ضرورت انتقال تهران به دلایل نظامی، اجتماعی و طبیعی

ضرورت انتقال تهران به دلایل نظامی، اجتماعی و طبیعی عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس با تأکید بر این‌که در هیچ نقطه از دنیا پایتخت‌ها محدود به یک شهر و استان نیست، گفت: بنا به دلایل مختلف نظامی، اجتماعی و طبیعی باید انتقال پایتخت انجام شود. به گزارش خانه ملت ابوالفضل ابوترابی […]

ضرورت انتقال تهران به دلایل نظامی، اجتماعی و طبیعی

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس با تأکید بر این‌که در هیچ نقطه از دنیا پایتخت‌ها محدود به یک شهر و استان نیست، گفت: بنا به دلایل مختلف نظامی، اجتماعی و طبیعی باید انتقال پایتخت انجام شود.

به گزارش خانه ملت ابوالفضل ابوترابی در خصوص پیگیری انتقال پایتخت اداری و سیاسی تهران در این دوره از مجلس، گفت: در خصوص این موضوع شورای عالی تشکیل شده که رییس آن رییس‌جمهور و یا معاون اول رییس‌جمهور است، البته این شورا ۱۵ عضو دارد که از مجلس شورای اسلامی دو نماینده ناظر در شورا هستند.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که وظیفه این شورا امکان‌سنجی انتقال پایتخت است، افزود: شورای عالی انتقال پایتخت باید برای انتقال پایتخت اولویت و زمان‌بندی‌های لازم را در نظر بگیرد، البته طرح ساماندهی و انتقال سیاسی و اداری پایتخت اواخر دوره نهم در مجلس به تصویب رسید و شورای عالی هم در آن زمان تشکیل شد.

وی با بیان این‌که ساماندهی تهران باید مورد توجه قرارگیرد، تصریح کرد: با ساماندهی تهران خروج دانشگاه‌ها، پادگان‌‌ها و صنایع انجام می‌شود، همچنین مکان‌یابی برای پایتخت اداری و سیاسی انجام می‌شود؛ البته شورای عالی انتقال پایتخت تاکنون تشکیل جلسه نداده است که پس از بررسی کارشناسی اعضای شورا باید اعلام کنند که امکان انتقال پایتخت اداری و سیاسی وجود دارد یا خیر؟

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان این‌که در هیچ نقطه از دنیا پایتخت‌ها در حد یک شهر و استان نیست، گفت: سیستم نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی، درمانی و فرهنگی در حال حاضر در تهران متمرکز شده، بنابراین بنا به هردلیل نظامی، اجتماعی و طبیعی اگر تهران دچار حادثه شود؛ به‌طور حتم کل کشور دچار مشکل می‌شود، هرچند که بنا نیست با انتقال پایتخت مشکل تهران حل شود؛ بلکه مقررشده در راستای پدافند غیرعامل پیش‌بینی‌های لازم در جهت جلوگیری از آسیب به کل کشور انجام شود.

 

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که کاهش جمعیت در تهران به نفع پایتخت‌نشینان است، افزود: بار‌ها تأکید شده است که نیازی به استفاده از بودجه‌های دولتی برای انتقال پایتخت اداری و سیاسی تهران نیست، بلکه باید با دراختیار گذاشتن قطعه زمینی از طرف دولت با کمک بخش خصوصی ساختار پایتخت جدید را فراهم کرد.