لحاظ نشدن ایمنی خودروها در طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی

عضو انجمن سی‌ان‌جی کشور، از در نظر نگرفتن اهداف مصوبه سال ۱۳۹۷ هیأت وزیران برای هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت در طرح جدید وزارت نفت خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا نیکزاد؛ گفت: اقدامات آزمایشی که تاکنون از سوی وزارت نفت برای هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی صورت گرفته، حاشیه‌ای بوده و در جهت اجرای مصوبه هیأت وزیران رخ […]

عضو انجمن سی‌ان‌جی کشور، از در نظر نگرفتن اهداف مصوبه سال ۱۳۹۷ هیأت وزیران برای هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت در طرح جدید وزارت نفت خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا نیکزاد؛ گفت: اقدامات آزمایشی که تاکنون از سوی وزارت نفت برای هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی صورت گرفته، حاشیه‌ای بوده و در جهت اجرای مصوبه هیأت وزیران رخ نداده؛ زیرا هدف اصلی این مصوبه، برقراری ارتباط بین سامانه خودرو‌های دوگانه‌سوز با سیمفا، بررسی خودرو‌های دوگانه‌سوز از سوی سازمان استاندارد و پلیس راهور بوده، اما به فراموشی سپرده شده است. وی افزود: وزارت نفت در طرح جدید آزمایشی خود، موضوعاتی مانند تسهیم مبلغ یا ارتباط‌گیری تجهیزات جایگاه‌ها و سامانه هوشمند سوخت را در نظر گرفته که طرح خوبی است، اما موضوع مهم‌تر این است که اگر سطح ایمنی جایگاه بالاتر برود اما به ایمنی خودرو‌ها توجهی نشود، نمی‌توان تضمین کرد که یک خودرو در جایگاه منفجر نشود. نیکزاد؛ با تأکید بر این که حوادث رخ داده طی سال‌های اخیر در جایگاه‌های سی‌ان‌جی سبب ایجاد تبلیغات منفی علیه این صنعت شده، گفت: علت وقوع تمامی حوادث در جایگاه‌های سی‌ان‌جی، مشکلات مربوط به خود خودرو‌ها بوده؛ به طور مثال، عدم دسترسی به مخازن خودروها، ارتباطی به جایگاهداران ندارد. وی همچنین با بیان اینکه در فرآیند احداث جایگاه‌های عرضه‌کننده سی‌ان‌جی تحت نظارت وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد، ایمنی لازم در این جایگاه‌ها تأمین می‌شود، گفت: بیش از ۸۵ درصد از مخازن جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور مورد آزمایش هیدرواستاتیک قرار گرفته اند و ایمن هستند؛ در حالی که آزمایش برای خودرو‌ها در اولویت قرار دارد، اما به فراموشی سپرده شده است. عضو انجمن سی‌ان‌جی کشور، افزود: مخازن جایگاه‌ها که در شرایط مطلوبی نگهداری می‌شوند را آزمایش می‌کنند، اما مخازن خودرویی که به صورت مخفی هستند و مدت زیادی از نصب آن‌ها گذشته، مشخص نیست که به چه شکلی وارد جایگاه‌ها می‌شوند. درخصوص تأمین ایمنی مشتریان جایگاه‌های سی‌ان‌جی، اقدام عملی صورت نگرفته است. وی با تأکید بر اینکه در اثر افزایش هزینه‌های جایگاه داری و پایین بودن نرخ کارمزد جایگاه‌ها، حوادث نیز می‌تواند خسارت احتمالی بیشتری را به صنعت سی‌ان‌جی وارد کند، گفت: اخیراً یک جایگاه سی‌ان‌جی در گیلان منفجر شد که فقط بیش از یک میلیارد تومان خسارت ابنیه دیده است .این فعال صنعت سی‌ان‌جی کشور، اضافه کرد: تجهیزاتی که از سوی ۱۱ یا ۱۲ برند در جایگاه‌های سی‌ان‌جی ایران نصب شده‌اند، در زمان خودشان تجهیزات به‌روزی بودند و از نظر الکترونیکی در سطح بالایی قرار داشتند؛ هرچند که در ۱۴ یا ۱۵ سال اخیر این تجهیزات متصل شده‌اند و باید به وضعیت بهسازی و نوسازی جایگاه‌ها توجه بیشتری شود .نیکزاد؛ در پایان گفت: وزارتخانه‌های صمت، کشور و پلیس راهور، باید ورود بیشتری در این زمینه داشته باشند؛ چرا که وزارت نفت به تنهایی نمی‌تواند نقشی در ایجاد ایمنی برای خودرو‌ها ایفا کند. اکنون وقتی یک خودرو وارد جایگاه سوخت می‌شود، متصدی آن جایگاه نمی‌تواند تشخیص دهد که این خودرو دارای معاینه فنی و بیمه هست یا خیر و به چه شکلی دوگانه‌سوز شده است.