کاهش نرخ سودآوری صنعت تایرسازی با بازگشت قیمت‌گذاری دستوری

رئیس انجمن لاستیک و تایر کاهش نرخ سودآوری صنعت تایرسازی با بازگشت قیمت‌گذاری دستوری رئیس انجمن لاستیک و تایر، با بیان اینکه آزادسازی قیمت‌ها در سال ۱۳۹۹ و خروج این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری، سبب افزایش سودآوری در این شرکت‌ها شد، گفت: در سال گذشته روند سودآوری صنعت لاستیک و تایر، معکوس شد؛ چرا که […]

رئیس انجمن لاستیک و تایر

کاهش نرخ سودآوری صنعت تایرسازی با بازگشت قیمت‌گذاری دستوری

رئیس انجمن لاستیک و تایر، با بیان اینکه آزادسازی قیمت‌ها در سال ۱۳۹۹ و خروج این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری، سبب افزایش سودآوری در این شرکت‌ها شد، گفت: در سال گذشته روند سودآوری صنعت لاستیک و تایر، معکوس شد؛ چرا که در این سال برخلاف وعده‌ها در وزارت صمت، تایر مجدداً مشمول قیمت‌گذاری دستوری شد و بنابراین، سودآوری این شرکت‌ها را نزولی کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حمیدرضا عبدالمالکی؛ با اشاره به اینکه از آنجا که تایر یک کالای اساسی تلقی می‌شود، مشمول ستاد تنظیم بازار شده است، عنوان کرد: این موضوع متأسفانه حاشیه سود در این صنعت را از ۲۸ درصد به هشت درصد رسانده که لازم است وزارت صمت پاسخگو باشد. وی افزود: ۴۰ درصد از حجم مواد در این صنعت، وارداتی است که بسته به نرخ دلار و نفت از نوسان زیادی برخوردار است. حال با افزایش قیمت جهانی دلار و نفت، چگونه می‌توان قیمت نهایی محصول را ثابت نگه داشت؟ عبدالمالکی؛ تصریح کرد: علی‌رغم پیگیری‌های انجمن صنفی لاستیک و تایر و درخواست افزایش ۷۰ درصدی محصول نهایی، ابتدا با افزایش ۵۷ درصدی موافقت شد، اما در نهایت ستاد تنظیم بازار افزایش ۳۰ درصدی را مصوب کرد. در حالی که چنین افزایش قیمتی برای تداوم تولید لاستیک و تایر مقرون به‌صرفه نیست‌. همچنین محسن صبوری‌فرد؛ مدیرعامل شرکت یزدتایر، با بیان اینکه در حال‌حاضر منافع سهامداران در این صنعت به خطر افتاده است، اذعان کرد: در حال‌حاضر کوچک شدن سرمایه سهامداران دغدغه مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود و زمانی این صنعت می‌تواند پاسخگوی سهامداران خود باشد که تداوم فعالیت داشته باشد؛ در حالی که وضعیت این صنعت در حال‌حاضر به گونه‌ای است که تدوام فعالیت صنعت لاستیک دچار چالش و ریسک شده است. وی با اشاره به اینکه اکنون تولید بیشتر با توجه به افزایش هزینه مواد اولیه و هزینه سربار افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، گفت: در شرایط کنونی، تولید بیشتر، افزایش زیان بیشتر را به همراه دارد و سیاست برخی از شرکت‌های این است تا از تولید خود بکاهند تا زیان کمتری را متحمل شوند. مدیرعامل شرکت یزدتایر، با اشاره به اینکه اکنون نیازمند توسعه تکنولوژی در این صنعت هستیم، تصریح کرد: متأسفانه موضوعاتی همچون کوچک‌تر شدن ابعاد این صنعت با توجه به قیمت‌گذاری دستوری، امکان توسعه تکنولوژیکی در این صنعت را کم کرده است. به گفته این مدیر ارشد در صنعت لاستیک و تایر، ثبت زیان در صورت‌های مالی این دست از شرکت‌ها، امکان تأمین مالی از نظام بانکی کشور را محدودتر کرده است. صبوری‌فرد؛ با اشاره به افزایش ۶۱ درصدی در قیمت مواد اولیه وارداتی اظهار کرد: به طور میانگین، ۷۴ درصد هزینه مواد اولیه (داخلی و وارداتی) افزایش یافته است. در بخش دستمزد و سربار نیز افزایش ۹۵ درصدی داشته‌ایم؛ در چنین شرایطی ستاد تنظیم بازار با افزایش ۳۰ درصدی در محصول نهایی موافقت کرده و این موضوعی است که کاهش شدید در حاشیه سود این شرکت‌ها را به دنبال داشته است. مدیرعامل شرکت یزدتایر، در انتهای سخنان خود به ارائه چهار راهکار به منظور برون‌برفت از شرایط کنونی در این صنعت پرداخت و گفت: ضرورت آزادسازی قیمت‌ها و حذف قیمت‌گذاری دستوری با توجه به اینکه این اقدام منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را تأمین نمی‌کند، اقدامی لازم و ضروری است. وی تداوم عرضه تایر در بورس کالا را نکته دوم برشمرد و ادامه داد: لازم است افزون بر تدوام عرضه در بورس کالا، صادرات تایر به طور کامل آزاد شود تا تولیدکنندگان لاستیک و تایر بتوانند موقعیت خودشان را در سطح جهانی حفظ کنند.