مجلس با یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت موافقت کرد

‌به منظور تعیین‌تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی مجلس با یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت موافقت کرد نمایندگان مردم در خانه ملت یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت را تصویب کردند که به موجب آن، تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی […]

‌به منظور تعیین‌تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی

مجلس با یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت موافقت کرد

نمایندگان مردم در خانه ملت یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت را تصویب کردند که به موجب آن، تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت با ۱۲۰ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت آن موافقت کردند.

افراد حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی، نمی‌توانند از زندگی حداقلی و اشتغال برخوردار شوند

گفتنی است رضا شیران‌خراسانی به عنوان پیشنهاددهنده این طرح گفت: در طول سال‌های گذشته تعداد زیادی از زنان ایرانی که اغلب از طبقه مستضعف و محروم بودند با مردان غیرایرانی ازدواج شرعی کردند که حاصل این ازدواج جمعیت کثیری از فرزندانی است که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز آمار دقیقی از تعداد این فرزندان مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر را تشکیل بدهند که این افراد به دلیل نداشتن شناسنامه نمی‌توانند از یک زندگی حداقلی و همچنین اشتغال برخوردار شوند که این موضوع آسیب‌های جدی را برای آن‌ها پدید آورده است.

اعطای تابعیت ایرانی به افراد حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی، بار مالی فراوان برای دولت دارد

گفتنی است فرهاد تجری در مخالفت با یک فوریت این طرح افزود: بحث تابعیت از ارکان مهم است که جزو مباحث ملی هر کشور به شمار می‌رود که اگر قرار باشد این طرح رأی آورد اخطار اصل ۷۵ قانون اساسی بر آن وارد است چرا که بار مالی زیادی را برای دولت به همراه دارد.

وی یادآورشد: با این طرح فضایی برای اعطای تابعیت به جماعت زیادی ایجاد خواهد شد در حالی که این موضوع، مباحث سیاسی و امنیتی دارد و در قالب این طرح نمی‌گنجد اگر هم قرار باشد این موضوع مطرح شود باید یاد دولت لایحه دهد یا به صورت عادی مورد بررسی قرار گیرد.

باید برای یک میلیون جوان که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند، فکری شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با یک فوریت طرح مذکور گفت: این موضوع مطلبی است که به همه حوزه‌های انتخابیه باز می‌گردد و چندین دوره در مجلس مطرح شده اما به نتیجه نرسیده در حالی که باید برای یک میلیون نفر جوان که مادر ایرانی دارند فکری شود چرا که این افراد به نوعی سرگردان بوده و زندگیشان با مشکل مواجه شده است لذا باید نمایندگان به یک فوریت آن رأی دهند.