کدام دستگاه‌ها به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند؟

در آخرین وضعیت تکمیل پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، دو سامانه اصلی وزارت راه‌وشهرسازی شامل سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور به این پنجره متصل شدند. به گزارش تسنیم، «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» پس از ۲۰ سال انتظار بالاخره در دولت سیزدهم اجرایی شد و قرار است کلیه […]

در آخرین وضعیت تکمیل پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، دو سامانه اصلی وزارت راه‌وشهرسازی شامل سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور به این پنجره متصل شدند. به گزارش تسنیم، «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» پس از ۲۰ سال انتظار بالاخره در دولت سیزدهم اجرایی شد و قرار است کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور تا پایان شهریورماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند. در ابتدای دولت سیزدهم با درک مشترکی که نسبت به اهمیت تحقق دولت الکترونیکی وجود داشت همگرایی بخش‌های مختلف آغاز شد تا زمینه شکل‌گیری دولت هوشمند و تبادل داده و سرویس بین دستگاهی فراهم شود. براساس بند «و» تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، این دستورالعمل به‌منظور تحقق اهداف دولت هوشمند و ارایه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی تهیه شده است. به همین منظور نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، با بررسی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت انجام شد و به‌واسطه آن، اعلام شد ۴۱٫۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده‌اند؛‌ از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملاً الکترونیکی شده‌اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه‌الکترونیکی هستند و هفت درصد خدمات نیز ذاتاً غیرالکترونیکی محسوب می‌شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به‌دلیل عدم اقدام به الکترونیکی شدن از سوی دستگاه‌های دولتی هنوز الکترونیکی نشده‌اند.

وزارت کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد

مجید فولادیان؛ مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی، با اشاره به تکلیف دستگاه‌های اجرایی مبنی بر ارایه حداقل  یکسوم از خدمات پرکاربرد خود از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند اظهار داشت: «دو سامانه اصلی و پرتراکنش وزارت کشور شامل سکوی خدمات شهروندان (سامانه امید) و میزخدمت این وزارتخانه  که دربرگیرندۀ۱۲ خدمت و سامانه کاربردی مرتبط با وزارت کشور است به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.» به گفته وی، سامانه امید که به نشانی  https://omid.gov.ir به ارایه خدمت می‌پردازد، وظیفه بررسی مداوم و پایش واکسیناسیون کرونا و مدیریت هوشمند بیماری را به عهده دارد. همچنین این سامانه  امکان استعلام‌هایی مانند وضعیت سلامت رانندگان، حساب شهروندی، وضعیت کووید، وضعیت سلامت شهروندان و وضعیت واحد صنفی و دریافت گواهی واکسیناسیون ملی و بین‌المللی کرونا را فراهم می‌کند. مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی با یک بررسی آماری درخصوص چگونگی تراکنش‌های وزارت کشور در دو گذرگاه عمومی خدمات دولت(PGSB) و گذرگاه خدمات دولت(GSB) بیان داشت: وزارت کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون رتبه نخست برترین دستگاه‌ سرویس‌دهنده با اختصاص بیش از ۴۵۰ میلیون و ۵۰۰هزار تراکنش از میان ۳۸ دستگاه در گذرگاه عمومی خدمات دولت را بابت ارایه خدمات سامانه امید به خود اختصاص داده است.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند؛ میزبان خدمات حوزه مسکن

 مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی، با بیان این که دستگاه‌ها و نهادهای عمومی مکلف‌اند در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خود را به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل نمایند از اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت راه‌وشهرسازی خبر داد. وی در تشریح جزییات چگونگی اتصال سامانه‌های وزارت راه‌وشهرسازی اظهار داشت: «سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور، دو سامانه اصلی و پرکاربرد این وزارتخانه هستند که متقاضیان می‌توانند با یک بار احراز هویت از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت وارد شده و از خدمات آنها استفاده نمایند.» سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی https://saman.mrud.ir/  ارایه‌دهنده خدماتی اعم از ثبت‌نام نهضت ملی مسکن، ثبت‌نام کمک‌ودیعه، تسهیلات ساخت- بافت فرسوده و تسهیلات ساخت- خارج از بافت فرسوده است که طیف قابل‌توجهی از مردم از این خدمات استفاده می‌کنند. سامانه ملی املاک و اسکان کشور نیز که به نشانی https://amlak.mrud.ir/ در دسترس عموم قرار دارد با هدف دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت شهروندان به فعالیت می‌پردازد. فولادیان؛ درخصوص آخرین وضعیت حضور و اتصال دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: «در حال‌حاضر ۲۱ دستگاه اجرایی و ۲۶ سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند که به‌زودی تعداد آنها افزایش خواهد یافت. در همین راستا ۶۹ خدمت الکترونیکی نیز به صورت مستقیم در این پنجره مورد پیاده‌سازی قرار گرفته‌اند.»