سفارشدهنده آگهی نظیر ورزشکاران، بازیگران، پزشکان، کاربران فعال و تأثیرگذار فضای مجازی است که به معرفی کالاها و یا خدمات دیگران اقدام میکنند و بر ویژگیها، کیفیت یا اثربخشی کالاها و خدمات تبلیغ شده با استفاده از جایگاه و شهرت خود مهر تأیید و تصدیق میزنند. بنا به پیشنهاد این طرح، «همه تأییدکنندگان تبلیغات تجاری در فضای مجازی مکلفاند هنگام تأیید یا تصدیق کالاها یا خدمات به واقعیتها اشاره و از هرگونه اظهارنظر خلاف واقع یا گمراهکننده در تأیید و معرفی کالاها و خدمات خودداری کنند». تأییدکنندگان تبلیغات مجازی همچنین باید «بهطور مشخص و شفاف، تبلیغاتی بودن محتوا را با بهکارگیری علامت یا نشان مشخص به مخاطبان و کاربران اطلاع دهند.» براساس این طرح، فعالان مشهور فضای مجازی موظف خواهند شد «مخاطبان یا کاربران را از وجود هرگونه قرارداد مالی با تولیدکننده مطلع کنند» و در غیر این صورت، با آنها «مطابق ضوابط برخورد با تبلیغات گمراهکننده و خلاف واقع» رفتار خواهد شد. همچنین کسانی که در رسانههای اجتماعی تبلیغات میکنند، باید «مجوزها و گواهیهای مربوطه» کالای مدنظر را بررسی و از صحت آن اطمینان حاصل کنند. براساس این پیشنویس، در صورت «ایراد خسارت یا آسیب به مصرفکننده به دلیل استفاده از یک کالا»، افرادی مسؤول خواهند بود که «با علم به خلاف واقع بودن ادعاهای مطرحشده» آن کالا را تأیید و معرفی کردهاند. در این طرح، استفاده از اشخاص کمتر از ۱۸ سال در تبلیغات فضای مجازی و همچنین تأیید کالاهای ویژه کودکان ممنوع شده است. گفتنی است؛ این پیشنویس در مراحل ابتدایی است و امکان دارد در بررسیهای بیشتر، برخی از مفاد آن تغییر کند و بندهای دیگری به آن اضافه شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.